۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تمرینات پا برای مردان دچار صدمات نخاعی

آسیب نخاعی زمانی اتفاق می افتد که مهره ها ی ستون فقرات در اثر اعمال فشار بیش از حد حاصل از یک تصادف وسیله نقلیه یا صدمه ورزشی یا سقوط  یا هر عامل دیگری دچار شکستگی شوند . طبق اعلام مدلاین پلاس (Medline Plus )  شکسته شدن مهره موجب ایجاد مشکلات در حرکتها و جابجایی های فرد شده و در موارد شدیدتر که نخاع آسیب جدی می بیند ، باعث فلج کامل مصدوم می گردد .

در طول دوره درمان آسیبهای نخاعی ، اجرای تمرینات توانبخشی ، بخش مهمی از برنامه های بازیابی استقلال فرد محسوب می شود و در واقع این تمرینات می توانند از بیماری های قلبی و سایر مشکلات بهداشتی و پزشکی که می تواند ناشی از عدم تحرک باشد ، جلوگیری کنند .

توانبخشی فیزیکی

برنامه ریزی های انجام شده توسط تیم توانبخشی متشکل ازفیزیوتراپهای کارآزموده تنها آغاز مرحله بازیابی قدرت و تحرک فرد نخاعی محسوب می شود . مطابق با نظر موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته ، تمرکز اصلی برنامه های توانبخشی بر روی دستها و پاها است که به عنوان ابزار تحرک و ارتباطات هستند ، و در واقع مهم ترین هدف این برنامه ها است . استفاده از وسایل مصنوعی برای کمک به درمان فرد ممکن است مورد نیاز باشد .  البته همانطور که فرد شروع به بازیابی مجدد قوای دست و پاهای خود می کند ، می تواند پروتز خود را با پروتز دیگری عوض کند . به عنوان مثال ، به محض اینکه فرد روی پای خود بایستید و بتواند وزن بدن خود را تحمل کند ، می تواند به جای ویلچر از واکر استفاده نماید . این موضوع به لحاظ فیزیوتراپی یک پیشرفت محسوب می شود .

انواع تمرینات ورزشی

با توجه به محل آسیب دیدگی نخاع ، تمرینات باید در جهت کاهش تنش عضلانی ، و تقویت و حفظ قابلیت انعطاف مفاصل انجام شود . طبق اعلام شبکه های اطلاعاتی آسیبهای نخاعی ، تمرینات تنفسی برای افرادی که درنواحی پائین تر دچار صدمه شده اند بسیارمفید است . همچنین تمرینات با وزنه آزاد و تجهیزات باشگاهی اما زیر نظر فیزیوتراپیست نیز سودمند هستند . یکی دیگر از ورزشهای ایده آل شنا می باشد. آب باعث شناور شدن بدن شده و جنبش آن را آسان تر می کند ، ضمن اینکه  هنگام شنا کردن گروهی از ماهیچه های خفته ی بدن کار می کنند . در مورد بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کامل که واجد شرایط استفاده از این روش ها هستند ، ترجیح داده می شود که تمرینات همراه با کسی انجام گیرد که در حین ورزش در کنار فرد حضور داشته باشد .

ملاحظات بهداشتی

با وجود محدودیت های فیزیکی حاصل ازصدمات نخاعی ، خطر ابتلا به یکسری عوارض و بیماری های خاص نیز افزایش می یابد . دیوید اف.اپل جونیور David F. Apple Jr.) ) در کتاب خود با عنوان “آمادگی جسمانی برای افراد نخاعی ” می گوید که بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی نسبت به بالا رفتن فشار خون و کلسترول در معرض خطر بیشتری قرار دارند . حتی با توجه به ارزیابی های بعمل آمده، خطر سکته مغزی یا حمله قلبی نیز در این افراد بالاتر است . اپل بیان می کند که تداوم تمرینات ، بهترین وسیله برای کاهش سطح کلسترول و فشار خون محسوب می شود ، و اجازه می دهد که بدن شما به درستی نحت درمان قرار گیرد .

عوارض حاصل از عدم فعالیت بدنی

اپل درکتاب خود ، به نقل از بقراط ، معلم و فیلسوف بزرگ یونانی اشاره می کند که عدم فعالیت جسمی باعث تحلیل بدن شده و روند پیری را تسریع می کند . امروزه کارشناسان پزشکی بر این نکته تاکید دارند که بی تحرکی عضلات و مفاصل منجر به عارضه ای می شود که به کنتراکچر (contracture ) موسوم است . در این عارضه مفاصل و عضلات در معرض خطر سفت شدن قرار می گیرند و این سفتی تا جایی پیش می رود که ممکن است فرد حتی قادر به حرکت نباشد . از این رو ، تمرینات تجویز شده توسط پزشک و متخصصین فیزیوتراپی و ورزش نه تنها برای سلامتی فرد ، بلکه جهت بهبود کیفیت زندگی شخصی او از اهمیت ویژه ای برخوردا هستند .

References

منبع مورد استفاده : مقاله :” ” Leg Exercises for Men for Spinal Cord Injuries –  نوشته : شارین گریفین ۲۶ ماه مه سال ۲۰۱۱ –  اقتباس از سایت : http://www.livestrong .com   – ترجمه و تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( Email : ohealth2007@yahoo.com)–  بهمن آبان ماه سال  ۱۳۹۰ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران