۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

توصیه های سلامتی در عید نوروز و نکات مهم قبل از عید

توصیه های سلامتی در عید نوروز بسیار مهم است. عید نوروز زمانی است که شما می‌خواهید از آن لذت ببرید و بهترین اوقات خود را کنار دوستان و خانواده‌تان سپری کنید. اما فرارسیدن عید نوروز و تعطیلات آن به این معنی نیست که شما باید زندگی سالم را به طور کامل کنار بگذارید. شما هنوز هم می‌توانید با رعایت یک سری نکات سلامتی، علاوه بر لذت بردن از این روزها، در این تعطیلات سالم بمانید و روتین سالم و همیشگی زندگی خود را داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نکات و توصیه های سلامتی در عید نوروز آشنا کنیم.

توصیه های سلامتی در عید نوروز

تقریباً از یک ماه قبل از عید نوروز ما برای ورود به سال جدید آماده می‌شویم. آمادگی قبل از عید شامل خانه‌تکانی، خرید کردن و انجام کارهای زیبایی می‌شود. هر یک از این کارها می‌تواند به سلامتی ما آسیب برساند. برای مثال بسیاری از افراد در زمان خانه تکانی و تمیز کردن خانه با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند و معمولا به دلیل بی‌احتیاطی به خودشان آسیب می‌رسانند.

توصیه های سلامتی در عید نوروز به ما می‌گوید که چطور از پوستمان مراقبت کنیم، چطور مراقب پوست دست و پاهایمان باشیم، چطور از اضافه وزن جلوگیری کنیم و چندین توصیه دیگر که با رعایت کردنشان قطعاً تعطیلات لذت‌بخش‌تری خواهیم داشت و از همه مهم‌تر بعد از تمام شدن تعطیلات هم با آمادگی و سلامتی بیشتری سال جدید را شروع می‌کنیم.

راهکارهای مراقبت از پوست در زمان نظافت منزل و خانه تکانی

قبل از تعطیلات عید نوروز اکثر ما ایرانی‌ها بر اساس رسم و رسومی که داریم مشغول خانه‌تکانی هستیم و در فرایند تمیز کردن خانه احتمال آسیب دیدن زیاد است. یکی از چیزهایی که باید مراقب آن باشیم، مراقبت از پوست است. در زمان نظافت منزل پوست ما در معرض شوینده‌ها، گرد و غبارها، آفتاب و مواردی از این دست است.

محصولات پاک‌کننده‌ای که در خانه‌تکانی از آنها استفاده می‌کنیم حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی است که می‌توانند برای پوستمان مضر باشند. برای اینکه به پوستمان آسیبی وارد نشود و سال جدید را با یک پوست شاداب و سالم شروع کنیم، باید با داشتن یک روتین مراقبت از پوست و رعایت یک سری نکات، در زمان نظافت منزل مراقب پوستمان باشیم.

ایفنوگرافی مراقبت از پوست در خانه تکانی
اینفوگرافی راهکارهای مراقبت از پوست در خانه تکانی عید

۱. استفاده از مرطوب کننده

بافت پوست به سرعت مایعات را جذب می‌کند، به خصوص اگر پوست از قبل خشک و کم آب باشد، به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که به طور منظم از مرطوب‌کننده مناسب مانند ژل آلوئه‌ورا یا دیگر کرم‌های مرطوب‌کننده پوست استفاده می‌کنید.

۲. استفاده از دستکش نخی و پلاستیکی

در زمان استفاده از شوینده‌ها و تمیز کردن گردوغبار حتماً از دستکش‌های پلاستیکی و نخی استفاده کنید. آنها می‌توانند از تماس مستقیم شوینده‌ها و مواد شیمیایی با پوست جلوگیری کنند و در نتیجه مانع آسیب دیدن پوست دستانتان شوند. همچنین در زمان گردگیری با استفاده از دستکش‌های نخی از بروز واکنش‌های آلرژیک پوستی، اگزما و خشکی پوست دستتان جلوگیری کنید.

