توسطadmin1390/04/300اخبار بخشنامه جدید سازمان بهزیستی در حمل و نقل افراد معلول این گروه را خانه نشین می کند امید آن داشتیم که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و وعده های مسئولان در مورد دستاوردهای اجرای این قانون برای گروه های آسیب پذیر اقتصادی جامعه، شاهد ارتقاء سطح خدمات به افراد دارای معلولیت کشور باشیم. شاهد جهش اثرگذار مستمری های پرداختی به مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی متناسب با سطح هزینه های واقعی زندگی این گروه باشیم. ببینیم منطبق با وعده های مسئولان اصلاح بهای حامل های حمایتی متناسب با سطح حضور و مشارکت اجتماعی افراد معلول نگذارد برعکس از محل منابع مالی آزاد شده از هدفمندسازی یارانه ها سطح زندگی سه میلیون شهروند دارای معلولیت کشور بهبود ملموس یابد. اما متاسفانه شاهد کاهش سطح خدمات به افراد معلول و نگرانی های مکرر و متعدد در خصوص تامین بودجه مورد نیاز در بخش های مختلف توانبخشی، حمایتی و خدمات عمومی و تخصصی برای معلولین کشور هستیم. هفته گذشته انتشار مفاد بخشنامه جدید سازمان بهزیستی در خصوص ساماندهی تردد افراد معلول استفاده کننده از سرویس های ویژه حمل و نقل معلولین موجی از شگفتی و ناباوری در میان این افراد و تشکل های مردم نهاد آنان برانگیخت. بر اساس مفاد این بخشنامه که از یک مرداد ماه اجرایی می شود سقف کمک هزینه تردد افراد معلول برای استفاده از سرویس های ویژه حمل و نقل افراد معلول فقط 300 هزار ریال معادل استفاده از دو سرویس رفت و برگشت در ماه تعیین شده است. به این راهکار نه تنها نمی توان صفت ساماندهی داد بلکه با اجرای آن عملا معلولین کلان شهرهای کشور خانه نشین خواهند شد زیرا شرط نخست حضور و مشارکت اجتماعی توانایی خروج از خانه و تردد در محیط شهری است. با اجرای این بخشنامه عملا پرداخت هزینه های سنگین تردد پر مشکل افراد معلول برای اشتغال، آموزش، درمان و بهره گیری از سایر خدمات به فرد معلول و خانواده او تحمیل می شود. چگونه می توان باور داشت در جهتی متضاد با وعده های مسئولان ذیربط مبنی بر افزایش مشارکت اجتماعی معلولان و همزمان با افزایش بهای استفاده از سرویس های تردد خصوصی که معلولان در سایه عدم دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی چاره ای به جز استفاده از این سرویس ها ندارند، بخشنامه ای صادر کرد که دستاوردش فقط خانه نشینی افراد معلول آن هم آن گروه از این افراد است که فعال بوده و در عرصه های مختلف اجتماعی حضور داشتند؟! لذا تشکل های مردم نهاد عضو کمیته پیگیری قانون جامع حقوق معلولان اعتراض شدید خود را نسبت به این راهکار که عملا به جای راه حل پاک کردن صورت مسئله ایت، اعلام کرده و از مسئولان کشور خواهان توجه به درخواست های حیاتی زیر هستند: 1. لغو فوری بخشنامه صادره سازمان بهزیستی و تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان انجمن ها و تشکل های افراد معلول جهات تدوین راهکاری کارا و متضمن مشارکت اجتماعی افراد معلول 2. اختصاص بودجه کافی جهت ساماندهی تردد افراد معلول و در کشور از محل منابع هدفمندسازی یارانه ها و هر منبع دیگر کارشناسی شده جهت تضمین حضور افراد معلول در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با عنوان حقوق اساسی این شهروندان و به منظور استفاده از ظرفیت های انسانی و تخصصی این افراد توسط جامعه 3. تامین سهمیه سوخت عادلانه و متضمن حضور اجتماعی افراد معلول برای خودروهای معلولین و نیز مشارکت های حمل و نقل ویژه معلولین در سراسر کشور به ویژه کلان شهرها. 4. ورود شهرداری های کشور به ویژه شهرداری تهران و کلان شهرهای کشور به امر ساماندهی حمل و نقل افراد دارای معلولیت همگام با مناسب سازی برنامه ریزی شده سیستم های حمل و نقل عمومی جهت دسترسی این عزیزان رونوشت: ریاست محترم جمهوری، معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری، ریاست محترم ساماندهی حمل و نقل کشور، ریاست و اعضای فراکسیون حمایت از حقوق معلولان، وزیر محترم کار و امور اجتماعی و سرپرست وزارت رفاه و تامین اجتماعی، سرپرست محترم سازمان بهزیستی کشور، شهردار محترم تهران، شورای تهران