۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

درمان آسیب های نخاعی با سیستمهای رباتیک

بیشتر حوادثی که به نخاع آسیب می رساند ، بیمار را به حالت فلجی برده و وضعیت او را بدتر می کند . در حال حاضر ، متاسفانه پزشکان هنوز درمان کاملی برای فلجهای حاصل از آسیب نخاعی کشف نکرده اند . اما با این وجود ، فن اوریهای مدرن امید بخشی زیادی را برای مصدومین نخاعی ایجاد کرده اند .

امروزه ، دستگاههای رباتیک ، کم کم ، برای برخی از افراد آسیب نخاعی ، فرصت ثانویه ای ایجاد کرده اند که بتوانند به برای از توانایی های حرکتی لازم دست پیدا کنند . اگرچه این دستگاه ها هنوز به طور گسترده در دسترس نیستند و توسعه چنین دستگاه هایی هنوز در مراحل ابتدایی راه است ، اما دانشمندان در یک مرحله پیشرفت سریع قراردارند . در حال حاضر با وجود دستگاه های مصنوعی رباتیک و روشهای فیزیوتراپی با کمک ربات ، بازماندگان آسیب نخاعی گزینه های بیشتری را نسبت به گذشته جهت کمک به درمان خود خواهند داشت .

درمان آسیب های نخاعی با سیستمهای رباتیک

امیدواری مصدومین نخاعی به کمک دستگاههای رباتیک

به نظر می رسد مانند یک داستان علمی تخیلی باشد : ” دستهای رباتیک که با مغز شما کنترل می شوند ، می توانند احساسات واقعی مانند حرکت ، سرما ، گرما ، درد و لذت را ایجاد کنند . اما این موضوع هدف است و این همان چیزی است که محققان جان هاپکینز می گویند قبلاً به آن رسیده اند . محققان توانسته اند یک اندام مصنوعی رباتیک با ۲۶ مفصل ، و بیش از ۱۰۰ حسگر با توانایی بلند کردن اجسام تا ۴۵ پوند را بسازند . از آنجا که این پروتز به مغز متصل می شود ، در پاسخ به سیگنال های خود حرکت می کند ، و احتمالاً کاربران در نهایت حتی قادرند از طریق دستگاه رباتیک احساساتی را داشته باشند .

محققان با بازسازی اعصابی که در افراد دچار آسیب نخاعی از دست رفته و سپس هدایت سیگنال های مغزی به دست پروتز ، توانستند ارتباطی بین مغز و پروتز را با موفقیت ایجاد کنند. اگرچه این نوع پروتزها هنوز به طور گسترده در دسترس نیستند ، اما سازمان غذا ودارو ( FDA ) در حال بررسی آنها است . در صورت اثبات ایمنی و کارآیی این سیستمها در نهایت می توانند در دسترس عموم مردم قرار گیرند .

در حال حاضر جای این تحقیقات کجاست

تحقیقات در مورد دستگاه های پروتز رباتیک در حال رسیدن به انتهای خط علمی خود است ، و پزشکان و مهندسان در سراسر جهان برای یافتن راه حلهای مناسب تر تلاش می کنند . دراسترالیا ، محققان با موفقیت توانستند افراد آسیب دیده را قادر به کنترل یک دست بیونیک با مغز خود کنند .

اما این تحقیقات فقط به دستگاه های مصنوعی محدود نمی شوند . پزشکان همچنین می گویند که رباتیک می تواند نقشی اساسی در فیزیوتراپی داشته باشد و به بازماندگان آسیب نخاعی این امکان را می دهد تا با بازیابی عملکرد بیشتر در اندام ها بهبودی خود را تسریع بخشند .

در بیمارستان کریگ کلورادو ، یک بخش تحقیقاتی درباره آسیب های مغزی و نخاعی تشکیل شده که در آن پزشکان از دستگاه های رباتیک برای کمک به بیماران در بازیابی عملکرد خود استفاده می کنند . دستگاهی بنام Tyromotion Amadeo ارزیابی دامنه حرکت دست را انجام می دهد ، و با افراد آسیب دیده کار می کند تا دامنه حرکتی و قدرت آنها افزایش یابد . این دستگاه با متناسب با ویژگیهای فردی و پیشرفت کاربر آن ، تنظیم می شود ، و آن را به عنوان گزینه ای مقرون به صرفه یا مکملی برای روشهای فیزیوتراپی قدیمی تبدیل کرده است .

چه کسانی واجد شرایط هستند ؟

درمانهای رباتیک برای افراد مبتلا به آسیب های نخاعی هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند . برای تعیین واجد شرایط بودن و آزمایش چنین دستگاههایی ، احتمالاً باید افراد داوطلب در برنامه های تحقیقاتی شرکت کنند . پزشکان ومحققان تعیین می کنند که چه کسانی می توانند در چنین برنامه هایی شرکت داده شوند .مثلا” اگر کسی در نزدیکی یک بیمارستان تحقیقاتی بزرگ مانند بیمارستان کریگ زندگی می کند ، احتمالا” می تواند بطورمداوم در تحقیقات مذکور شرکت کند .

خلاصه اینکه :

ما هنوز نمی دانیم که علم تا چند سال اینده به کجا خواهد رسید . اما تاهمین یک دهه پیش ، هیچ کس فکر نمی کرد که بتوان یک دست رباتیک را با ذهن کنترل کرد . اما اکنون ، توانایی انجام این کار تقریباً پیش پا افتاده به نظر می رسد. همه این تلاشها یک پیام مهم را در خود جای داده اند : ” امید خود را از دست ندهید . تحقیقات با سرعت در حال انجام است ، و مطمئنا” در نهایت راهی برای درمان انواع مختلف آسیب های نخاعی فراهم خواهد شد ” .