۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی افراد دچار آسیب نخاعی

تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی افراد دچار آسیب نخاعی

از دیدگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد اهرم ( بوشهر)
رضا فراشبندی
reza_farashbandi@yahoo.com
حکیمه شهبازخو
علی محمد احمدی قراچه
اردشیر غریبی
علی رضا پیرعلی

 

چکیده

این تحقیق به بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی افراد دچار آسیب نخاعی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد اهرم می پردازد . هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی درارتباط با افراد دچار آسیب نخاعی می باشد . با انجام این تحقیق می خواهیم تاثیرهای فعالیتهای ورزشی را بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی در ارتباط با افراد دچار آسیب نخاعی بررسی کنیم . این پژوهش با استفاده از روش توصیفی – پیمایشی و با بکار گیری پرسشنامه ی محقق ساخته با توجه به استانداردهای مورد تایید با نمونه ای به حجم ۶۰ نفر از دانشجویان ( دختر و پسر ) دانشگاه پیام نور شهرستان اهرم به عمل آمده است . با استفاده از برنامه ی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . در بحث توصیفی میانگین ، میانه ، نما ، انحراف استاندارد و واریانس را در میان پاسخگویان بدست آوردیم و با استفاده از آمار استنباطی ضریب همبستگی و رابطه ی معناداری بین متغیرها را بدست آوردیم که نتایج نشان می دهد بین فعالیتهای ورزشی ، توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی ، کاهش بیماریها ، شادابی ، سلامتی و اخلاقیات افراد دچار آسیب نخاعی رابطه ی نزدیک وجود دارد .


کلید واژه ها : فعالیت های ورزشی ، سلامت و تندرستی ، آسیب نخاعی ، دانشجویان

مقدمه

متاسفانه در جامعه شاهد آن هستیم که سالانه تعدادی از افراد به دلایل گوناگون دچار معلولیت می شوند. با پیشرفت تکنولوژی نه تنها از افزایش روند معلولیت کاسته نشد، بلکه بر پیچیدگی آن نیز اضافه گردید. سازمان بهداشت جهانی بطور متوسط ۱۰% از افراد جامعه را معلول تلقی می کند که انواع مختلف معلولیت را شامل می شود. یک دسته از این معلولین ضایعه نخاعی ها هستند که با وارد شدن آسیب به نخاع آنها دچار فلج در اعضاء و اندام های خود شده اند. باید بپذیریم که معلولیت جزء لاینفک هر جامعه است و تا این لحظه هیچ ادعایی مبنی بر کاهش آن به اثبات نرسیده است. با همه این تفاسیر دنیای پرشور و هیجان جوانی همه روزه شاهد حوادث و شهرت طلبی هایی است که پیامد آن از دست دادن حیات یا رسیدن به معلولیت است. بنابراین اگر بپذیریم که معلولیت از جامعه حذف نخواهد شد و این قشر به هر دلیل در این جامعه زندگی خواهند کرد، پس ضروری است به نیازهای آنها توجه شود. یکی از این نیازها پرداختن به ورزش است.

ورزش به مثابه یک فعالیت درمانی – تفریحی، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، می تواند جنبه های متفاوت جسمانی، روانی و اجتماعی را در فرد معلول تقویت نماید و آثار و عوارض ثانویه این عارضه را کاهش یا درمان کند.

در نوشتار حاضر سعی داریم مطالبی را به سمع و نظر شما خواننده گرامی برسانیم تا شاید فرهنگ فعالیت بدنی و ورزش در بین افراد معلول، بخصوص ضایعه نخاعی، بیش از پیش افزایش یابد. روش های پیشگیری و درمان در علم پزشکی از دیر باز تا‌کنون رو به توسعه و رشد بوده و محدود به درمانهای دارویی نمی‌باشند.

توجه به ورزش و فعالیت بدنی به عنوان راهکار اصلی پیشگیری و نیز درمان بسیاری از بیماریها محسوب شده و عامل ایجاد سلامت عمومی و کاهش سطح ناتوانی در جمعیت بیمار می‌گردد.

بسیاری از این بیماریها ، همچون دیابت نوع دوم و بیماریهای قلب و عروق ، قابل پیشگیری هستند و در جامعه صنعتی امروز ، توجه به ورزش را به عنوان موثرترین عامل پیشگیری در نظر می‌گیرند. نرمش و تمرینات بدنی ، جز بسیار باارزشی از ورزش است که باعث پیشگیری از بیماری و ناتوانی جسمی می‌شود. الگوی زندگی اگر شامل تمرینات بدنی باشد، فواید طبی چشمگیری به همراه خواهد داشت. یک برنامه مناسب ورزشی سلامت انسان را تضمین می‌کند و خطر بسیاری از بیماریهای متداول را کاهش می‌دهد. بنابراین ورزش مرتب می‌تواند طول عمر را افزایش دهد.

