۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

آیا حفاظ‌های صورت می توانند جایگزین مناسبی برای ماسک‌های پارچه ای باشند؟

حفاظ های صورت

محافظ های صورت می توانند در برابر کوید -۱۹ محافظت بیشتری را فراهم کنند، اما به گفته متخصصان، آنها فقط می توانند به عنوان مکمل ماسک‌های پارچه ای استفاده شوند ، نه به جای آنها .

  • استفاده از ماسک، در راس توصیه های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای محافظت از فرد و اطرافیان او در برابر کوید -۱۹ قرار دارد.
  • با این حال، شیلدهای صورت، وقتی به تنهایی به عنوان جایگزینی ماسک های پارچه ای استفاده شوند، نمی توانند به اندازه کافی در برابر کوید -۱۹ حفاظت لازم را به عمل آورند.
  • اما، استفاده از ” حفاظ‌های صورت همراه با ماسک ” به عنوان بهترین راه برای محافظت از شما توصیه می شود.

اگرچه، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، همچنان ماسک را به عنوان یکی از توصیه های اصلی خود برای جلوگیری از انتقال ویروس‌هایی مانند سارس و کرونا، ارائه می دهند – اما بازهم  برخی افراد بدلیل راحتی برای محافظت خود به حفاظ های صورت روی آورده اند.

اما متخصصان پزشکی می گویند : حفاظ‌های صورت، به تنهایی حفاظت کافی را در برابر کوید -۱۹ ایجاد نمی کنند.

در واقع، کارشناسان توصیه می کنند که از حفاظ‌های پلاستیکی فقط باید به عنوان یک سپر در برابر پرتاپ ترشحات سایر افراد مجاور شما استفاده شود، نه صرفا” به جای ماسک.

حافظ های صورت می توانند به کاهش شیوع کوید -۱۹ کمک کنند

بر اساس گفته دکتر مایکل بی ادموند، کارشناس پزشکی مراقبت های بهداشتی دانشگاه آیووا و استاد بالینی بیماری های عفونی در کالج پزشکی کارور دانشگاه آیووا  : ”  حافظ های صورت می توانند خطر ابتلا به ویروس را کاهش دهند. چرا که به نظر می رسد یکی از مکانیسم‌های اصلی انتقال ویروس از طریق قطرات باشد .”

دکتر ادموند می افزاید : ” حافظ‌های صورت در جلوگیری از تماس مستقیم با قطرات بینی، دهان و چشم، که همان نقاط ورود ویروس به  بدن هستند، خوب عمل می کنند .”

با این حال، با وجود این که حافظ های پلاستیکی صورت، مانعی در برابرویروس‌ها ایجاد می کنند، اما بازهم قطرات موجود در محیط  می توانند از طریق مناطق باز اطراف حافظ پلاستیکی استشمام شوند.

به همین دلیل است که دکتر جوی هنینگزن، استادیار دانشگاه آلاباما در دانشکده پزشکی بیرمنگام، اظهار می دارد : ” حافظ های صورت همراه با ماسک، بهترین کارآئی را برای محافظت از فرد در برابر افرا د آلوده دارند “.

حافظ‌های پلاستیکی صورت تا چه حد در کاهش انتشار کوید -۱۹ موثر هستند؟

در یک مطالعه جدید در حوزه فیزیک مایعات، که توسط انتشارات AIP منتشر شده، میزان تأثیرگذاری حافظ های پلاستیکی صورت در کاهش انتشار کوید -۱۹، به صورت بصری مورد بررسی قرارگرفته است. در این مطالعه پژوهشگران دریافتند: با وجوداینکه حافظ‌های صورت، می توانند جلوی حرکات اولیه عطسه و سرفه های شبیه سازی شده را بگیرند، اما قطرات دفع شده، بازهم توانایی حرکت در اطراف پوشش و پخش شدن در یک منطقه وسیع در یک محیط را دارند.

همچنین دکتر هنینگزن به مطالعه دیگری اشاره می کند که به دنبال شیوع کوید ۱۹ در سوئیس انجام شد. در این مطالعه: نتیجه تست هیچ یک از افرادی که از ماسک استفاده کرده بودند، از نظر ویروس مثبت نبود. اما، نتیجه آزمایش چندین نفر از افرادی که فقط سپرصورت داشتند، مثبت شد.

به همین دلیل است که او می گوید : ” حافظ های صورت مکمل خوبی برای پوشش صورت هستند، اما نمی توان از آنها در همه جا استفاده کرد.

