توسطadmin1390/12/240اخبار دفترچه ارزشیابی دوره آمادگی نوآموزان چندمعلولیتی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ابلاغ شد. به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، آموزش و پرورش نوآموزان با نیازهای ویژه در سالهای اولیه کودکی ضرورتی انکارناپذیر است و برای آن دسته از کودکانی که از ناتوانیهای چندگانه رنج میبرند، اهمیت بیشتری دارد زیرا این کودکان دارای نیازهای مختلفی در چند حوزه رشدی هستند. آموزش پیش دبستان، دو هدف تشخیص و آموزش را پیگیری میکند و به عنوان بخشی از پیشگیری ثانویه عوارض ناشی از ناتوانی را کاهش میدهد و موجب ارتقای قدرت تطابق در سالهای بعدی تحصیل به ویژه در دوره ابتدایی میشود. دفترچه ارزشیابی دوره آمادگی نوآموزان چندمعلولیتی شامل جداول ارزیابی موارد قابل مشاهده حیطههای شناختی، جسمانی، ارتباط و سوادآموزی، اجتماعی، امنیت، سلامت و ارزشیابی براساس موارد هر حیطه به تفکیک است. به منظور ارزیابی موفقیت فرایند یاددهی ـ یادگیری در وحدت بخشی به دانش و مهارتهای کودک به نحو تعیین شده در برنامه آموزشی دوره آمادگی، نتایج ارزشیابی نهایی با توجه به نتایج مستمر در طول سال تحصیلی ثبت میشود. در صورتی که نوآموز تا پایان سال تحصیلی موفق به اتمام دوره آمادگی نشود، در پایان سال تحصیلی با استفاده از دفترچه ارزشیابی، گزارشی از وضعیت تحصیلی و توانبخشی وی تهیه میشود و در اختیار والدین قرار میگیرد