05مرداد توسطadmin1395/05/290اخبار به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، بخشدار مرکزی اردکان، صبح امروز در چهارمین جلسه ستاد مناسبسازی شهرستان اردکان با محوریت برنامهریزی برای مناسبسازی مدارس با هدف حضور آسان و بدون مانع دانشآموزان کمتوان و دارای نیازهای ویژه با اشاره به اقدامات، پیگیریها و تلاشهای خوبی که در زمینه مناسبسازی محیطهای عمومی در راستای تحقق شهر بدون مانع در سال گذشته انجام گرفته است، اظهار داشت: این تلاشها کسب رتبه برتر اردکان در سطح استان در زمینه مناسبسازی را به دنبال داشته است. کمال حلوایی عنوان کرد: کسب این رتبه نشانه همدلی، همکاری، همفکری و همت مضاعف اعضای دبیرخانه ستاد مناسبسازی شهرستان اردکان است. وی با اشاره به فرا رسیدن فصل مدرسه و وجود قریب به 14 هزار دانشآموز در شهرستان اردکان، وجود دانشآموزان کمتوان و معلول جسمی حرکتی را اجتنابناپذیر دانست و خواستار همکاری همه دستگاههای اجرایی به ویژه آموزش و پرورش و بهزیستی برای تسهیل در حضور این دانشآموزان در مدارس عادی شد. بخشدار مرکزی اردکان اظهار امیدواری کرد: با مناسبسازی مدارس، هیچ کودکی به علت کمتوانی و یا حضور در مدارس استثنایی از لحاظ روحی صدمه نبیند و از جامعه منزوی نشود. دبیر ستاد مناسبسازی شهرستان اردکان نیز در این جلسه ضمن قدردانی از مجموعه آموزش و پرورش بهواسطه قبول میزبانی جلسه، با ارائه پاورپوینتی با عنوان مناسبسازی مدارس و طرح آموزش و پرورش فراگیر اظهار داشت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 10 درصد از افراد هر جامعهای را معلولان تشکیل میدهند. عضدزاده عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این معلولان را دانشآموزان تشکیل میدهند و با وجود اجرای طرحهایی نظیر CBR (طرح شنایی و ثبت معلولان) بر دامنه و تعداد این جمعیت افزوده میشود. وی خاطرنشان کرد: همچنین از آنجا که بر اساس برنامههای توسعه و تعهدات بینالمللی باید تا سال 2014 تمام دانشآموزان خاص در مدارس عادی پذیرش و مشغول به تحصیل شوند، مناسبسازی مدارس برای حضور دانشآموزان کمتوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دبیر کمیته مناسبسازی شهرستان اردکان تاکید کرد: در ابتدا فرد معلول یا خانواده او باید محیط این مدارس را طبیعی، سالم، امن و راحت ارزیابی نمایند تا بتوانند نسبت به تحصیل موفقیتآمیز در آنجا اطمینان حاصل کنند.