توسطadmin1392/12/240مطالب, مقالات آسیب نخاعی گستره وسیعی از استراتژیها وجود دارند که می توان با کمک آنها میزان ریسک آسیب افراد ویلچری را تا سطح قابل قبولی کاهش داد . البته فهرست مواردی که در اینجا اشاره شده ؛ کامل نیست . اما می تواند به شما کمک کند تا راهبردهای لازم برای جلوگیری از بروز حوادث و آسیبهای ناشی از آنها را بدست آورید : • خطرات احتمالی مرتبط با نقص تجهیزات را کم کنید : – تنها از تجهیزات استاندارد و تائید شده یعنی ویلچرهای تست شده ، استفاده کنید . ( به اطلاعات ارائه شده توسط سازنده ویلچر رجوع نمائید ) . – فقط از نگهدارنده های بسته شده در پائین ویلچر ( لنگر ) و سیستم های نگهدارنده ی فرد نشسته بر روی ویلچر ( کمربند ایمنی ) که دارای تائیدیه هستند ، استفاده کنید . • در صورت امکان ، برای سیستم صندلی ویلچر ، وسائل کمکی فراهم کنید ، که برای حمل و نقل هم مناسب هستند . • کلیه اجزاء تشکیل دهنده ویلچر باید مورد توجه قرار گیرند : – یک تکیه گاه مناسب برای استقرار سر فراهم کنید ، بطوری که این تکیه گاه نباید از برجسته ترین نقطه پشت او و بالای گوش شخص یعنی نزدیک به پشت سراو کوتاه تر باشد . ضمن اینکه باید لایه خوبی هم داشته باشد . – بستها ( گیره های ) تکیه گاه سر نباید برای سایر افراد ایجاد خطر کند . – یک تکیه گاه استاندارد هم باید برای پشت فراهم باشد . – ترمزویلچر باید طبق دستورالعمل های مربوطه به خوبی عمل کرده و در موقع جابجائیها بتواند آن را متوقف نماید . – ابعاد ویلچر باید در با حالت های مطرح برای حمل و نقل هماهنگ باشد . – ارتفاع ویلچر و کاربر آن باید با ارتفاع داخلی وارتفاع درب وسائط نقلیه مورد نظر سازگار باشد . – فراموش نکنید که وضعیت محور چرخ ( عقب ، وسط و یا جلو) می تواند بر ورود و خروج ایمن ویلچر به وسائط نقلیه تاثیر داشته باشد. • باید یک سیستم مهار کننده مناسب برای نگهداشتن سرنشینان استفاده شود بطوری که بتواند ویلچر را به خوبی به وسیله نقلیه متصل نماید ( باید قسمتی از کمربند ایمنی که روی پاها قرار می گیرد یا تسمه ایمنی پاها نه تسمه ایمنی ناحیه لگن ، به ویلچر متصل گردد) . کمر بند ایمنی باید درعرض قفسه سینه و قسمت میانی شانه قرار گیرد و بخش روی پاها نیز باید روی ناحیه لگن قرار گیرد نه روی شکم . • وضعیت ویلچر در وسیله نقلیه باید طوری باشد که ویلچر و فرد نشسته ، هنگام حرکت وسیله نقلیه فرد رو به جلو باشد . • مواضع مناسب سازی شده و حالت هایی را برای جابجائی ها در نظر بگیرید که بطور بالقوه در دسترس باشند ( اعم از محلهای عمومی یا خصوصی ) ، در غیر اینصورت هر گونه جایگزین دیگر را در نظر بگیرید. • به تاثیر متقابل ویلچر و خودرو توجه داشته باشید . مهمترین آنها از این قرارند : – ابعاد ویلچر – نحوه ی ورود و خروج ایمن به خودرو ( به عنوان مثال : استفاده از رمپ – از عقب یا پهلوی وسیله نقلیه بکار گرفته می شوند ، استفاده از بالابر های دستی یا برقی ، اندازه وابعاد درب ورودی ). – درصورت جابجا شدن ، باید به وضعیت ایمنی استقرار ویلچر و باتری آن ( برای ویلچرهای برقی ) در تمام اشکال پیش بینی شده هنگام استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی و خصوصی ، از جمله هواپیما توجه شود . – کاربر ویلچر باید تا حد امکان صاف بنشیند ، 30 درجه نسبت به عمود . هنگام حرکت وسیله نقلیه هم نباید ویلچر در حالت شیب قرار داشته باشد . – تصمیم بگیرید که تجهیزات اضافی مانند سینی و یا دستگاه های ارتباطی همراه خود را چگونه می خواهید مدیریت نمائید . وسائلی مانند سینی های سفت ، وسائل ارتباطی و تجهیزات بالابرنده ، باید هنگام سفر برداشته شوند و بطور ایمن نگهداری شوند تا از بروزمشکلاتی مانند مزاحمت عبور و یا یک پرتاپ آنها در وسیله نقلیه جلوگیری گردد . – کنترل های دهانی (که در ناحیه چانه فرد نصب می شوند ) می توانند خطرناک محسوب شوند و باید در صورت امکان به دور از جلوی صورت چرخانده شوند . – صفحات کنترل کننده در ویلچرهای برقی باید در طول سفر در حالت خاموش قرار گیرند . • بایدعوامل فردی را نیز به حساب بیاورید : از جمله : – نگرانی های پزشکی . برای مثال ، نیاز به یکسری دستگاه های پزشکی از جمله دستگاه تنفس مصنوعی که باید در طول سفر بطور ایمن در محل باقی بمانند . یا در صورتی که کاربر ویلچر دارای عارضه ای ( مانند مشکلات صرع یا داشتن مشکلات راههای هوایی ) باشد که واکنشهای فوری را بطلبد ، چنین تجهیزاتی باید در دسترس باشند . – مسائل رفتاری از جمله اینکه مثلا” ممکن است کاربر بصورت عادت ، کمربند ایمنی یا مهار های ایمنی خود را در زمان نامناسب باز کند . در این راستا گزینه ارجح این است که یک برنامه مداخله رفتاری توسط یک روانشناس ارائه و اجرا گردد . در صورت نیاز به مداخله بیشتر ، باید گزینه های دیگر مثل اسکورت یا پوشش دادن کمربند ایمنی را مد نظر قرار داد . منبع: سایت : http://www.enable.health.nsw.gov– تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com) – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران