۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بازنگری و جهت دهی تشکیلات توانبخشی کشور به سمت معلول محوری

معاون امور توانبخشی سازمانب هزیستی کشور در نشست مشترک وزیر رفاه با نمایندگان جامعه معلولان با بیان اینکه باید ضمن به روز رسانی آمارها، نیازهای معلولان اخصا کنیم، گفت: تشکیلات فعلی توانبخشی کشور فرآیندمحور است که باید بازنگری به سمت معلول محوری جهت گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حسین نحوی‌نژاد» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست مشترک وزیر رفاه با نمایندگان جامعه معلولان ضمن اعلام تصویب برنامه جامع دولت در حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت: در حال حاضر فراکسیون حمایت از معلولان مجلس ۱۰۰ عضو دارد که می‌توانند موضوع را در صدر توجه مجلس قرار دهند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حمایت‌های بیمه‌ای برای معلولان در این برنامه جامع در نظر گفته شده است، افزود: بیمه برای افراد دارای معلولیت بسیار مهم است؛ چرا باید معلولی که به ویلچر نیاز دارد برای تهیه آن گرفتار بروکراسی‌های اداری شود؟ شرکت‌های بیمه‌گر قطعا مدیریت صحیحی دارند که اتلاف منابع صورت نگیرد و در این صورت قادر خواهیم بود این مسائل حمایتی را از طریق سازمان‌های بیمه‌گر دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه نباید اتفاقی که برای قشر معلولان رخ داد و اجرای آن حدود ۱۱ سال متوقف مانده بود، درباره این برنامه نیز اتفاق بیفتد، گفت: باید دستگاه‌ها همکاری و تعامل لازم را داشته باشند تا بتوانیم با همدلی مشکلات پیش رو را برطرف کنیم؛ به عنوان مثال شهرداری‌ها برای ایجاد فضای مناسب برای معلولان وظایفی دارند و باید شرایط لازم را برای تردد شهروندانی که محدودیت‌هایی برای عملکرد دارند، فراهم کنند.
نحوی‌نژاد در ادامه به تشکیلات فعلی توانبخشی کشور اشاره کرد و گفت: تشکیلات فعلی فرآیندمحور است و چندان رافع مشکلات نیست؛ لذا باید بازنگری شود و به سمت معلول‌محوری جهت گیرد؛ همچنین باید در توزیع جغرافیایی و کیفی منابع عدالت را رعایت کنیم و بودجه‌های پژوهشی را هدف‌دار ادامه دهیم؛ زیرا تا نیازهای معلولان را نشناسیم نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: هنوز آمار دقیقی از شمار معلولان در کشور وجود ندارد و برخی آمارها مدام تکرار می‌شوند؛ براساس مطالعات آمار معلولان متوسط و شدید که نیازمند خدمات توانبخشی در کشور هستند حدود ۱٫۵ تا ۲ درصد است و می‌توان گفت ۱٫۵ میلیون معلول در کشور نیازمند خدمات توانبخشی هستند.
وی با بیان اینکه باید ضمن به‌روزسانی آمارها، نیازهای معلولان را احصاء کنیم، تصریح کرد: هنوز معلول ضایعه نخاعی ما به دلیل نداشتن تشک مواج دچار زخم بستر می‌شود و مشکلاتی از این دست کم نیست.
نحوی‌نژاد ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی اجتماعی برای برخورد با معلولان در جامعه، در پایان یادآور شد: امروز مددکاری اجتماعی یک اصل است و قطعاً به این سمت و سو حرکت خواهیم کرد؛ همچنین توانبخشی مبتنی بر خانواده‌ها باید به طور ویژه مورد بازنگری و توجه قرار گیرد و اینکه بخواهیم درب شبانه‌روزی‌ها را ببندیم چندان علمی نیست، بلکه رسوب معلول در شبانه‌روزی‌ها غیرعلمی است.