۳. استفاده از روغن بادام و زیتون برای دست

روغن‌های طبیعی یکی از بهترین محصولات مراقبتی برای پوست شما هستند و می‌توانند تا حد زیادی از وارد شدن آسیب به پوست جلوگیری کنند. آنها نقش یک لایه محافظ را ایفا می‌کنند و می‌توانند دائماً پوست شما را مرطوب نگه دارند. روغن‌های زیتون و روغن بادام بهترین گزینه‌ها برای مراقبت از پوست دست هستند و با مرطوب نگه داشتن دست‌ها مانع خشکی و التهاب آنها می‌شوند؛ بنابراین در توصیه های سلامتی در عید نوروز می‌توانید استفاده از روغن‌های گیاهی را نیز لحاظ کنید.

۴. نوشیدن آب زیاد

یکی دیگر از توصیه های سلامتی در عید نوروز هیدراته ماندن است. مرطوب نگه داشتن پوست در طول روز مهم است. هرگز اهمیت نوشیدن آب را دست‌کم نگیرید که به صاف شدن، افزایش کشسانی و سفت شدن پوست شما کمک می‌کند. پوست خود را با یک مرطوب‌کننده خوب آبرسانی کنید. برای رسیدن به حداکثر نتایج، این کار را زمانی انجام دهید که به تازگی از حمام خارج شده‌اید، از لوسیون بدن آرام‌بخش پوستی استفاده کنید.

۵. پرهیز از ترکیب شوینده ها با هم

مواد شیمیایی را با هم مخلوط نکنید، به خصوص آنهایی که از فروشگاه خریداری شده‌اند و از قبل فهرستی طولانی از مواد تشکیل‌دهنده دارند. سفیدکننده را با چیزی جز آب مخلوط نکنید. یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد در زمان تمیز کردن خانه ترکیب شوینده‌های قوی مانند سفیدکننده‌ها و جوهرنمک با هم است که حتی می‌تواند کشنده باشد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین توصیه های سلامتی در عید نوروز عدم ترکیب مواد شوینده با هم است.

۶. انتخاب مواد شوینده سازگار با دست شما

سعی کنید تا حد امکان از شوینده‌هایی استفاده کنید که با پوست دست شما سازگاری دارند. اگر قبلاً از ماده‌ای استفاده کرده‌اید که سابقه آلرژی و حساسیت به آن را دارید، به هیچ عنوان در زمان تمیز کردن خانه مجددا از آن ترکیب استفاده نکنید. استفاده از محصولات سازگار با پوست دست شما می‌تواند ریسک اگزما، خشکی و هر نوع آسیب پوستی را کاهش دهد.

انتخاب مواد شوینده سازگار با دست شما
در صورتی که از شوینده‌های اسیدی استفاده می‌کنید حتما دستکش دست کنید.

۷. استفاده از شوینده های طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین

همه می‌دانیم که استفاده از ترکیبات فرموله شده بیرون با رایحه‌های مختلف اغلب می‌توانند با افزایش احتمال ابتلا به اگزما، درماتیت و در موارد شدیدتر پسوریازیس مرتبط باشند؛ بنابراین یکی از توصیه های سلامتی در عید نوروز این است که تا حد امکان از محصولات ارگانیک و طبیعی برای تمیزکردن خانه و سطوح استفاده کنید.

ترکیباتی مانند سرکه و جوش‌شیرین پاک‌کننده‌های طبیعی هستند که کمترین میزان خطر را برای سلامتی شما خواهند داشت. البته باز هم در خصوص استفاده از این مواد محتاط باشید و در استفاده از آنها زیاده‌روی نکنید.

راهکارهای مراقبت از ریه در زمان نظافت منزل و خانه تکانی

یکی از مواردی که اغلب افراد را در تعطیلات نوروز و خصوصاً در زمان خانه‌تکانی دچار مشکل می‌کند، شوینده‌های قوی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خصوص محصولاتی که استفاده می‌کنید محتاط باشید. هر ماده‌ای که برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن یا نگهداری سطوح استفاده می‌شود، اگر به‌درستی و بادقت استفاده نشود، می‌تواند خطرناک باشد.

محصولات خریداری شده در فروشگاه را در بسته‌بندی اصلی نگهداری کنید تا از اختلاط جلوگیری شود و اطمینان حاصل کنید که د ربسته بندی‌های ساخته شده از مواد مناسب نگهداری می‌شوند.

برچسب روی همه آنها را بخوانید تا بدانید چه از نظر ایمنی و چه از نظر جلوگیری از آسیب به سطوح و مبلمان باید به چه نکاتی توجه کنید. در زمان استفاده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی قوی حتماً از ماسک استفاده کنید یا اینکه دهان و چشمان خود را با یک پارچه و عینک بپوشانید. به هیچ عنوان در فضای بسته از شوینده‌های قوی استفاده نکنید و تا جایی که می‌توانید فضای خانه را تهویه کنید.

هر نوع نظافت خانه به ناچار مقداری گردوغبار و کثیفی ایجاد می‌کند درحالی‌که مواد شیمیایی می‌توانند بخاراتی ایجاد کنند که برای ریه‌های شما خشن یا حتی خطرناک باشد. به همین دلیل است که تهویه فضا پس از اتمام کار، و تا آنجا که ممکن است در طول فرآیند تمیز کردن خانه بسیار مهم است.

توصیه های مربوط به تغذیه در عید نوروز

مطالعات نشان داده است که در طول فصل تعطیلات، افراد معمولاً وزن بیشتری اضافه می‌کنند، زیرا معمولا افراط در تغذیه و بی‌توجهی به کالری دریافتی در این فصل مشهود است. بدتر از همه اینکه دانشمندان معتقدند اکثر افراد این اضافه‌وزن را تا قبل از شروع سال بعد کم نمی‌کنند و احتمالاً این یکی از دلایلی است که اکثر افراد با افزایش سن چاق‌تر می‌شوند.

بی‌خوابی‌های طولانی مدت، به هم خوردن نظم در برنامه‌های غذایی و بیشتر خوردن آجیل و تنقلات و از همه بدتر خوردن غذاهای آماده و فست‌فود در دورهمی‌ها و مسافرت‌ها از دلایل اصلی چاقی و اضافه‌وزن در تعطیلات نوروز است؛ بنابراین توصیه های سلامتی در نوروز به صورت ویژه به نوع تغذیه در این تعطیلات اختصاص خواهد داشت.

۱. حتما در تعطیلات صبحانه بخورید.

یکی از عادات مهم برای داشتن یک تغذیه سالم، گنجاندن وعده صبحانه در برنامه غذایی است. اکثر ما در تعطیلات نوروز تا دیروقت بیدار می‌مانیم و صبح‌ها دیرتر از حد معمول از خواب بیدار می‌شویم. به همین دلیل معمولا اکثر افراد وعده صبحانه را در این تعطیلات حذف می‌کنند که می‌تواند دلیل اصلی پرخوری باشد. یکی از توصیه های سلامتی در عید نوروز این است که حتماً وعده صبحانه را در برنامه غذایی خود داشته باشیم.

۲. در مصرف آجیل و تنقلات تعادل داشته باشید.

یکی از خوراکی‌های اصلی در عید نوروز در دید و بازدیدها، آجیل و تنقلات مانند شیرینی و شکلات است. درست است که خوردن این تنقلات بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز است، اما اکثر ما در خوردن آن افراط می‌کنیم. به چیزی که می‌خورید توجه کنید و در مصرف آجیل و تنقلات اعتدال داشته باشید.

۳. مصرف میوه و سبزی را فراموش نکنید.

