۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مواد غذائی که برای افزایش مقاومت بدن شما در زمستان توصیه می شوند

یکسری از غذاها هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی هستند . به خصوص برای افراد نخاعی که با ضعف ایمنی بدن مواجه هستند . اما مصرف این غذاها در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول توصیه می گردند .
می دانید که در طول فصل زمستان ، همزمان با سرد تر شدن شبها ، احتمال ابتلا شما به اشکال شدید یا خفیف سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می شود . از این رو مهم است که برای حفظ سلامتی خودتان تا آنجا که امکان دارد سیستم ایمنی بدن خودتان را قوی نگهدارید . در این راستا  ، به تازگی سایت realbuzz.com شش تا از بهترین غذاهائی که می توانند سیستم ایمنی شما را در مقابل سرما خوردگی بهبود بخشند معرفی و بر مصرف آنها تاکید فراوان کرده است .

سیر

سیر به عنوان یک بازدارنده ی عفونت فوق العاده محسوب می شود . سیر حاوی عناصر کلیدی مانند آلیسین(allicin) و آجوانین (ajoene) است که خاصیت ضد ویروسی دارند  . عصاره سیر به تنهایی می تواند باعث پاکسازی مشکلات قارچی و حتی ضد عفونی شدن زخمها شود . البته خوردن آن باید به حد اعتدال باشد و فقط مطمئن باشید که سیر نمی تواند  یک شبه شما را از ابتلاء به بیماریها  مصون نگه دارد . اما این را بدانید که خوردن سیر همراه با یک غذای محرک ، در یک روز گرم نباید خورده شود .

هویج

این را بدانید که هویج فقط برای خرگوشها نیست . اگر به دنبال جلوگیری از سرما خوردگی وسرفه های تند و زننده هستید، سعی کنید کمی هویج بخورید  . هویج پر از بتا کاروتن است که می تواند باعث افزایش تعداد سلول های سفید خون در سیستم ایمنی بدن شده ، و همچنین سلولهای T را تقویت می کند . بنابراین اگر به دنبال این هستید که به جنگ میکروبها و بیماریهای بد بروید ، وقتشه که یک گاز از این سبزی نارنجی را بجوید .

ماست

با وجود اینکه ممکن است بطور مکرر اخباری را درمورد مضرات میکروبها و بیماریهای حاصل از آنها بشنوید ، اما نمی توان اینطور در نظرگرفت که تمام گونه های باکتری آنطور که می شنوید ، بد هستند  . خوشبختانه ، این موضوع واقعیت دارد . ماست غنی از باکتری های”خوب” است . این باکتریها در تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش فوق العاده ای دارند و می توانند با افزایش آنتی بادی های بدن از رشد ارگانیسم های بیماری زائی مثل سالمونلا اشریشاکلی(   E.coli) جلوگیری کنند . بیشتر ماست ها حاوی حجم بالایی از باکتریهای “خوب” هستند . بنابراین اگر می خواهید ضعف سیستم ایمنی بدن خودتان را بهبود بخشید ، این را بدانید که چند تا قاشق پر از ماست واقعا ” می تواند به شما کمک کند !.

میوه و سبزیجات تازه

این رده از مواد غذائی  ارزان هستند  و تهیه غذا با آنها  آسان است . میوه ها و سبزیجات تازه برای تقویت سلول های سفید خون بسیار مناسب هستند . انواع غذاهای گیاهی بسته بندی شده ، مانند انواع فلفل و کلم بروکلی می توانند از طریق بازسازی سلول های آسیب دیده و افزایش سلولهای تازه ، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن  شوند . خوردن میوه ها برای سوخت وساز و سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند . میوه های تازه که  بطورطبیعی باعث زدودن سموم از بدن می شوند  ، حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند که در واقع نقش یک سپر را در برابر آسیب سلول های سفید خون بازی می کنند . پس از همین الآن به فکر تهیه  ومصرف مقداری از آن باشید ! .

اسفناج و برگهای سبز

مصرف اسفناج برای افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری ها عالی است . اسفناج و سایر مواد غذایی مثل کلم پیچ و اسفناج غنی از فولات (folate  ) هستند که در پیشگیری از آسیب  DNA و آسیب عروق خونی نقش بسیارحیاتی دارند . ممکن است مصرف هر شب یک ظرف از این غذاها خیلی خوشایند نباشد ، اما یک بشقاب اسفناج واقعا “می تواند شما را در طول ماههای تاریک و سرد زمستان سالم نگه دارد .
تا زمانی که از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی خاص لذت می برید ، حفظ و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی مانند علم موشک سخت نخواهد بود . از آنجائی که بسیاری از غذاها مانند صدف ها و هویج رویکرد درمانی ندارند  ، هنگامی که برای مبارزه با بیماریها معرفی می شوند ،  می توانند به شکل چاشنی غذاهای دیگر میل شوند . بنابراین می توان آنها را در کنار برخی از غذاهای تقویت کننده سیستم ایمن  مصرف نمود . در غیر این صورت زمستانی سخت و طولانی در پیش روی خواهید داشت ، …

صدف

صدف به عنوان یک غذای تقویت کننده میل جنسی مشهور است . اما اگر شما به دنبال بهبود سیستم ایمنی بدن خود هستید ، این نرم تنان لزج می توانند گزینه ی ایده آلی برای شما باشند . صدف مملو از عنصر روی است . در واقع این عنصر با کمک به افزایش سرعت تکثیر سلول های سفید خون ، ایمنی بدن را بطور چشمگیری بالا می برد . علاوه براین روی تقویت کننده ی آنتی بادی ها ی بدن بوده و آنها را در دفع عفونت کارآمد تر می کند .

منبع مورد استفاده :سایت : http://www.realbuzz.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – دی  آبان ماه سال ۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران