۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

افتتاح ۴۸ واحد مسکن معلولان و مددجویان خراسان جنوبی در ایام دهه فجر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن شرفی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: ۴۸ واحد مسکن معلولان و مددجویان و ۳۰ طرح اشتغال برای مددجویان بهزیستی استان در ایام دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

وی گفت: سهم آورده بهزیستی برای خانواده تک معلول ۱۰۰ میلیون تومان بلاعوض و خانواده دو معلول روستایی ۲۰۰ میلیون تومان و دو معلول شهری ۱۵۰ میلیون تومان است و گازرسانی به مناطق مسکونی معلولان نیز رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: غربالگری بینایی رایگان برای کودکان ۳ تا ۶ سال و غربالگری شنوایی برای کودکان ۳ تا ۵ سال، خدمات مشاوره ژنتیک به صورت رایگان، مسابقات فرهنگی ورزشی، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های مددجویان از جمله برنامه‌های دهه فجر امسال است.

شرفی تصریح کرد: آموزش رایگان دوره‌های پیش از ازدواج، راه‌اندازی مرکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی، راه‌اندازی اولین مرکز مشاوره عمومی، راه‌اندازی توانمندسازی و صیانت اجتماعی و مرکز مشاوره کودکان با نیازهای ویژه بیرجند از دیگر اقدامات در دهه فجر است.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون از طریق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای مددجویان انجام می‌شود، ادامه داد: طرح پایلوت شناسایی افراد در معرض خطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی در طبس اجرا می‌شود.

افتتاح ۴۸ واحد مسکن معلولان و مددجویان خراسان جنوبی در ایام دهه فجر

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مناسب سازی منازل برخی معلولان در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: ۱۳۶ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده و از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند.

شرفی اظهار داشت: در سال ۹۹ مبلغ یارانه پرداختی به مراکز تحت پوشش بهزیستی ماهانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که امسال با افزایش به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: سال ۹۹ مبلغ ماهانه مستمری به مددجویان ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که امسال به مبلغ بیش از ۲۲ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ نفری در نوبت انتظار دریافت مستمری در استان نداریم، بیان کرد: رقم مستمری یک نفره در سال ۹۹ مبلغ ۱۹۸ هزار تومان بوده و امسال این رقم برای یک نفر ۷۶۲ هزار تومان است.

شرفی با بیان اینکه اعتبارات تملک استان امسال ۸ میلیارد و ۸۰۰ تومان بوده است، عنوان کرد: شاخص معلولیت در کشور ۲٫۱۷ درصد و این شاخص در استان ۲٫۶۳ درصد است.

وی با بیان اینکه بیشتر معلولیت‌ها مربوط به جسمی و حرکتی و ذهنی و کمترین معلولیت مربوط به نوع اختلالات گفتار و درمان است، گفت: خدمات توانبخشی مراقبتی در ۲۴ مرکز شبانه روزی ارائه می‌شود که در حال حاضر ۸۳۷ نفر در این مراکز هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: ۲۰ مرکز روزانه و ۱۶ مرکز حرفه‌آموزی در استان وجود دارد و امسال اعتبار وسایل کمک توانبخشی ۸ میلیارد و ۸۰۰ تومان است.

شرفی با بیان اینکه حق پرستاری بیماران ضایعه نخاعی ماهانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، گفت: حمایت از خانواده‌های دوقلو و سه قلو داریم که بر این اساس خانواده دوقلو از دهک یک تا پنج و خانواده سه قلو از دهک یک تا هفت تا سن ۶ سال می‌توانند از تمام خدمات بهزیستی به صورت رایگان استفاده کنند.