۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اجرای آزمایشی «پاراتور» در ۳ شهر کشور/ گردشگری معلولان درآمدزاست

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، پنجم مهرماه امسال مصادف با ۲۷ سپتامبر میلادی «روز جهانی گردشگری» و شروع هفته گردشگری نام گرفته است.

روز جهانی گردشگری که با نام روز جهانی جهانگردی نیز شناخته می‌شود، بهانه‌ای است تا ملت‌های سراسر جهان از اهمیت و تاثیر صنعت بزرگ سفر و گردشگری بر جوامع، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، توسعه پایدار و … آگاه شوند و توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند.

گردشگری یک از صنایع پردرآمد برای همه کشورهاست که اگر توجه ویژه‌ای به آن بشود،‌ می‌تواند درآمدی برابر یا حتی بیشتر از درآمدهای نفتی را به همراه داشته باشد.

انواع گردشگری ازجمله گردشگری پزشکی، اکوتوریسم، گردشگری مذهبی و… در کشور ما جریان دارد و اگرچه در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه در این زمینه عقب هستیم، اما همچنان یکی از کشورها جذاب جهان برای گردشگران خارجی محسوب می‌شویم.

یک از انواع گردشگری که در کشور ما توجه کمتری به آن شده است، «گردشگری معلولان» یا «پاراتور» است.

اجرای آزمایشی «پاراتور» در ۳ شهر کشور/ گردشگری معلولان درآمدزاست

در این رابطه، محمد اسماعیل شیخ‌قرایی، مدیر انجمن فرهنگی، ورزش و گردشگری معلولان پارس به خبرگزاری موج گفت: گردشگری معلولان به این معنی است که افراد دارای معلولیت و سالمندان بتوانند بدون نیاز به همراهی فرد ثالث و با در دسترس بودن تمام امکانات یک گردشگری خوب و با نشاط را برای خود ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تفاوت گردشگری افراد معلول با سایر انواع گردشگری این است که این گروه بتوانند بدون نیاز به فرد ثالث و هر زمان که اراده کردند، بدون نیاز به کمک دیگران به تفریح بروند. ما این موضوع را به عنوان «پاراتور» معرفی می‌کنیم که بر وزن همان پارالمپیک، پارا آرت و… است.

مدیر انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس در رابطه با شرایط پاراتور در کشور اظهار کرد: کشور ما به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها در مقایسه با سایر کشورها ضعیف‌تر عمل کرده است و به ویژه در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی عقب هستیم. با این وجود چند سالی است که شروع به کار کرده‌ایم و انجمن‌های تخصصی به وجود آمده‌اند که سعی دارند این کار را رونق بدهند. انجمن ما تحت عنوان انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس نیز قریب به ۱۰ سال است راه افتاده است.

شیخ‌قرایی افزود: حدود یک سال و نیم پیش، وزارت میراث بر اساس گردشگری‌های خانواده محور، میزهایی را تشکیل داده که یکی از این میزها گردشگری دسترس‌پذیر است و فعالیت‌هایی هم در این راستا دارد و شاخص‌هایی را به وجود آورده و قصد دارد تا نشان‌هایی را به اماکن دسترس‌پذیر مانند هتل‌ها و رستوان‌ها اعطا کند که این نشان‌ها در فرآیند صدور مجوزهای مختلف به این مراکز کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین قرار بر این است که مسیرهای بین راهی و سرویس‌های بهداشتی نیز مناسب‌سازی شده که تمام این وظایف، بررسی و ارزیابی و… بر عهده میز است. بنده به عنوان دبیر میز یک سال است که فعالیت دارم و بر روند کارهای نظارت می‌کنم که با توجه به شرایط و امکانات موجود، سرعت این فرآیند بسیار بالاست.

این فعال گردشگری اضافه کرد: ما در ۳ شهر این مناسب‌سازی‌ها را به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم که در یزد و کیش این طرح‌ها اجرا شده و برای شهر شیراز نیز برنامه‌ریزی را شروع کرده‌ایم.

مدیر انجمن گردشگری معلولان پارس بیان کرد: شهرداری‌ها و خود وزارت میراث پای کار هستند و استانداری‌ها نیز نقش مؤثری دارند.

شیخ قرایی گفت: کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، آلمان، سوئد و سوئیس حرف اول را در گردشگری معلولان می‌زنند و به این دلیل که زیرساخت‌های قوی برای مناسب‌سازی دارند، در این راستا سرآمد هستند. به عنوان مثال در اسپانیا لوازم و تجهیزات مخصوص گردشگری معلولان بسیار فراوان است. در همسایگی ما نیز کشورها عربستان، امارات و ترکیه بسیار خوب کار کرده‌اند و با سرعت در حال پیش‌روی هستند.

وی تاکید کرد: هیچگاه نباید از واژه توان‌یاب برای افراد دارای معلولیت استفاده کنیم، کلمه افراد دارای معلولیت به ما ابلاغ می‌شود و این همان تعریف سازمان ملل متحد است.

شیخ قرایی یادآور شد: این نوع گردشگری را باید با کلمه پاراتور معرفی کنیم چرا که وقتی این کلمه قید شود، فرد مخاطب متوجه می‌شود که با گروه خاصی روبه‌رو است و باید شرایط خاص آنها را در نظر داشته باشد. به عنوان مثال اگر به اتوبوس گردشگران فقط اتوبوس تور بگوییم، توقع همان اتوبوسی است که برای همه تورها استفاده می‌شود اما اگر از کلمه پاراتور استفاده کنیم، اتوبوس باید ویژگی‌های لازم برای افراد دارای معلولیت را داشته باشد.