توسطadmin1391/08/250مطالب, مقالات آسیب نخاعی توضیح دوره : دوره ی دستیاری آسیب نخاعی ( تحت عنوان : SCIM ) دوره ای یک ساله است که برنامه های آن بر آموزشهای تخصصی در زمینه ی پیشگیری، تشخیص، درمان و مدیریت آسیبهای نخاعی ایجاد شده در اثر حوادث یا بیماری های نخاع تمرکز دارد . این دوره به افرادی که دوره های رزیدنتی رشته های مصوبی مانند طب فیزیکی و توانبخشی، بیهوشی، طب اورژانس، پزشکی خانواده، طب داخلی، جراحی اعصاب، داخلی مغز و اعصاب ، جراحی ارتوپدی، اطفال ، جراحی پلاستیک ، جراحی عمومی یا اورولوژی را گذرانده اند ، معرفی می گردد . با گذراندن موفقیت آمیز این دوره ، واجدین شرایط موفق به اخذ مدرک ی تخصص آسیب نخاعی خواهند شد . دوره دستیاری SCIM کسب تجارب بالینی در زمینه ی روشهای مدیریت اولیه دوره ی مراقبت حاد، توانبخشی حاد و سرپایی / مدیریت سرپائی یا طولانی مدت افراد مبتلا به آسیب نخاعی را در بر می گیرد. در طی این دوره ، دستیاران به صورت چرخشی با پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، جراحان ارتوپدی، جراحان اعصاب ، متخصصین بیهوشی / ریه / مراقبت های اورژانس ، اطفال ، جراحی پلاستیک ، ارولوژی و مغز و اعصاب کار می کنند . علاوه بر تجربیات بالینی مذکور ، چرخش در سایر رشته های بالینی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و روانشناسی نیز شامل می شود . مشارکت در فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی نیز جزو ضروریات دوره ی دستیاری SCIM محسوب می گردد . آموزش این دوره ، در موسسه توان بخشی شیکاگو (RIC) ، انجام فعالیت هایی در چارچوب برنامه SCI ، همچنین همراهی با دانشجویان پزشکی دانشگاه نورث وسترن و برنامه اقامت در موسسه ی طب فیزیکی و توانبخشی RIC را شامل می شود. انتظار می رود که دستیاران این دوره ، فعالیت های تحقیقاتی وعلمی خود را نیز در طول دوره یکساله دستیاری خود جهت ارائه و یا انتشار ملی کامل کنند . اهداف دوره : 1- اهداف کلی آموزش این اهداف برای تمام جنبه های رویاروئی پزشک و بیمار مشترک هستند و باید درتمام دوره ها در مباحث آموزش / تحصیل گنجانیده شوند . الف . مراقبت از بیماران – کسب مهارت در تهیه ی سوابق مورد نیاز جهت تشخیص و درمان اختلالات ، مشکلات پزشکی و عوارض ثانویه ی حاصل از آسیب نخاعی – کسب مهارت در انجام معاینات فیزیکی و معاینات مربوط بهاعصاب جهت تعیین منشاء اختلالات ، شناسایی مشکلات پزشکی و عوامل احتمالی به وجود آورنده ی عوارض ثانویه . ب . آموزش دانش پزشکی – درک مفاهیم اساسی علوم پایه به خصوص علوم مربوط به پزشکی ستون فقرات (SCM) . – کسب دانش شناسائی و پاسخ مناسب به احتیاجات مراقبت های اولیه ی افراد مبتلا به آسیب نخاعی . – بهره گیری از پزشکی عمومی و ارائه ی مشاوره ی تخصصی مناسب . ج . داشتن مهارت های برقراری ارتباط موثر داشتن یک نگرش دلسوزانه و همدلی با بیماران آسیب نخاعی اجباری است . مهارت های ارتباط موثر وسیله ای برای اجرای این نگرش مراقبتی مطلوب محسوب می شوند . دستیاران این دوره باید یاد بگیرند و موارد زیر را اجرا کنند : – مهارت های برقراری ارتباط موثر جهت ارتباط با بیماران و اعضای خانواده آنان . – مهارت های برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم توانبخشی، از جمله هدایت گروه . – ارتباط متقابل با سایر دستیاران همکار و پزشکان حاضر از جمله ارائه مراقبتهای کامل و سازمان یافته . – تکمیل به موقع، کامل و خوانای مدارک پزشکی . د. یادگیریهای مبتنی بر کار و بهبود آن – استفاده از طب مبتنی بر شواهد برای راهنمایی تصمیم گیری . – ایجاد امکان استفاده مناسب از پژوهش ها و روش های آماری . – بکارگیری استفاده مناسب از فناوری اطلاعات . – ایجاد امکانات مربوط به آموزش دانش جویان و سایر حرفه ها . – استفاده از بازخوردها برای بهبود دانش ، مهارتها یا رفتارها . ه . کسب دانش حرفه ای – نشان دهنده ی نگرش ها و برخوردهای حرفه ای یعنی قابل اعتماد بودن است و ابتکار و پذیرش مسئولیت اعمال خود را شامل می شود . – شناخت ماهیت رشته های تخصصی SCM و ترویج کار گروهی و احترام متقابل . – شاخص احترام و محبت به بیماران و خانواده های آنان است. باعث ایجاد اعتماد و حفظ تفاهم شده و از دخالتهای نامناسب عاطفی جلوگیری می کند پ. – شناخت توانایی های بیماران هنگام اجرای طرح مدیریت. – حفظ آگاهی از اثرات روانی آسیب نخاعی . ت. سیستم های مبتنی بر کار – شناخت دامنه فعالیتها درحوزه محل زندگی و منطقه ای و سیستم های ترخیص . – ارزیابی کامل خطرات، مزایا ، محدودیت ها و هزینه ها ی منابع قابل دسترس . 