جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • خانه / اخبار / توجه كمتري به…

یک نماینده مجلس گفت: یکی از مشکلات سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که این پتانسیل را ندارد تا بر تمام دانش‌آموزان استثنایی در استان‌های مختلف کشور نظارت کند چرا که این سازمان بیشتر بر استان‌های بزرگ متمرکز شده است و در شهرستان‌های کوچک توجه کمتری به معلولان دانش‌آموز دارد.

محمد‌علی دلاور، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد مشکلات معلولان دانش‌آموز در مدارس استثنایی اظهار داشت: معلولیت‌های متفاوت و خاص ذهنی و جسمی در مدارس استثنایی وجود دارد که نمی‌توان آن را کتمان کرد بنابراین باید محیط و فضای آموزشی متناسب با معلولیت، برای این قشر از جامعه فراهم شود. در این مقوله سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش اصلی را داشته و متولی این کار است.

لزوم توجه آموزش ‌و ‌پرورش استثنایی به شهرستان‌های کوچک

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که این پتانسیل را ندارد تا بر تمام دانش‌آموزان استثنایی در استان‌های مختلف کشور نظارت کند چرا که این سازمان بیشتر بر استان‌های بزرگ متمرکز شده است و در شهرستان‌های کوچک توجه کمتری به معلولان دانش‌آموز دارد، سازمان بهزیستی نیز به عنوان متولی معلولان در زمینه سواد خواندن و نوشتن آنها باید کارهای خاصی انجام دهد. به طور کلی در برنامه پنجم توسعه در زمینه توجه به معلولان دانش‌آموز و مدارس استثنایی قوانینی وضع شده است که باید این قوانین عملیاتی و اجرایی شود.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به مدارس استثنایی توجه خاصی شده و از نظر اجرایی برخی از کارها عملیاتی شده است اما کافی نیست و توجه نسبت به مدارس استثنایی و معلولان دانش‌آموز باید بیشتر شود.

دلاور در ادامه میزان اعتبارات تخصیص داده شده به مدارس استثنایی را نسبت به گذشته رضایت‌بخش دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه نسبت به گذشته اعتبارات خوبی به مدارس استثنایی داده شده است، هر چند که این اعتبارات کافی نیست اما نسبت به گذشته رشد داشته است.

سرمایه‌گذاری در مدارس استثنایی پس‌اندازی برای آینده کشور است

وی اضافه کرد: معتقدم هر اندازه سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش استثنایی صورت گیرد، پس‌انداز است چرا که اکثر معلولان دانش‌آموز از استعداد‌های بالقوه‌ای برخوردارند که اگر روی آنها سرمایه‌گذاری شود، می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و از استعدا‌د‌های خود برای پیشرفت کشور بهره ببرند. در این زمینه مسئولان کشور باید توجه خاصی به این قشر از جامعه و مدارس استثنایی داشته باشند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: خوشبختانه مدیریت در زمینه مدارس استثنایی نسبت به گذشته بهتر شده است، امیدواریم که در آینده برای کشف استعداد‌های معلولان دانش‌آموز در مدارس استثنایی مدیریت صحیح و مناسبی صورت بگیرد تا شاهد رشد و پیشرفت معلولان دانش‌آموز باشیم.

پاسخ دهید