پیشینه و سوابق تحقیق

پس از بروز جنگ های جهانی، تعداد افراد معلول روبه فزونی نهاد و در این میان، افرادی بودند که با اصابت گلوله یا ترکش و …. دچار آسیب نخاعی شده بودند. این گروه از نظر درمانی و رسیدگی های دیگر نسبت به سایر معلولین، از وضعیت بدتری برخوردار بودند. در محلی به نام استوک مندویل در کشور انگلستان، بیمارستانی تاسیس تا به امور این افراد رسیدگی نماید.

دکتر لودیک گاتمن پزشک آلمانی الاصل مستقر در این بیمارستان، با بررسی های متفاوت متوجه شده که ورزش و فعالیت بدنی می تواند آثار بسیار مثبتی در جهت درمان افراد ضایعه نخاعی داشته باشد. همچنین مشخص شد که با پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی، طول عمر این افراد افزایش یافته و بهتر می توانند در عرصه جامعه پای نهند. وقتی که رفته رفته تعداد ورزشکاران افزایش یافت، به همت دکتر گاتمن در همان استوک مندویل، در بیست و هشتم جولای سال ۱۹۴۸ انجمنی شکل گرفت تا ورزش افراد معلول را سازماندهی کند.

این انجمن ( فدراسیون بین المللی مسابقات استوک مندویل ” ISMGF” ) نام گرفت که با آغاز بازیهای المپیک در لندن همراه بود. اولین دوره مسابقات استوک مندویل ازسال ۱۹۵۲ بطور رسمی برگزار شد که بیش از ۵۰ کشور در آن شرکت داشتند. پس از آن مسابقات هر ساله برگزار شد. به جزء سالهایی که مسابقات المپیک برگزار می گردید. البته سعی داشتند سالی که المپیک برگزار می شود، این مسابقات را به همان محل انتقال دهند. همین امر سبب شد که مسابقات پارالمپیک بطور رسمی از سال ۱۹۶۰ پس از هر المپیک برگزار شود.

در ابتدا فقط سازمان ورزشی ISMGF مسابقات را برگزار می کرد، ولی با گسترش ورزش افراد معلول و توسعه آن در میان سایر معلولیت ها و تشکیل دیگر سازمانهای ورزشی افراد معلول، این مسابقات بطور منسجم تری برگزار شد. تا اینکه در سال ۱۹۹۲ با رسمیت یافتن IPC بعنوان یک مجمع برگزار کننده المپیک معلولین، نخاعی تمامی سازمانهای ورزشی معلولین بعنوان سازمان فرعی مجمع کار خود را ادامه دادند که در حال حاضر پس از هر المپیکی که برگزار می شود، مسابقات پارالمپیک نیز زیر نظر IPC انجام می گیرد.

به هر تقدیر، حرکت دکتر گاتمن در جهت پرداختن افراد معلول ضایعه نخاعی به فعالیت بدنی و ورزش که در ابتدا بیشتر جنبه درمانی را مدنظر قرار می داد، رفته رفته به یک حرکت نظام دار و توسعه یافته تبدیل شد که طی آن هزاران فرد معلول در طول سال به فعالیت بدنی و ورزش می پردازند و مسابقات رسمی نیز همانند سایر افراد جامعه برگزار می شود که از همان حساسیت نیز برخوردار است. لازم به ذکر است که ISMGF به ISMWSF ( فدراسیون بین المللی ورزشهای ویلچری استوک مندویل ) تغییر نام یافته است و کشور ما نیز عضو این فدراسیون است.

یونانیان از نخستین مردمانی بودند که فرضیه ی جدایی تن و روان را مطرح کردند . آنان به جای آن که بیماری را به ارواح خبیثه نسبت دهند آن را پیامد بر هم خوردن تعادل مایعات بدن می دانستند . بر طبق این فرضیه ،که ابتدا توسط بقراط عنوان شد و جالینوس آن را بسط داد بیماری از برهم خوردن تعادل چهار خلط در بدن ایجاد می شود .

این چهار خلط عبارتند از:خون ،سوداء ، صفرا و بلغم. از این رو درمان بیماری مستلزم برقراری تعادل مجدد بین این چهار خلط بود. از شواهد چنین بر می آید که در این دوران تأثیر عوامل روانی بر بیماری کاملاً نادیده گرفته می شد. در سده های میانه سبب شناسی و درمان بیماری در قلمرو جن شناسی قرار گرفت.

علت بیماری را تنبیه خدایان می دانستند و برای درمان آن بیماران را شکنجه و آزار می دادند . با آغاز دوره رنسانس و انجام پژوهش های پزشکی نظریه برهم خوردن تعادل خلط ها در بدن مردود شناخته شد و نظریه ای به عنوان آسیب شناسی یاخته ای رواج یافت . بر پایه این نظریه آسیب های وارد بر یاخته های بدن عامل کلیه ی بیماری ها به شمار می آمدند .پژوهش های آزمایشگاهی و پیشرفت های روز افزون علم پزشکی در این دوره باعث شدند که توجه این علم به جای روان به عوامل جسمانی معطوف گردد .دانشمندان در تلاش برای در هم شکستن خرافات گذشته ، از نظریه دوگانگی تن و روان قویاً جانبداری کردند اکنون ما شاهد تغییرات زیادی در این شیوه تفکر هستیم .در حاال حاضر دانشمندان معتقدند سلامت جسمی فرد با عوامل روانی و محیط اجتماعی وی در ارتباط است .تن و روان با یکدیگر در تعاملند و هر دو در سلامت و بیماری دخالت دارند. (منشئی ،۱۳۷۶،صص۳و۴)

تعریف ورزش و تندرستی

«ورزش عبارت است از یک فعالیت نهادینه شده که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید با استفاده از مهارت های جسمانی پیچیده به وسیله شرکت کنندگانی است که توسط عوامل درونی و بیرونی تحریک می شوند. این تعریف با فعالیت های ورزشی سازمان یافته ارتباط پیدا می کند » (کوشافر ،۱۳۸۱، ص ۵۸ ) در جوامع اسلامی با توجه به این که کلیه سیاستگذاری ها در خدمت مکتب می باشد ، تربیت بدنی نیز جدا از این اصل کلی نبوده و ضمن این که پی ریزی این علم بر مبنای مسائل جسمانی و فیزیکی است ولی در نهایت وسیله ایست که در کمال و تعالی انسان ها موثر بوده و می تواند گامی در جهت اهداف غایی انسان ها که همان سیر الی الله است بر دارد. (عزیز آبادی فراهانی ،۱۳۷۳ ، ص ۷) «همان طوری که با ورزش قوت جسمانی خودتان را تقویت می کنید ، قوای روحانیتان را هم تهیه و تقویت کنید. همانطوری که کوشش می کنید جسمتان قوی باشد ، کوشش کنید که روحتان هم قوی باشد » (امام خمینی (ره)،۱۳۸۶،ص۲۵۵) از نظر سازمان بهداشت جهانی ،«تندرستی صرفاً نداشتن بیماری و ضعف نیست؛ بلکه منظور از آن سلامتی کامل جسمی ، ذهنی ، اجتماعی و روحی است . در حقیقت دو هدف عمده تندرستی ، به تأخیر انداختن مرگ و بیماری است » . ( گائینی ، ۱۳۸۶ ،ص ۲۷)

فیلسوفان در بستر تاریخ همواره درباره دوگانگی یا یک پارچگی تن و روان تردید داشته اند . از شواهد موجود چنین بر می آید که در روزگاران کهن تن و روان را یک پارچه می داشتند .در فرهنگ های نخستین عقیده بر این بود که بیماری از رسوخ ارواح خبیثه در بدن ناشی می شود . باستان شناسان جمجمه های سوراخ شده از عصر سنگی پیدا کرده اند که به عمد با ابزارهای سنگی سوراخ شده بودند .گمان می رود که انسان های عصر سنگی می خواستند با سوراخ کردن جمجمه ، ارواح خبیثه را از بدن بیمار خارج کنند .

ضایعات نخاعی

ضایعه نخاعی، نوعی ضایعه است که در اثر صدمه شدید به نخاع به وجود می آید. ضربه مستقیم یا غیر مستقیم، تورم و یا یک غده که روی نخاع اثر بگذارد، می تواند باعث قطع جریان کامل یا قسمتی از نخاع شود. در اثر این آسیب، عضلات فلج شده، درد، حرارت و حس را درک نمی کند و اعمال غیر ارادی ارگانها از قبیل مثانه، روده، تنش عضلات و … نیز مختل میشود. قبل از هر چیز بهتر است با ستون فقرات و نخاع شوکی کمی آشنایی پیدا کنیم :

علت ضایعه نخاعی

به طور کلی علت ضایعه نخاعی را به دو دسته تقسیم می کنند:

۱- حادثه : بیشترین درصد ضایعات نخاعی در اثر حادثه ایجاد می گردد که غالبا” گریبانگیر جوانان تا سن ۳۵ سال است. جدای از عزیزان جانباز که در جبهه های حق علیه باطل یا در مبارزه با طاغوت به این مهم نائل شده اند، اکثر جوانان در اثر بی احتیاطی دچار ضایعه نخاعی می شوند. صدمات ناشی از تصادف، کار، افتادن از بلندی، پرتاب شدن اجسام به ناحیه پشت، تیر و ترکش خوردن به ناحیه ستون فقرات و …. می تواند باعث ضایعه نخاعی شود.

