۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نخ دندان لازم‌تر است یا مسواک؟

چند سالی است استفاده از نخ دندان توصیه می‌شود و حتی بعضی آن را مهم‌تر از مسواک می‌دانند. باید گفت نخ دندان و مسواک مکمل یکدیگر هستند و عدم استفاده روزانه از هر کدام می‌تواند در دراز مدت سلامت دهان و دندان را به مخاطره بیندازد.

تاج هر دندان از ۵ سطح تشکیل شده است که عبارتند از: سطوح بیرونی (فاسیال)، زبانی (لینگوال)، جونده (اکلوزال) و ۲ سطح بین دندانی(پروگزیمال). ۳ سطح اول توسط مسواک تمیز می‌شوند، اما تنها راه تمیز کردن ۲ سطح پروگزیمال، استفاده از نخ دندان و در موارد خاصی استفاده از مسواک بین دندانی است.

عدم استفاده همزمان از مسواک و نخ دندان ۲ عارضه دارد؛ یکی از آنها پوسیدگی‌های دندانی و دیگری بیماری‌های لثه‌ای است که متاسفانه به مورد دوم کمتر توجه می‌شود. بیماری لثه‌ای دلیل اصلی از دست رفتن دندان‌ها در افراد بالای ۴۰ سال است که خود را به صورت خونریزی لثه‌ای و لقی پیشرونده دندان‌ها نشان می‌دهد و از آنجا که به تدریج پیشرفت می‌کند، ممکن است زمانی متوجه آن شویم که دیگر راهی جز کشیدن دندان یا جراحی‌های بسیار پیچیده و هزینه بر لثه وجود نداشته باشد.

جالب است بدانیم پوسیدگی‌هایی که از سطوح بین دندانی آغاز می‌شوند، بسیار مخرب‌تر از پوسیدگی‌های دیگر هستند و سریع‌تر پیشرفت می‌کنند.

به‌صورتی که می‌توانند در زمان کوتاهی موجب درگیری عصب (پالپ) دندان و در نهایت موجب از دست رفتن دندان شوند.

در بسیاری از افرادی که از نخ دندان استفاده نمی‌کنند، با این‌که به طور مداوم مسواک می‌زنند و دندانشان به ظاهر سالم است، دندان از زیر خالی شده و شکسته می‌شود که دلیل این مشکل پوسیدگی بین دندانی است.

بیماری لثه‌ای هم معمولا در نواحی بین دندانی شدیدتر است و درمان آن هم دشوارتر از مواردی است که بیماری در سطوح دیگر وجود دارد.

هنگامی که برای اولین‌بار از نخ دندان استفاده می‌کنید ممکن است دچار خونریزی لثه شوید.

چرا که تا آن زمان از نخ دندان استفاده نمی‌کرده‌اید دچار بیماری لثه‌ای (پریودنتال) شده‌اید که معمولا با تداوم استفاده از نخ دندان در طی دو تا سه هفته خود به خود برطرف می‌شود.

اگر دراین مدت خونریزی برطرف نشد، به جای استفاده نکردن از نخ دندان به دندانپزشک یا متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) مراجعه کنید، زیرا معمولا دلیل آن وجود جرم یا پرکردگی‌های نامناسب است.

منبع: جام جم آنلاین