۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

آیا استفاده از ماسک می تواند میزان بیماری کوید ۱۹ را کاهش دهد

استفاده از ماسک در بیماری کوید 19

” تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از ماسک نه تنها، دیگران را در برابر شیوع کوید-۱۹ محافظت می کند، بلکه می تواند میزان ویروسی را که به فرد استفاده کننده می رسد را کاهش داده و در صورت مریضی، بیماری شدت کمتری خواهد داشت “.

• تصور می شود که استفاده از ماسک عمدتا”  به نفع افراد اطراف شما باشد.

• با این حال، دانشمندان دراین فکر هستند که ماسک می تواند به فرد استفاده کننده نیز کمک کند.

• مشخص شده است که دوز ویروسی کمتر می تواند منجر به بیماری با شدتی کمتر شود.

• استفاده از ماسک می تواند میزان ویروسی را که به فرد منتقل می شود را کاهش دهد.

• درصورتی که فرد به بیماری مبتلا شود، هر چقدر ویروس کمتری به وی منتقل شود، شدت بیماری کمتر خواهد بود. 

تاکنون دانشمندان تصور می کردند که بیشترین مزیت استفاده از ماسک، برای محافظت دیگران است. اما، اکنون برخی گمانه زنی ها نشان داده که پوشیدن ماسک می تواند به نوعی محافظت از فرد استفاده کننده را نیز فراهم کند. به این صورت که در واقع  ماسک می تواند میزان ویروسی را که به فرد می رسد را کاهش دهد و در صورت آلوده شدن احتمالاً منجر به بیماری با شدت کمتری شود.

این موضوع به این معنا است که: با وجود ماسک،  کوید۱۹ می تواند در بین مردم گسترش داشته باشد، بدون اینکه بر روی افراد تأثیر بدتری بگذارد و  ما می توانیم با زدن ماسک به یک جامعه ایمن نزدیک شویم. در حقیقت، در کشورهایی که استفاده ازماسک توسط مردم به خوبی رعایت شده، می بینیم که پوشیدن ماسک می تواند یکی از دلایلی باشد که موارد زیادی از بیماری خفیف و بدون علامت را مشاهده کرده ایم.

در مطالعاتی که به تازگی انجام شده مشخص گردید که : موشهایی که پوشیدن ماسک را برای آنها شبیه سازی کرده اند، به عبارتی موشهای”ماسک دار” کمتر دچار کوید-۱۹ شدند. همچنین در آن تعدادهم که مبتلا شدند، شدت بیماری خفیف تر بود.

به علاوه، شواهد اپیدمیولوژیک در جاهایی مانند کشتی های تفریحی و کارخانه های فرآوری مواد غذایی که در زدن ماسک جدی بوده اند، نشان داده است که ” میزان بالاتری از عفونتهای بدون علامت، پس از اعمال استفاده از ماسک وجود داشته است “. همچنین خاطرنشان شده که :  ” پوشاندن ماسک در جاهایی مانند بیمارستان ها منجر به عفونت های بدون علامت شده است. طبق مقالات ارائه شده، نتیجه آزمایشات آنتی بادی برای کوید-۱۹  در بسیاری از کارکنان مراقبت های بهداشتی مثبت بوده است، بطوری که حتی این کارکنان از آلودگی خود بی اطلاع بوده اند. در نهایت مشخص شده که : بسیاری از کشورهایی که دارای سطح پوشش ماسک بهتری بوده اند، در کاهش میزان بیماری های شدید و مرگ و میر بهتر عمل کرده اند.

اگر مقدار کمتری از قطرات تنفسی به فرد برسد، این بدان معنی است که دوز کمتری از ویروس دریافت می کند. دوز پایین تر به این معنی است که، حتی اگر فرد بیمار شود، ممکن است بیماری او خیلی شدید نباشد. در مطالعات شواهدی وجود دارد که نشان می دهد : ” این موضوع واقعاً در مورد کوید ۱۹ صدق می کند “.

چگونه ماسک ها ممکن است از افراد محافظت کنند

دکتر گری می گوید: این موضوع به این ایده برمی گردد که : ” میزان ویروسی که وارد بدن می شود ( به عنوان دوز ویروس )، میزان بیماری فرد را تعیین می کند. معمولاً با وجود ویروس ها، هر چه میزان ورود ویروس به بدن بیشتر باشد، علائم زودتر بروز کرده و شدت بیماری نیزبیشتر خواهد بود “.

