توسطadmin1390/07/030اخبار خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید از طریق شیوههای استثنایی به آموزش دانشآموزان معلول پرداخت، گفت: تکنولوژیهای آموزشی مدارس عادی باید در مدارس استثنایی نیز به کار گرفته شود. داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه توجه وزارت آموزش و پرورش به دانشآموزان معلول در مدارس استثنایی مناسب است، اظهار داشت: عملکرد دولت و آموزش و پرورش در زمینه توجه به دانشآموزان معلول در حوزه این وزارتخانه نسبت به سایر عرصهها مانند استخدام معلولان در مراکز و ادارات دولتی بهتر بوده است. وی با بیان اینکه متأسفانه قانون 3 درصد استخدام معلولان در مراکز دولتی رعایت نمیشود، تصریح کرد: با توجه به اینکه معلولان از مقطع ابتدایی در مدارس استثنایی تلاش زیادی داشته و بسیاری از آنها به مراکز آموزش عالی راه مییابند و آماده ورود به بازار کار میشوند بنابراین انتظار دارند که زمینه اشتغال مناسبی از طرف دولت فراهم شود و آینده آنها در زمینه کار تضمین شود اما متأسفانه مراکز دولتی به این امر بیتوجهی نشان میدهند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای موجود، وزارت آموزش و پرورش به مدارس استثنایی و دانشآموزان معلول توجه خاصی نشان داده است و امیدواریم که در آینده نیز این توجهات مستمر باشد. * توجه مسئولان آموزش و پرورش به مدارس استثنایی در همه ابعاد باشد قنبری در پاسخ به این پرسش که آیا میزان اعتبارات اختصاص داده شده به مدارس استثنایی و دانشآموزان معلول کافی بوده است، گفت: به نظر میرسد که کیفیت آموزش نسبت به مسئله اعتبارات از اهمیت بیشتری برخوردار است اما موضوع بودجه و اعتبارات نیز بیاهمیت نیست. به هر حال توجه مسئولان به خصوص مسئولان آموزش و پرورش به مدارس استثنایی باید در تمامی ابعاد وجود داشته باشد چرا که مدارس استثنایی با مدارس عادی متفاوت است و باید از طریق شیوههای استثنایی به دانشآموزان استثنایی پرداخته شود و تکنولوژیهای آموزشی مانند مدارس عادی، در مدارس استثنایی نیز به کار گرفته شود. وی به بحث استعدادیابی معلولان در مدارس استثنایی اشاره و عنوان کرد: با توجه به استعدادهای اکثر معلولان، این قشر از جامعه میتوانند، در پیشرفت کشور نقش بسزایی داشته باشند و در پروژههای مختلف آموزشی کارهای مثبت زیادی را انجام دهند بنابراین اگر از مقطع ابتدایی در خصوص دانشآموزن معلول و مستعد اقداماتی انجام شود، آنها میتوانند در آینده و در مقاطع دانشگاهی نیز کارهای بسیار مهمی انجام دهند. * عملکرد مسئولان در زمینه توجه به حوزه آموزشی معلولان قابل دفاع است این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درست است که معلولان از سلامت جسمانی برخوردار نیستند اما ظرفیتهای فراوان دیگری دارند که اگر بتوانند آن را بروز دهند، آینده بسیار خوبی خواهند داشت بنابراین باید از ظرفیتهای آنها در پیشرفت کشور استفاده کرد. قنبری اضافه کرد: اگر بخواهیم عملکرد مسئولان در زمینه توجه به معلولان را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که توجه به آموزش معلولان نسبت به اشتغال آنها، قابل دفاعتر است و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کارهای خوبی را انجام داده است. امیدواریم مسئولان همانند توجه به حوزه آموزشی معلولان و مدارس استثنایی، به اشتغال آنها نیز توجه کافی داشته باشند چرا که آینده این قشر از جامعه نیز باید تضمین شود.