۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نامه کمیسیون اجتماعی درباره جذب معلولان بدون جواب ماند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سهیل معینی یکی از روشندلان کشور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مطالبات روشندلان گفت: روز عصای سفید فرصتی برای توجه به این گروه است. امید و انتظار این را داریم که هر ساله در ۲۳ مهر ماه که ما به آن سرآغاز تقویم نابینایی کشور می‌گوئیم، بیایم و ضمن طرح مشکلات این خبر را بدهیم که یک یا دو مشکل حل شده است. امسال هم همان طیف مشکلات در سطوح مختلف برای ما مطرح است.

دسترسی به منابع آموزشی در همه سطوح عمومی و تخصصی، تجهیزات توان‌بخشی، بحث اشتغال و گروه‌های خاص نابینایان مثل توجه به امور کودکان دارای مشکل بینایی، توجه به حل مشکلات زنان نابینا که محور خانواده هستند. بزرگترین مشکل ما استخدام‌های دولتی است. طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوبه ۱۳۹۶ سه درصد استخدام‌های دولتی به عنوان یک تضمین حداقلی برای فرصت اشتغال این افراد در نظر گرفته شده است.

اما مشکل اساسی در شیوه‌های اجرایی این سهمیه است. متأسفانه دستگاه‌های اجرایی با توسل به مقررات داخلی رویکردی به جذب نیرو دارند که منجر می‌شود یکسری از افراد دارای معلولیت به خصوص نابینایان، نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

نامه کمیسیون اجتماعی درباره جذب معلولان بدون جواب ماند

برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته غربالگری ژنتیکی انجام شده است

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دیگر میهمانان برنامه نیز ضمن یادآوری برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌هایی که مجلس قانون‌گذاری مناسبی داشت و از معدود قوانینی است که نتیجه‌گیری خوبی داشته، ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه و بحث غربالگری ژنتیکی است. یک نوع پیشگیری که انجام شد. برای نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ این کار انجام شده است. طبق آمار ارسالی از مراکز و دستگاه‌های ذی‌ربط نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در سال گذشته از این بحث استفاده کردند.

بدون جواب ماندن نامه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره جذب افراد دارای معلولیت به وزیر کار از سال ۱۴۰۰ تا کنون!

وی در مورد ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: ما در کمیسیون اجتماعی مجلس چندین جلسه در این خصوص داشتیم. ما دوم آذر ماه سال ۱۴۰۰ نامه‌ای به وزیر وقت درباره جذب و به کارگیری افراد دارای معلولیت طی پنج سال به تفکیک وزارتخانه و دستگاه‌ها ارسال کردیم که ظرف مدت ۱۰ روز این موضوع را به ما اطلاع رسانی کنید. متأسفانه در حال حاضر پاسخی دریافت نکردیم. ما بعد از تغییرات در وزارتخانه مجدد آقای مرتضوی را خواستیم. سوالاتی را نمایندگان داشتند که توضیحات وزیر، قانع کننده نبود. سازمان استخدامی قانون را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کند یا نمی‌خواهد آن را بپذیرد. تکلیف قانونی که باید این سه درصد انجام دهند، می‌خواهند خودشان را با فاصله پیش ببرند. بهانه‌شان هم محدودیت منابع مالی است.

بسیاری از افراد نابینا در کمیسیون‌های پزشکی استخدامی به صرف نابینا بودن رد می‌شوند

روشندل کشورمان مطرح کرد: درباره دستگاه‌های اجرایی دوستان نمی‌گویند که ما سهمیه سه درصد را اجرا نمی‌کنیم، ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر قرار بوده امسال در دستگاه جذب شوند. تقریباً حدود هزار نفر سهمیه متعلق به جامعه معلولان است. اما بحث از اینجا شروع می‌شود وقتی می‌گوئیم سهمیه سه درصد منظور ما این است که افراد توانمند دارای معلولیت و درباره ما نابینایان، تحصیل کرده‌ای که بدون هیچ سهمیه‌ای آزمون‌های علمی را پشت سر گذاشتند. اینها آمده و به عنوان افراد شایسته علمی برای پستی تقاضا می‌کنند.

اینکه این پست با توانمندی‌ها یا محدودیت‌های این افراد تطبیق پیدا می‌کند ما اعتقادمان بر این است که توسط یک کمیسیون تخصصی که طبق آئین‌نامه اجرایی بند ز ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان بهزیستی در تشخیص افراد معلول اسلح است که اینان می‌توانند این پست را اهراز کنند یا نه. این کمیسیون‌ها تشکیل و پس از یک مصاحبه جامع با این افراد، تصمیم بگیرند که تعدادی توانسته و برخی هم نمی‌توانند این پست را اهراز کنند.

ما به دنبال تحمیل یک نیروی ناکارا به یک دستگاه اجرایی نیستیم. در یک آزمون مشترک نیرو را بسنجید اما پس از آمدن نیرو این قابل توجیه نیست که خیلی از افراد نابینا در کمیسیون‌های پزشکی به صرف نابینا بودن رد شوند. در پست‌هایی که امکان جذب این افراد وجود دارد این‌ها را به کمیسیون‌ها ببرید یا در مصاحبه‌های جامع کل توانمندی‌های اینان را بسنجید.

این روشندل خاطر نشان کرد: انتظار نداریم همه این افراد گزینش شوند ولی انتظار داریم افرادی که توانمند هستند بدون پیش داوری در خصوص نابینایی‌شان مورد سنجش قرار بگیرند.

در صحن علنی مجلس منتظر حضور وزیر کار برای ارائه توضیحات هستیم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این دستگاه‌ها جذب می‌کنند اما می‌دانند که در مصاحبه حضوری رد خواهند شد. ای کاش رئیس سازمان استخدامی کشور هم در برنامه حضور داشتند و بحث‌هایی برای عدم اجرای قانون بوده را برای مردم مطرح می‌کردند. در مجلس همین مطالبه‌گری را از آقای مرتضوی داشتیم که توضیحات‌شان برای اعضای کمیسیون اجتماعی قانع‌کننده نبود. ما در صحن علنی منتظر حضور وزیر برای ارائه توضیحات هستیم. دسترسی ما فقط برای وزرای کابینه است‌. این مصداق ترک فعل است.

خواست معلولان تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای جذب نیرو است

سهیل معینی از روشندلان کشور، انتظار خود را از سازمان امور استخدامی اینگونه عنوان کرد: ما از این سازمان انتظار تشکیل دو کمیسیون برای اجرای سهمیه سه درصد را داریم. یک کمیسیون با حضور کارشناسان متخصص در امور معلولان، نه کارشناسی که احاطه‌ای به این حوزه ندارد و سلیقه‌ای عمل می‌کند، بیایند و ضوابط جذب انواع مأموریت را برای پست‌ها تعریف کنند.

این کار ریل گذاری‌ای است که از اعمال سلیقه‌های فردی در استان‌های مختلف و کارشناسان مختلف جلوگیری می‌کند. کمیسیون دوم با حضور کارشناسان جاذب نیرو تشکیل شود اما حرف نهایی با نماینده بهزیستی باشد. افراد را بیاورند و مصاحبه کنند و بر اساس سنجش علمی توانمندی یک فرد، نه فقط بخاطر معلولیت او را بررسی کنند. این کمیسیون‌ها می‌تواند به خوبی شیوه‌های جذب را شفاف‌سازی کند.

توجیه شرکت‌های پیمانکاری سازمان‌های دولتی برای پست‌های اپراتوری و امور دفتری

وی همچنین تاکید کرد: زمانی که دستگاه‌های مشمول قانون اشاره دارد که هر دستگاهی که یا به طور مستقیم ذیل دولت تعریف شده یا دستگاهی که به نوعی از بودجه دولت استفاده می‌کند، این بهانه که پست‌های اپراتوری تلفن و یا امور دفتری که به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شده و جز پست‌ها نیست، توجیه‌گر عدم اجرای این بند نیست زیرا هر شرکتی که پیمانکار سازمان‌های دولتی است به نوعی از بودجه دولت استفاده می‌کند و الزام بر اجرای این بند دارد.

