توسطadmin1392/02/150مطالب, مقالات آسیب نخاعی مهندسین شرکت EMPA در سویس ، به تازگی با همکاری شرکت R going که در زمینه ی توانبخشی مشغول فعالیت است ، یک صندلی ارگونومیک برای کاربران ویلچرهای برقی ابداع کرده اند که می تواند گستره حرکتی خیلی زیادی را برای آنان فراهم کند . صندلیهای ارگونومیک طوری طراحی شده اند که می توانند به راحتی با ابعاد بدنی شخص ، تنظیم و مطابقت کنند . از این روی این صندلیها به آنها اجازه می دهد تا بصورت طبیعی و مناسب بنشینند و برای مدت زمان طولانی احساس راحتی نمایند ، و از همه مهمتر اینکه خطر ابتلا به زخم فشاری نیز در آنها بطور قابل توجهی کاهش می یابد . بر اساس اعلام راجر هاچ استراسر ( Roger Hochstrasser ) موسس و ارگوتراپیست R going ، این صندلی ها خیلی لوکس و شیک هستند و خیلی از کاربران ویلچر همانند آن را نداشته اند . طبق بررسیهای به عمل آمده مشاهده شده که متاسفانه بیشتر ویلچرها دارای صندلی های ارگونومیک نیستند ، از این رو ، کاربران ممکن است پس از ساعت ها نشستن روی آنها احساس ناراحتی کرده و حتی دچار آسیب شوند . به این دلیل بود که هاچ استراسر به فکر طراحی یک صندلی ارگونومیک برای ویلچر ها شد تا به رفع این مشکلات بپردازد . او ایده خود را به برنارد وایسه ( Weisse) از مهندسین برجسته ی شرکت EMPA ، که قبلا” با او کار می کرد ، ارائه داد . تا اینکه آنها بعد از 18 ماه کار مداوم ، طی یک پروژه سرمایه گذاری شده توسط کنفدراسیون انجمن فناوری و نوآوری سوئیس ، اولین نمونه صندلی را تولید کردند . از ویژگیهای مهم صندلی ارگونومیک آنها ، پشتی آن است که دارای مفاصل متحرک و دنده ها ئی است که قادر به شبیه سازی ساختار نیم تنه بدن انسان است . این صندلی قابلیت چرخش داشته و می تواند به طرف جلو و عقب خم شود و اجازه می دهد که کاربر بتواند وضعیت بدن خود را طبق انتخاب خود تغییر دهد . محققان موسسه انرژی و حرکت دانشگاه علوم کاربردی برن نیز یک کنسول کنترلی برای آن طراحی نمودند که ارگوتراپیستها را قادر می سازد بتوانند حرکت تکیه گاه پشتی را به گونه ای برنامه ریزی کنند که وضعیت نشسته کاربر در شرایط مختلف در حالت مطلوب تغییر پیدا کند . طبق توضیح کارشناسان : ” حتی اگر کسی با نشستن روی آنها احساس راحتی نداشته باشد ، آنها می توانند تنظیمات لازمه را خودشان ، در هر زمانی که بخواهند به راحتی انجام دهند و در واقع با توجه به نیازهای شخصی خود آن را تنظیم کنند “. EMPA آزمایشات زیادی را انجام داده و طی آنها افراد با وزن های مختلف ، بر ویلچرهای مجهز به صندلی های جدید نشسته و در مسیرها و جاده های مختلف آنها را رانده اند . همچنین از رمپ های متعددی بالا و پائین رفته اند . در طول این فعالیتها آنها ظرفیت تحمل تکیه گاه پشتی را با در نظر گرفتن مسیرهای پیموده شده – و تحمل متمایل شدن در حالتهای مختلف اعم از کامل و ناکامل – یا هنگام قرار گرفتن در وسائط نقلیه ویژه حمل و نقل افراد معلول ، مورد ارزیابی قرار دادند که نتایج در تمام مراحل ومجموعه آزمایشات ، رضایت بخش بود . اما برای تعیین اینکه چگونه و تا چه حد ، این صندلی ها باعث بهبود زندگی کاربران آنان خواهد شد ، آزمایشات بالینی بیشتری در آینده انجام خواهد شد . ارزیابی ها تا جائی ادامه خواهد داشت تا مورد پذیرش جهانی عموم کاربران قرار گیرد . منبع مورد استفاده :سایت : http:// medgadgt.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com) – گزارش اختصاصی انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران