جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • خانه / مطالب / نکاتی برای پیشگیری…

گستره وسیعی از استراتژیها وجود دارند که می توان با کمک آنها  میزان  ریسک آسیب افراد ویلچری را تا سطح قابل قبولی کاهش داد .
البته فهرست مواردی که در اینجا اشاره شده ؛ کامل نیست . اما می تواند به شما کمک کند تا راهبردهای لازم برای جلوگیری از بروز حوادث و آسیبهای ناشی از آنها را بدست آورید  :
•  خطرات احتمالی مرتبط با نقص تجهیزات را کم کنید :

– تنها از تجهیزات استاندارد و تائید شده یعنی ویلچرهای تست شده ، استفاده کنید . ( به اطلاعات ارائه شده توسط سازنده ویلچر رجوع نمائید ) .
– فقط از نگهدارنده های بسته شده در پائین ویلچر (  لنگر ) و سیستم های نگهدارنده ی فرد نشسته بر روی ویلچر
( کمربند ایمنی ) که دارای تائیدیه هستند ، استفاده کنید .
•  در صورت امکان ، برای سیستم صندلی ویلچر ، وسائل کمکی فراهم کنید ، که برای حمل و نقل هم مناسب هستند  .
•  کلیه اجزاء تشکیل دهنده ویلچر باید مورد توجه قرار گیرند :
–     یک تکیه گاه مناسب برای استقرار سر فراهم کنید ، بطوری که این تکیه گاه نباید از برجسته ترین نقطه پشت او و بالای گوش شخص یعنی نزدیک به پشت سراو کوتاه تر باشد . ضمن اینکه باید لایه خوبی هم داشته باشد .
–    بستها ( گیره های ) تکیه گاه سر نباید برای سایر افراد ایجاد خطر کند .
–    یک تکیه گاه استاندارد هم باید برای پشت فراهم باشد  .
–    ترمزویلچر باید طبق دستورالعمل های مربوطه به خوبی عمل کرده و در موقع جابجائیها بتواند آن را متوقف نماید .
–    ابعاد ویلچر باید در با حالت های مطرح برای حمل و نقل هماهنگ باشد .
–    ارتفاع ویلچر و کاربر آن باید با ارتفاع داخلی وارتفاع درب وسائط نقلیه مورد نظر سازگار باشد .
–    فراموش نکنید که وضعیت محور چرخ ( عقب ، وسط و یا جلو) می تواند بر ورود و خروج ایمن ویلچر به وسائط نقلیه تاثیر داشته باشد.
•  باید یک سیستم مهار کننده مناسب برای نگهداشتن سرنشینان استفاده شود بطوری که بتواند ویلچر را به خوبی  به وسیله نقلیه متصل نماید ( باید قسمتی از کمربند ایمنی که روی پاها قرار می گیرد یا تسمه ایمنی پاها  نه  تسمه ایمنی ناحیه لگن ، به ویلچر متصل گردد) . کمر بند ایمنی باید درعرض قفسه سینه و قسمت میانی شانه قرار گیرد و بخش روی پاها نیز باید روی ناحیه لگن قرار گیرد نه روی شکم .

• وضعیت ویلچر در وسیله نقلیه باید طوری باشد که ویلچر و فرد نشسته ، هنگام حرکت وسیله نقلیه فرد رو به جلو باشد .
• مواضع مناسب سازی شده و حالت هایی را برای جابجائی ها در نظر بگیرید که بطور بالقوه در دسترس باشند  ( اعم از محلهای عمومی یا خصوصی ) ، در غیر اینصورت  هر گونه جایگزین دیگر را در نظر بگیرید.
• به تاثیر متقابل ویلچر و خودرو توجه داشته باشید . مهمترین آنها از این قرارند :
–    ابعاد ویلچر
–    نحوه ی ورود و خروج ایمن به خودرو ( به عنوان مثال : استفاده از رمپ –  از عقب یا پهلوی وسیله نقلیه بکار گرفته می شوند ، استفاده از بالابر های دستی یا برقی ، اندازه وابعاد درب ورودی ).
–    درصورت جابجا شدن ، باید به وضعیت ایمنی استقرار ویلچر و باتری آن ( برای ویلچرهای برقی ) در تمام اشکال پیش بینی شده هنگام استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی و خصوصی ، از جمله هواپیما توجه شود  .
–    کاربر ویلچر باید تا حد امکان صاف بنشیند ، 30 درجه  نسبت به عمود . هنگام حرکت وسیله نقلیه هم نباید ویلچر در حالت شیب قرار داشته باشد  .

–    تصمیم بگیرید که تجهیزات اضافی مانند سینی و یا دستگاه های ارتباطی همراه خود را چگونه می خواهید مدیریت نمائید . وسائلی مانند سینی های سفت ، وسائل ارتباطی و تجهیزات بالابرنده ، باید هنگام سفر برداشته شوند و بطور ایمن نگهداری شوند تا از بروزمشکلاتی مانند مزاحمت عبور و یا یک پرتاپ آنها در وسیله نقلیه  جلوگیری گردد .
–    کنترل های دهانی (که در ناحیه چانه فرد نصب می شوند  ) می توانند خطرناک محسوب شوند و باید در صورت امکان به دور از جلوی صورت چرخانده شوند .
–    صفحات کنترل کننده در ویلچرهای برقی باید در طول سفر در حالت خاموش قرار گیرند .

•  بایدعوامل فردی را نیز به حساب بیاورید : از جمله :
–     نگرانی های پزشکی . برای مثال ، نیاز به یکسری دستگاه های پزشکی از جمله دستگاه تنفس مصنوعی که باید در طول سفر بطور ایمن در محل باقی بمانند . یا در صورتی که کاربر ویلچر دارای عارضه ای ( مانند مشکلات صرع یا داشتن مشکلات راههای هوایی ) باشد که واکنشهای فوری را بطلبد ، چنین تجهیزاتی باید در دسترس باشند .
–    مسائل رفتاری از جمله  اینکه مثلا” ممکن است کاربر بصورت عادت ، کمربند ایمنی یا مهار های ایمنی خود را در زمان نامناسب باز کند . در این راستا گزینه ارجح این است که یک برنامه مداخله رفتاری توسط یک روانشناس ارائه و اجرا گردد . در صورت نیاز به  مداخله بیشتر ، باید گزینه های دیگر مثل اسکورت یا پوشش دادن کمربند ایمنی را مد نظر قرار داد .

 

منبع: سایت : http://www.enable.health.nsw.gov–  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران

پاسخ دهید