۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مناسب سازی پلی برای ورود معلولان به جامعه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مدیر کل بهزیستی ایلام با اشاره به وجود هفت هزار معلول جسمی حرکتی و ۴۰۰ جانباز نخایی که برای تردد در شهر مشکل دارند گفت: به همه دستگاههای اداری در مرحله اول ابلاغ شده تا موضوع مناسب سازی را در اولویت خود قرار دهند.

نورعلیوند در خصوص برخورد با دستگاههایی که موضوع مناسب سازی را رعایت نکرده اند تاکید کرد: بر اساس ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان ،خود قانون پیش بینی کرده و ضمانت اجرایی دارد که حتی برای مدیران دستگاه متخلف ،انفصال خدمت نیز در نظر گرفته است.

علی اکبر بسطامی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی بیشتر دستگاههای استان به موضوع مناسب سازی گفت: از حدود هشتاد دستگاه دولتی ارزیابی شده ،فقط شانزده دستگاه مناسب سازی شده اند.

پورنصرت معاون معماری و شهرسازی شهرداری ایلام هم گفت: هر چند در قانون جامع حمایت از معلولان، شهرداری موظف شده از صدور پایان کار برای اماکنی که مناسب سازی را رعایت نکرده اند خودداری کند، اما نقشه‌ی دوم مانعی بر سر راه این قانون ایجاد کرده است.

یکی از شاخص‌های سنجش عدالت در مدیریت شهری مناسب‌سازی فضا‌ها برای استفاده عموم مردم است و امروزه بسیاری از معلولان بخاطر مناسب نبودن این فضا، عملا امکان تردد ندارند و اگر مجبور به بیرون آمدن از خانه باشند همین فضای نامناسب آنها را وابسته به دیگران می‌کند تا از فراز و نشیب‌های بی معنای شهر عبورشان دهد.

جانبازان نخایی،معلولین جسمی حرکتی،بانوان باردار، کودکان و سالمندان ،کسانی هستند که برای تردد و استفاده از فضاهای شهری با مشکل  روبرو هستند.

معماری ساختمان‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی از دیگر سختی‌هایی است که معلولان بعنوان یک چالش بزرگ با آن مواجه هستند بنابراین اگر صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های جدید دولتی و مجتمع‌های بزرگ در شهر‌ها مشروط به مناسب‌سازی معابر برای معلولان، جانبازان و سالمندان باشد می‌توان به رفع این چالش امیدوار بود.

پیرشدن جمعیت کشور طی دهه‌های آینده دلیل دیگری است ضرورت مناسب‌سازی معابر شهری را بیشتر می‌کند.