همان‌طور که گفته شد تعطیلات نوروز پر از غذاهای پر کالری، آجیل و تنقلات چاق‌کننده است. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید کمی تغذیه سالم داشته باشید. سعی کنید از میان‌وعده‌های سالم مانند میوه و سبزیجات بیشتری در این دوره استفاده کنید؛ بنابراین یکی از توصیه های سلامتی در عید نوروز این است که میوه‌ها و سبزیجات را در منوی تعطیلات بگنجانید تا غذای سالم‌تری داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال، به‌جای سرو کیک و کلوچه در طول شام، از سالاد سبزیجات تازه به عنوان جایگزین استفاده کنید. متأسفانه اکثر افراد این نکته را رعایت نمی‌کنند و در نتیجه ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر لازم برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشارخون را دریافت نخواهند کرد که می‌تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد.

۴. به جای فست فود از غذاهای خانگی استفاده کنید.

تهیه و پختن غذا در خانه به سلامت فرد کمک می‌کند. غذاهای خانگی معمولاً حاوی مواد افزودنی، شکر، نمک و سایر مواد ناسالم کمتری در مقایسه با فست‌فودها هستند. همچنین با جایگزین کردن مواد ناسالم با گزینه‌های سالم‌تر هنگام تهیه یک وعده غذایی، تهیه غذاهای مغذی در خانه آسان‌تر است.

میزان کالری خوراکی ها و شیرینی های عید نوروز

در جدول زیر می‌توانید کالری برخی از خوراکی‌های عید نوروز را مشاهده کنید.

ماده غذایی کالری در هر ۱۰۰ گرم
گز ۳۸۰ کیلو کالری
نان‌برنجی ۴۷ تا ۵۵ کیلوکالری
باقلوا ۵۰۰ کیلوکالری
شیرینی نخودچی ۴۵ کالری
شیرینی تر ۵۰۰ کیلو کالری
شیرینی دانمارکی ۵۰۰ کیلوکالری
بادام‌هندی ۵۵۳ کیلوکالری
فندق ۶۲۸ کالری
گردو ۶۵۴ کالری
پسته ۵۶۲ کالری
تخمه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری
مقدار کالری خواکی های عید نوروز

مقدار کالری شیرینی های نوروزی چقدر است؟

در جدول زیر میزان کالری برخی از شیرینی‌ها را مشاهده می‌کنید.

اینفوگرافی کالری شیرینی نوروزی
اینفوگرافی مقدار کالری شیرینی های نوروزی

توصیه های سلامتی در سفرهای نوروزی

بسیاری از ما در طول تعطیلات به سفر می‌رویم. در طول سفر هم باید به یک سری نکات به عنوان توصیه های سلامتی در عید نوروز توجه داشت. برای مثال حتماً خواب و استراحت کافی در طول سفر داشته باشید. تا جای ممکن غذای سالم مصرف کنید و از مصرف غذاهای مانده و بی‌کیفیت خودداری کنید.

قبل از سفر وضعیت سلامتی خود را چک کرده و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً به میزان کافی دارو با خود داشته باشید. رعایت بهداشت فردی و واکسیناسیون قبل از سفر خصوصاً در سفرهای خارج از کشور هم بسیار مهم است. مراقب آب مصرفی خود باشید و از مصرف آب آلوده در سفر خودداری کنید. همچنین سعی کنید در محیط‌های شلوغ و پرجمعیت از ماسک استفاده کنید؛ چرا که احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی در این محیط‌ها بالاست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تعطیلات نوروز نزدیک است و اگر می‌خواهید در این تعطیلات در کنار خوشگذرانی سلامتی خود را نیز حفظ کنید، حتماً باید به یک سری توصیه های سلامتی در عید نوروز توجه کنید. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا چه در زمان خانه‌تکانی قبل از تعطیلات و چه در طول دید و بازدیدها، تفریحات و مسافرت‌های نوروزی مراقبت خودتان و سلامتی‌تان باشید.

اگر در طول تعطیلات عید نوروز یا زمان خانه تکانی دچار مشکلات سلامتی شدید، حتما با پزشک عمومی مشورت کنید.