۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در دولت

رییس سازمان بهزیستی کشور از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در دولت خبر داد و گفت: براساس این مصوبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف به افزایش حقوق و مزایای معلولان فاقد شغل تا سقف حداقل حقوق کارگران شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «انوشیروان محسنی‌بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشور در حاشیه نشست مشترک جلسه وزیر رفاه با نمایندگان جامعه معلولان با اشاره به برنامه جامع حمایت از معلولان که شب گذشته به تصویب هیئت دولت رسید، گفت: دستگاه‌های مختلفی اعم از شهرداری، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و وزارت مسکن عهده‌دار تکالیفی برای اجرای این برنامه شدند؛ بطوری که بر اساس این مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف شده است حقوق و مزایای معلولان فاقد شغل را که توانایی کار کردن ندارند تا سقف حداقل حقوق کارگران افزایش دهد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌های حمایتی متفاوتی را برای اقشار مختلف در دستور کار دارد که حمایت از معلولان پس از استقرار بیمه سلامت همگانی فاز دوم برنامه‌های حمایتی است.
وی با اشاره به یکی از بندهای این قانون که با تشریک مساعی نمایندگان جامعه معلولان تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه دارای ۱۱ فصل و ۶۳ ماده است که از جامعیت و شمولیت کافی برخوردار است؛ مناسب‌سازی فضای شهری، ارائه خدمات مطلوب توانبخشی و پزشکی، حمایت‌های بیمه‌ای، امور ورزشی، فرهنگی و هنری، سوادآموزی و آموزش و پرورش، کارآفرینی و اشتغال، حمایت‌های قضایی از معلولان و پیشگیری از معلولیت‌ها از موضوعات مورد توجه در این برنامه هستند.
محسنی‌بندپی، ادامه داد: بخشی از مواد این برنامه که در اختیار خود دولت بود، در قالب مصوبه هیئت وزیران تصویب شد و از امروز قابل اجرا خواهد بود اما بخش دیگری از این مواد نیازمند تصویب در مجلس بود که افزایش سهم معلولان در اشتغال از ۳ به ۵ درصد از این جمله است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه براین اساس اگر کارفرمایانی اقدام به جذب معلولان کنند برای آنها مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود، گفت: در این برنامه به بهزیستی اختیار داده شده است که مطالبه‌گر حقوق معلولان در همه ابعاد باشد.
وی تعداد معلولانی را که هم‌اکنون از خدمات حمایتی و توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بهره‌مند می‌شوند را بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و تصریح کرد: از این تعداد ۱۰ درصد آنان مشمول افزایش حقوق خواهند شد.
محسنی‌بندپی در پایان با بیان اینکه قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ تصویب شد اما یک وقفه ۱۱ ساله در اجرای آن به وجود آمده بود، یادآور شد: در برنامه جامع حمایت از حقوق معلولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده است تا همه معلولان کشور را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار دهد تا از همه خدمات درمانی، حمایتی و توانبخشی بهره‌مند شوند؛ امیدواریم بتوانیم شرایط لازم را برای اجرای کامل برنامه جدید در دولت یازدهم فراهم کنیم