شهرداری تا کنون ۲۲۹ کیلومتر و حدود ۶۰ درصد برای معلولان مناسب‌سازی کرده است

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران روی خط تلفنی برنامه آمد و درباره وعده‌هایی که سال گذشته در همین برنامه مطرح کرده بود، گفت: در مناسب‌سازی انجام شده ۸۸ ساختمان متعلق به شهرداری، ۲۵۰ بوستان و ۸۰۰ کیلومتر معبر مناسب سازی شده است. کل معابر تهران ۸ هزار و ۲۱۶ کیلومتر، معابر زیر ۱۲ متر حدود ۳ هزار ۶۷۲ کیلومتر، معابر اصلی هم حدود ۱۵۱۸ کیلومتر و معابر فرعی هم ۳۰۲۶ کیلومتر است. در ابلاغیه طرح جامع، ما باید ۳۸۰ کیلومتر امسال مناسب‌سازی کنیم. تا کنون ۲۲۹ کیلومتر و حدود ۶۰ درصد انجام شده است. مناسب‌سازی ما یک طول ۸۰۰ کیلومتر مربع دارد و برخی از معابر عرضش بیشتر است. واقعاً به نسبت همه سال‌های گذشته چنین رشدی وجود نداشته است.

طی یک برنامه دو ساله در کل چهارراه‌ها، چراغ‌های صوتی نصب خواهد شد

صارمی درباره وعده احداث چراغ‌های صوتی نیز افزود: همان شب پس از برنامه با مهندس بهرامی که رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران صحبت کردم چرا که این مورد در حوزه من نیست. آقای بهرامی گزارشی دادند و یک بودجه‌ای را برای آن کنار گذاشتند. یک برنامه دو ساله که در کل چهارراه‌ها، هشدارها را نصب کنند.

عدم حضور نماینده معلولان در ستاد مناسب‌سازی

معینی نیز مطرح کرد: من سال گذشته در همین برنامه صدای شما را شنیدم و از پارسال تاکنون در جلسات ستاد مناسب‌سازی به جز یک جلسه دعوت نشدم که یکی از انتقادات من است.

صارمی در پاسخ به این موضوع گفت که فقط یک جلسه اجرا و به صورت رسمی برگزار شده است.

معینی ادامه داد: ستاد مناسب‌سازی در سال‌های قبل حداقل یک نظمی در برگزاری جلسات با حضور نمایندگان گروه هدف داشت. امسال در چند نوبت که صحبت کردیم، گفتند که جلسات درون سازمانی برگزار می‌کنیم اما این توجیهی برای حذف نمایندگان گروه هدف در جلسات رسمی نیست.

صارمی نیز از معینی برای روز شنبه و حضور در جلسه مناسب‌سازی دعوت کرد.

چراغ‌های صوتی به دلیل غیراستاندارد بودن صدای آن پس از مدتی جمع شدند

معینی ضمن تاکید بر ایجاد چراغ‌های صوتی گفت: درباره چراغ‌های صوتی در چند چهارراه به صورت سمبولیک نصب شد. ولی سازمان حمل و نقل ترافیک بر چه اساسی آن را نصب می‌کند؟ بر اساس استانداردهای جهانی است؟ در چند نمونه در چهارراه‌های ما این چراغ‌ها نصب شد و به علت عدم استاندارد صداها، بعد یک مدت آن را جمع کردند.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی از صارمی گفت: این چک لیست‌های مناسب‌سازی را اگر برای شهرداران مناطق ارسال کردید آیا راستی آزمایی هم برای آنان داشتید؟ برای ادارات و اماکنی که معلولین از آن استفاده می‌کنند چطور؟ چون چک لیست‌های استان‌ها را داشته و فقط تهران را نداریم.

چک لیست‌های مناسب‌سازی مناطق شهرداری به زودی منتشر می‌شود

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران پاسخ داد: در مناطق مختلف راستی آزمایی کردیم. برای مثال منطقه چهار ما ۴۴ درصد پیشرفت داشته منطقه پنج ۵۷ درصد و برخی از مناطق هم کمتر بودند. ممکن منطقه‌ای مثلاً قراردادش دیر بسته شده و یا منابع بودجه‌ای آن مشکلی داشته است. اما این لیست‌ها را به برنامه داده و منتشر می‌کنیم تا مردم هم از این مورد مطلع شوند.