۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه عادت بد خود را ترک کنیم

انسان ها هم عادت های خوب دارند و هم عادت های بد، و کسانی که موفق هستند الزاماً با استعدادترین ها یا قوی ترین ها نیستند. آنها اغلب افرادی هستند که قادر بوده اند عادت های بدشان را تبدیل به عادت های سازنده و سودمند کنند.البته گفتنش آسان است اما انجامش خیلی سخت است.

یکی از بزرگ ترین مشکل ها، تغییر عادت هاست چون بشر اساساً یک مقاومت ذاتی و طبیعی در برابر تغییرات دارد.

بیشتر مردم برای آن که رفتارهای شان را تغییر ندهند دیگران را به خاطر موارد نامطلوبی که برایشان چه در زندگی کاری و چه در زندگی شخصی پیش می آیند ، مقصر می دانند. همیشه ریشه و منشأ این مشکلات عادت های آنهاست که نمی خواهند عوضشان کنند و تا زمانی که از این عادت های بدی که در اعماق وجودشان ریشه کرده رهایی نیابند، آن شکل ها دوباره با شکل های گوناگون بروز می کنند.

در واقع توانایی برای تغییر عادت های بی اراده ای که موجب ناراحتی شما می شوند، مستقیماً روی میزان موفقیت شما تاثیر می گذارند.

اما آن زمان چه باید کرد تا عادت های مفید (عاداتی که شما را به سوی خواسته ایتان می برند مثل تحقق یک رویا، رسیدن به یک هدف، داشتن سلامتی کامل، یک هدف، داشتن سلامتی کامل، یک زندگی خانوادگی درست، بهره بردن از مال و ثروت) را جایگزنی این عادات و خلق و خوهای مضر کرد؟

اگر از آنچه که دارید و یا از جایگاهی که به آن رسیده اید راضی و خرسند نیستید، کمی روی آن فکر کنید و فورا دست به کار شوید، زیرا اگر همیشه همان کاری را بکنید که تا به حال می کردید و یا همان راهی را بروید که تا الان می رفتید، به همین جایی می رسید که هم اکنون در آن هستید.

اگر واقعا می خواهید که یک عادت بد را به یک عادت خوب تبدیل کنید ، این دورکن اساسی را بخوانید؛ بدون شک در موفقیت شما موثر خواهند بود:

الف) به سودهای بزرگی که بعد از کسب یک عادت جدید خوب، حاصل می شود فکر کنید و به خوشی های ناچیز و کوچکی که در حال حاضر از عادت بدتان به دست می آورید راضی نشوید.

این سودهای بزرگ باید خواسته قلبی تان باشد. باید یقین داشته باشید که وقتی از عادت بد قبلی نجات پیدا کردید به آنها دست خواهید یافت.

به عنوان مثال اگر شما تصمیم بگیرید که هیکل و سایزتان را متناسب کنید ، سودهای بزرگی مانند سلامتی عایدتان می شود. این متناسب شدن باید برای شما در مقابل لذت کوچکی که از یک عادت بد (مثل مدت ها جلوی تلویزیون نشستن) به دست می آید، اهمیت بیشتری داشته باشد.

ب) روی یک یا چند مورد محرک و کاری تکیه کنید:

این موردهای محرک باید در شما یک شوک هیجانی و عقلانی نیرومند برای جایگزینی یک عادت بد توسط یک عادت خوب و همچنین برای حفظ آن ایجاد کند تا خوب شکل بگیرد.

در اینجا چند نمونه از این موارد محرک را که می توانند شوک هیجانی ایجاد کنند ذکر می کنیم:

مثلاً وقتی که پزشک شما خبر بدی در مورد سلامتی تان می دهد، یا طلاق، اخراج از کار، مرگ یک عزیز و.. چنین شوک هایی تاثیر بسزا و متفاوتی روی هر شخص دارند، اما بعضی موارد ساده هم ممکن است تاثیری تکان دهنده و محرک داشته باشند، مواردی چون: شرکت در یک کنفرانس، خواندن یک کتاب، گفت و گو با یک دوست…
زندگی

اکنون چهار مرحله به شما پیشنهاد می کنم تا بهتر بتوانید یک عادت بد را تبدیل به یک عادت خوب کنید:

۱- عادت خوبی که آرزویش را دارید مشخص کنید.

۲- تمام دلیل ها، منافع و نتایج مثبتی را که از این عادت خوب نصیبتان می شود در نظر بگیرید.

۳- یک برنامه عملی مخصوص با تمام جزییات تنظیم کنید.

۴- راه هایی پیدا کنید تا بتوانید همیشه این سه مورد ذکر شده را در راس کارهایتان حفظ نمایید.

این مراحل را روی کاغذ بنویسد و همیشه در معرض دید خود، مثلا روی میز کار یا آیینه دستشویی یا… بچسبانید تا همیشه جلوی چشمتان باشد. عمل کردن به این مراحل برای خوب جا انداختن عادت جدید ضروری هستند و باید با دو مرحله ای که قبل تر ذکر شد ادغام شوند. تسلط عادت های خوب جدید به شما این امکان را می دهد تا به آنچه که آرزو داشتید چه در امور کاری و چه شخصی، برسید.

بنابراین اگر از آنچه که دارید و یا از جایگاهی که به آن رسیده اید راضی و خرسند نیستید، کمی روی آن فکر کنید و فورا دست به کار شوید، زیرا اگر همیشه همان کاری را بکنید که تا به حال می کردید و یا همان راهی را بروید که تا الان می رفتید، به همین جایی می رسید که هم اکنون در آن هستید.

به امید تغییرات خوب!

منبع: ببین نیوز