2 . اهداف خاص آموزشهای دوره ای آسیب نخاعی الف . دوره ی مراقبت های اولیه ( دوره ی حاد ) – شناخت ماهیت سازمان و رشته های مختلف خدمات پزشکی اورژانس – آموزش فنون بیحرکت سازی نخاع و ارزیابی ثبات ستون فقرات . – شناخت ارتباط بین میزان و سطح ضایعه نخاعی بر توانائی های عملکردها . – شناخت طیف گسترده ی گزینه های درمانی مناسب برای آگاهی ازعلل مختلف آسیب نخاعی اعم از آسیبهای حاصل از حوادث و بیماری ها . – شرکت در مدیریت آسیب نخاعی بعد از ثابت سازی مهره ها با انجام عمل جراحی یا بدون عمل جراحی ازجمله محدودیت فعالیتها و استفاده ازارتوزها . – پیش بینی، تشخیص و درمان عوارض ناشی از آسیب نخاعی، از جمله عوارض تنفسی، مشکلات قلبی و عروقی، روده نوروژنیک و سایر عوارض دستگاه گوارش، مثانه نوروژنیک و سایرعوارض GU، بیماریهای عفونی، مشکلات پوستی و / یا اختلالات روحی و روانی- اجتماعی – انجام برنامه ریزی توانبخشی و تعیین اهداف توانبخشی . – همکاری با سایرمتخصصان بهداشت و سلامت و شرکت در جلسات گروهی جهت برنامه ریزی توانبخشی . ب . توانبخشی دوره ی حاد – انجام ارزیابی کامل وضعیت عملکرد بدن – تعیین اهداف عملکرد و نتایج آن ، و ارتباط آن با سطح عصبی – همکاری با سایرمتخصصان بهداشت و سلامت و شرکت در جلسات گروهی جهت برنامه ریزی توانبخشی – تشخیص و تجویز تجهیزات پزشکی مناسب وسایر دستگاه های کمکی مربوط به آسیب نخاعی – شناسایی علائم و استفاده از روش های درمانی مناسب ( به عنوان مثال، تحریک الکتریکی عملکرد ) – شناخت موارد استفاده و منع استفاده از عضلات و تاندون ها و سایر روش های اجرایی . – پیش بینی، تشخیص و درمان عوارض ناشی از آسیب نخاعی ، از جمله عوارض تنفسی، مشکلات قلبی و عروقی ، اختلالات نوروژنیک و روانی – شناخت سطوح مختلف مراقبت که برای نیازهای بیمار مناسب هستند. – شناخت اهمیت آموزش و شرکت بیمار و خانواده ی او در آن . ج . تداوم مراقبت ها و استمرار آنها – شناخت اهمیت و مشارکت در ایجاد یک برنامه ی منظم پیگیری مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه جهت حفظ حداکثر سلامتی بیماران و وضعیت عملکردبدن . – شناخت اهمیت و ارزش هماهنگی مراقبت با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی محلی و / یا مراقبت های اولیه. – پیش بینی، تشخیص و درمان عوارض ناشی از آسیب نخاعی، از جمله عوارض ارتوپدی، عوارض تنفسی ، عوارض عصبی، مشکلات قلبی و عروقی، روده نوروژنیک و سایر عوارض دستگاه گوارش ، مثانه نوروژنیک ، بیماریهای عفونی، مشکلات پوستی و اختلالات روانی و یا روانی / اجتماعی – پیش بینی مشکلات و برنامه های مداخله همراه با مراقبت های مادام العمر از افراد مبتلا به آسیب نخاعی – شناسایی منابع اجتماعی قابل استفاده ی افراد مبتلا به آسیب نخاعی د . درمان و درمانگاههای تخصصی – شناخت اهداف عملکردی و نتایج حاصل از خود مراقبتی ، فعالیتهای کاردرمانی و تفریحی بر اساس سطح نورولوژیکی ، میزان ضایعه و طول مدت آسیب دیدگی . – شناسایی اهداف ، نتایج ونشانه های فعالیتهای مختلف درمانی استفاده شده در توانبخشی آسیبهای نخاعی حاد و مزمن – شناسایی نیازهای منحصر به فرد و مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب نخاعی منبع: منبع مورد استفاده : سایت : http://www.feinberg.northwestern.edu- تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com) – مهر آبان ماه سال 1391 – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران