توسطadmin1390/07/030اخبار خبرگزاری فارس: یک نماینده مجلس گفت: به دلیل کمبود منابع و اعتبارات، دانشآموزان معلول برای رفع ابتداییترین مسائل خود با مشکل مواجه هستند و مسئولان از طریق برنامهریزی و افزایش اعتبارات باید به این قشر از جامعه توجه ویژهای داشته باشند. سیدمحمد سادات ابراهیمی، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد مشکلات دانشآموزان معلول در مدارس استثنایی اظهار داشت: مدارس استثنایی مشکلات خاص خود را دارند و باید توجه بیشتری به این مدارس صوت گیرد؛ جایگاه اجتماعی دانشآموزان معلول نیز مورد غفلت قرار گرفته که لازم است، مسئولان در این رابطه فکر اساسی داشته باشند. وی ادامه داد: مشکل دیگری که معلولان دارند، این است که بعد از گذراندن مقاطع تحصیلی مختلف، از لحاظ اشتغال در وضع نامناسبی قرار میگیرند. با وجود قوانین مربوط به اشتغال معلولان مبنی بر بکارگیری درصدی از این قشر توسط دستگاههای دولتی، متأسفانه اقدامات مؤثر و شایستهای در این زمینه صورت نگرفته و شرکتها و ادارات دولتی به این امر توجهی ندارند. نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی، عملکرد آموزش و پرورش در زمینه توجه به دانشآموزان معلول و مدارس استثنایی را به طور نسبی قابل قبول دانست و عنوان کرد: آموزش و پرورش در سالهای گذشته نسبت به دانشآموزان معلول و مدارس استثنایی توجه خوبی نشان داده و میتوان گفت که در این زمینه عملکرد نسبتاً مناسبی داشته است اما با تا نقطه مطلوب و ایدهآل هنوز فاصله وجود دارد. * نهادهای فرهنگی در قبال دانشآموزان معلول نقش اساسی دارند سادات ابراهیمی با بیان اینکه به علت کمبود منابع و اعتبارات، برخی دانشآموزان معلول برای ابتداییترین مسائل خود نیز با مشکل مواجه هستند، اضافه کرد: مسئولان باید از طریق برنامهریزی و افزایش اعتبارات به این قشر از جامعه توجه ویژهای داشته باشند؛ نقش والدین دانشآموزان معلول نیز برای رفع مشکلات متعدد آنها مضاعف است. وی افزود: نهادهای فکری و فرهنگی میتوانند در رشد و پیشرفت دانشآموزان معلول و کشف استعدادهای آنها نقش اساسی داشته باشند. مباحث آموزشی نیز باید طوری باشد که محدودیتی برای ورود دانشآموزان معلول به مدارس استثنایی وجود نداشته باشد. سادات ابراهیمی گفت: برای دانش آموزان بر اساس نوع معلولیتشان باید آموزشهای مستقل در نظر گرفته شود، به طوری که این قشر از جامعه بتوانند در مدارس استثنایی بدون هیچ دغدغهای به ادامه تحصیل بپردازند. به طور کلی برای رفع نیازهای معلولان علاوه بر افزایش اعتبارات باید نهادها و دستگاههای فرهنگی در حوزههای فرهنگی به دانشآموزان معلولآموز توجه اساسی داشته باشند.