بر اساس این ایده، دکتر مونیکا گاندی و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، پیشنهاد کرده اند که : ” استفاده از ماسک می تواند به کاهش شدت کوید-۱۹ در هنگام بیماری کمک قابل ملاحظه ای کند “.

ماسک ها چگونه از افراد دیگر محافظت می کنند

بر اساس اعلام منابع معتبر، اعتقاد بر این است که کوید-۱۹ توسط قطرات حاوی ویروس منتشر می شوند که هنگام صحبت کردن یا سرفه و حتی تنفس افراد وارد هوا می گردند. اگر این قطرات وارد دهان یا بینی فرد دیگری شده یا از طریق هوا استنشاق شوند، می توانند آن شخص را آلوده و بیمار کنند.

به گفته دکتررابرت اف گاری جونیور، استاد میکروب شناسی و ایمونولوژی، در دانشکده پزشکی دانشگاه تولان :  ماسک یک مانع فیزیکی دربرابر قطرات محسوب می شود.

” در حقیقت، ماسک های پارچه ای می توانند جلوی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از قطرات را مسدود کنند. اما ماسکهای ۹۵N  کارآیی بهتری داشته و می توانند در برابر ۹۵ درصد ذرات بسیار کوچک، از جمله ویروس ها مانع ایجاد کنند. در واقع ماسک ها این قطرات را قبل از ورود به بدن افراد دیگر و آلوده ساختن آنها شکار می کنند.

پوشیدن ماسک چگونه می تواند به شما کمک کند در حالی که منتظر واکسن هستیم

دکتر گاندی معتقد است که : ” ماسک ها انتقال را کاهش می دهند. ازاین رو پوشش گسترده در جوامع می تواند نقش مهمی در گذر از بیماری همه گیر داشته باشد. همچنین او و تیمش معتقد است که، با وجود استفاده ازماسک ، افراد می توانند در صورت ابتلا از شدت بیماری خود بکاهند .وی همچنین احساس می کند که استفاده همگانی از ماسک استراتژی است که می تواند کمک کند تا بازار کار و تحصیل ادامه داشته باشد.

گاندی پیشنهاد می کند که ” به جای بستن همه جا در هنگام بروز موارد جدید، یک برنامه ریزی بهتر و نظارت بر میزان وجود موارد شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ، می تواند قبل از تعطیلی ها کارآمد باشد.

وی می گوید :  “ممکن است ما مواردی را مشاهده کنیم، اما تا زمانی که افراد بدون علامت باشد، مسئولان بهداشت عمومی باید بیشتر در کاهش میزان ابتلا به این عفونت تمرکز کنند و در واقع موارد شدید بیماری را از نزدیک بررسی کنند ، نه بیماری های بدون علامت . “

در گزارشی که در ۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰ در مجله پزشکی عمومی داخلی منتشر شد، تیم گاندی به این نکته اشاره کرده اند که : ” در واقع عفونتهای بدون علامت می توانند برای عموم مردم مفید باشند “.

بر اساس گفته نویسندگان این مقاله : ” قرار دادن جامعه در معرض سارس – کرونا ۲ [ SARS-CoV-2 ویروسی که باعث کوید ۱۹ می شود] بدون عواقب غیرقابل قبول بیماری شدید واستفاده از پوشش ماسک برای عموم مردم می تواند منجربه ایمنی بیشتر در سطح جامعه و انتشار آهسته ترآن شود، ضمن اینکه درانتظار واکسن هم هستیم .”

حرف آخر

پوشیدن ماسک نه تنها از اطرافیان محافظت می کند بلکه می تواند از خود ما نیز محافظت کند.

مشخص شده است که دوز ویروسی کمتر با شدت بیماری کمتر مرتبط است. لذا اگر ما با کوید-۱۹ مواجه شویم، ماسک ها می توانند دوز ویروس ورودی به بدن  را کاهش داده  و منجر به خفیف تر شدن علائم یا  حتی عدم بروزعلائم آن شوند.

استفاده همگانی از ماسک می تواند نقش حیاتی داشته باشد، در حالی که ما منتظر تولید واکسن هستیم. این کار می تواند روند انتقال را کند کرده و ممکن است از شدت بیماری بکاهد و بار جامعه را کاهش دهد.