۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

این معلولان بازداشت شدند!

 مدیر کمپین معلولان از برخورد با تجمع اعتراضی روز گذشته معلولان خبر داد و گفت: با وعده مذاکره برای صدور مجوز برگزاری تجمع، از من اجبارا تعهدنامه گرفتند که تا پایان سال فراخوان‌ تجمع ندهم.

بهروز مروتی گفت: تجمع روز گذشته‌ که با حضور گسترده و بی‌نظیر معلولان‌ نسبت به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه در حال برگزاری بود با جو شدید امنیتی و برخورد مأموران پلیس مواجه و یکی از اعضای کمپین که با معلولیت جسمی‌حرکتی شدید از سنندج خود را به تهران رسانده بود بازداشت شد که او هم با تعهد آزاد شد.

وی ادامه داد: از لحظه اول برگزاری تجمع برخوردهای پلیس چکشی بود تا جاییکه برخی از دوستانمان‌ ترسیدند، از روی ناچاری حاضر به نشست یک‌ساعته با رئیس اداره سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه‌ شدم اما او چیز تازه‌ای برای گفتن نداشت‌. کل صحبتش حول محور نبود منابع در کشور چرخید و برای اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان برنامه‌ای اعلام نکرد.

مروتی توضیح داد: وقتی برگشتم بچه‌ها را متفرق کرده و از پارک بهارستان به سمت دور میدان بهارستان‌ فرستاده بودند. خودم را به آنها رساندم و محتوای نشست را گفتم، بچه‌ها قبول نکردند و گفتند باید اعتراض کنیم. پس دوباره برگشتیم اما تجمعمان‌ چند دقیقه بیشتر طول نکشید، مأموران پلیس ریختند و بچه‌ها را با خشونت دور کردند.

به نام مذاکره، از پلیس امنیت سردرآوردیم

به نام مذاکره، از پلیس امنیت سردرآوردیم

این فعال حوزه معلولان بیان کرد: ناچار برای استراحت و خوردن لقمه نانی دور میدان بهارستان جمع شدیم که مأموران نیروی انتظامی رسیدند. گفتند اینها را رد کن بروند ما هماهنگ کرده‌ایم‌ با رئیس قرارگاه صحبت کنی تا با صدور مجوز برای برگزاری تجمعاتتان‌ مشکلی پیش نیاید.

مروتی افزود: اعتماد کردم اما وقتی رفتیم سر از پلیس امنیت درآوردیم. تبلت، گوشی و سیمکارتم‌ را گرفتند و تمام اطلاعاتم شخصی‌ام‌ را کنترل کردند، تبلت و سیمکارتم‌ را توقیف کردند و از من خواستند متعهد به عدم برگزاری تجمع اعتراضی شوم. من هم چون تعدادی از همراهان ویلچری‌ام پس از ساعت‌ها خستگی در ماشین معطل بودند ناچار تعهد کردم تا پایان سال تجمع‌ برگزار نکنم‌ و در صورت فراخوان طبق قانون با من برخورد شود.

بدترین رفتار با معلولان در دوره رئیسی‌

مدیر کمپین معلولان اضافه کرد: بهانه‌شان انتشار فیلم‌های هفته پیش معلولان در فضای مجازی و شبکه‌های خارجی بود در حالیکه فیلم را ما منتشر نکرده بودیم‌ و رئیس جمهور هم زمان انتخابات بهبود شرایط زندگی معلولان و سنگ تمام گذاشتن در رفع مشکلاتشان‌ را وعده داده بود.

این فعال حوزه معلولان با انتقاد از دولت در بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات معلولان‌، مطرح کرد: بااینکه رئیس جمهور وعده‌های زیادی به معلولان داده بود اما از حذف ردیف بودجه قانون حمایت گرفته تا بی‌توجهی، توهین، توقیف گوشی، ریختن در خانه معلولان فاقد قدرت راه رفتن، احضار، فریب و گرفتن تعهدنامه اجباری و… بدترین اقدامات و نامتعارف‌ترین نوع رفتار با معلولان در دولت اقای رئیسی رقم خورد.

بدترین رفتار با معلولان در دوره رئیسی‌

روی اصل ۲۷ قانون اساسی حساب کرده بودیم‌

مروتی ابراز داشت: ما فکر نمی‌کردیم با این شیوه برخورد مواجه شویم بلکه فکر می‌کردیم طبق اصل ۲۷ قانون اساسی فضای کافی برای بیان حقوقمان‌ و مطالبه آن وجود دارد اما به‌جای آنکه این حرکت مدنی ما مورد توجه و تحسین قرار گیرد حالا مورد غضب قرار گرفته‌ایم و شاید این همان سنگ تمام رئیس‌جمهور بود.

وی با بیان اینکه در تجمع دیروز حضور معلولان بسیار پررنگ بود و بچه‌ها با جسم رنجور و جیب خالی خود را از شهرستانهای بسیار دور به تجمع رسانده بودند و اگر برخورد صورت نمی‌گرفت تجمع بی نظیری می‌شد، از همه حاضرین در تجمع بخصوص کسانی‌که از راه دور آمده بودند عذرخواهی کرد.

تعهد اجباری جزء هزینه‌های اجرای قانون است

مدیر کمپین معلولان خاطرنشان کرد: از فشارها و رفتارهای توهین آمیز ناراحت نیستم، این اتفاقات همه هزینه اجرای قانون است و از خدا می‌خواهم توانی به من بدهد که بتوانم این هزینه را پرداخت کنم.

وی تصریح کرد: اگر کشور منابع مالی ندارد، باید از بروز اختلاس‌ها و دزدی‌ها پیشگیری شود. چرا هزینه خسارت‌های پرونده‌هایی مانند چای دبش را معلولان باید بدهند؟