هنینگزن می گوید: ” در حال حاضر چیزی به عنوان یک سلاح خیلی کامل علیه ویروس کرونا وجود ندارد. اما هر چقدر محافظت بیشتر باشد، بهتر است.  استفاده از ماسک، شستن منظم دستها، فاصله گذاری اجتماعی و تا حد امکان ماندن در خانه،  از ابزارهای خوب مبارزه با کرونا محسوب می شوند. و اگر به تمام روشهای لازم، یک حافظ صورت هم اضافه شود و از “خوب” به “عالی” خواهید رفت “.

بیشترین بهره را از حفاظ صورت ببرید .

هنینگزن و ادموند؛ برای بهره مندی بیشتر از حفاظ های صورت، سه نکته را توصیه می کنند:

۱٫ همیشه از یک محافظ صورت همراه با ماسک استفاده کنید

حافظ های پلاستیکی صورت

هنینگسن توضیح داده که محافظ های صورت هنگام استفاده به همراه ماسک، بیشترین راندمان را خواهند داشت.

وی می گوید: ” در واقع ماسک‌های پارچه ای از دیگران محافظت می کنند. دوستی شما که با پوشیدن ماسک نشان داده می شود، لطف به دیگران است و این لطف وقتی کسی ماسک خود را بخاطر شما می زند، به شما بر می گردد. اما زمانی تاثیر واقعی حفاظت اتفاق می افتد، که هر دو طرف ماسک پوشیده باشند. یعنی ماسک من از شما محافظت می کند و ماسک تو از من محافظت می کند. “

وی می افزاید: ” اضافه کردن یک محافظ صورت ، مثل اضافه کردن شکر روی کیک است و به شما ، حفاظت بیشتری می دهد.”

۲٫ اطمینان حاصل کنید که حفاظ صورت کاملا” اندازه باشد

به گفته ادموند: “حفاظ باید تا سطح چانه یا پایین آن برسد.”

وی می گوید: حفاظ باید از طرفین تقریباً تا به گوش‌ها برسد و نباید بین پیشانی و جلوی شیلد،  فاصله ای وجود داشته باشد، مگر اینکه پوششی روی شکاف موجود  تعبیه شده باشد. در غیر این صورت  قطرات می توانند از آن شکاف عبور کرده و روی صورت شما فرود آیند. “

۳٫ محافظ صورت خود را باید  بعد از هر بار استفاده، تمیز و ضد عفونی کنید

منابع معتبر پیشنهاد می کنند که برای آگاهی از نحوه تمیز کردن وضدعفونی شیلدها،  به دستورالعمل های سازنده آن (در صورت موجود بودن ) توجه کنید.

اگر هیچ دستورالعملی در دسترس شما  وجود ندارد، توصیه بر این است که با یک پاک کننده خنثی و آب گرم آن را طوری تمیز کنید که آلودگی قابل مشاهده ای روی آن نباشد و سپس آن را با آب تمیز آبکشی کنید.

برای ضد عفونی کردن محافظ صورت، ترجیحاً از محلول‌های پایه کلر استفاده نمائید. چرا که محلول‌های الکلی به مرور زمان می تواند به پلاستیک و چسب آن آسیب برسانند. علاوه بر این، ممکن است شفافیت یا خاصیت ضد بخار بودن آن را از بین ببرند. بعد از ضد عفونی، مجددا” آن را آبکشی کرده تا بقایای مواد از روی آن پاک شود.

سپس آن را در هوای آزاد قرار داده  و  یا اینکه با استفاده از حوله های کاغذی آن را خشک نمائید.

آیا محافظ های صورت برای افراد خاص جایگزین خوبی برای ماسک های پارچه ای هستند؟

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد شیلدهای صورت برای برخی از افراد مانند کسانی که در برقراری ارتباط کلامی یا کسانی که برای تنفس عادی مشکل دارند، گزینه مناسبی باشد.

اما دکتر هنینگزن می گوید:  تحقیقات نشان داده که حفاظ‌های صورت فقط به عنوان یک مکمل برای پوشش صورت مفید هستند و آنها نباید به جای ماسک استفاده شوند و مردم هم نباید باور کنند که آنها سطح محافظتی یکسانی با ماسکها دارند.

وی می گوید: ” اگر ماسکهای با کیفیت و شفاف به راحتی در دسترس ما قرار گیرند، و به ما این امکان را بدهند که  گستره وسیعی از احساسات انسانی را هم منتقل کنیم و به کسانی که از طریق لب خوانی در ارتباطات استفاده می کنند کمک کنیم، خیلی ارزشمند خواهد بود.”