۲- بیماری : بیماری نیز عاملی برای ایجاد ضایعه نخاعی است. این بیماری به سه دسته تقسیم می شوند:

الف ) فشار: اگر به هر دلیل به نخاع فشار وارد شود می تواند ضایعه نخاعی را به وجود آورد. این فشار می تواند به دلیل وجود تومور یا غده در کانال ستون فقرات باشد یا به دلیل لغزش دیسک مهره ها به نخاع فشار وارد شود. اگر این موارد به موقع تشخیص و درمان نشوند، فرد دچار ضایعه نخاعی خواهد شد.

ب ) مادرزادی : ممکن است به دلیل مادرزادی، کانال ستون فقرات دچار مشکل شود و یا به نخاع فشار وارد آید که همگی می تواند باعث ضایعه نخاعی شود.

ج ) بیماری عصبی نخاع: ممکن است نخاع دچار عفونت و یا تورم گردد که این امر باعث مختل شدن وظایف نخاع شود که بسته به میزان عفونت و یا تورم درصد ضایعه نیز قابل تغییر است.

بیان مساله

فــنـــاوری هـــا ســبـــب می گردد تا انسانها با اتکاء به تکنولوژی نوین، رفتارهای جدیدی را کسب نمایند. هر گونه تغییر جدید می تواند اثرات متفاوتی را در کلیه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی ، اقتصادی و … انسان به وجود آورد.اما از میان این عوامل آنهایی که در سلامتی انسان تاثیرگذار هستند از نقش ویژه ای برخوردارند .

هدف کلی پژوهش

تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی افراد دچار آسیب نخاعی

روش شناسی ، جامعه‌ی آماری پژوهش

روش انجام دادن تحقیق با توجه به ماهیت و اهداف تحقیق توصیفی – پیمایشی می‌باشد . جامعه ی آماری این تحقیق شامل دانشجویان ( دختر و پسر ) دانشگاه پیام نور شهرستان اهرم است که در سال تحصیلی ۹۱ – ۹۰ به عنوان دانشجو مشغول درس خواندن یا در حال فارغ التحصیلی هستند .

ابزار پژوهش

روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه می‌باشد . جهت دستیابی به اطلاعات مورد نظر با اهداف تحقیق ، از پرسشنامه ی محقق ساخته ای حاوی ۲۵ سوال ، جهت پاسخگویی آماده گردیده است . برای هر یک از سوال‌ها از ۵ گزینه ی ( همیشه – کرارا – گاه گاه – بندرت و هرگز ) در مقیاس ( لیکرت ) از کتاب مقیمی ، که حاوی ۹۰ پرسشنامه ی استاندارد و معتبر ، به همراه مفاهیم و نظریه های کاربردی برای استفاده ی مدیران ، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد استفاده شده است . ( مقیمی ، ۱۳۷۷ ، ص ۱۵۸ )

حجم و روش نمونه گیری

تعداد ۶۰ نفر از دانشجویان ( دختر و پسر ) دانشگاه پیام نور شهرستان اهرم نمونه ی ما را در بر می گیرند . از زمان اعلام موضوعات توسط انجمن ضایعات نخاعی استان تهران و پس ازهمفکری با دوستان ابتدا به دانشگاه پیام نور شهرستان اهرم مراجعه نمودم و معرفی نامه جهت تحقیق در بین دانشجویان را دریافت نمودم .

ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات

روش های آماری در تجزیه و تحلیل ابزار هایی هستند که به کمک آنها می توان اطلاعات به دست آمده از متغیرها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد . پس از جمع آوری پرسشنامه ، داده ها کد گذاری و وارد نرم افزار SPSS می شود و موارد تجزیه و تحلیل می شوند . در این پژوهش به منظور تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی از جمله میانگین ، انحراف معیار و جدول فراوانی استفاده شده است . آمار توصیفی به توصیف داده های خام پرداخته و آنها را به صورت درصد ، فراوانی ، میانگین و جداول به نمایش می گذارد و جهت بررسی فرضیه ها از آمار استنباطی ( ضریب همبستگی پیرسون ) استفاده شده است .

ویژگی های ابزار پژوهش

پرسشنامه مذکور شامل ۲۵ سوال می باشد که تاثیر تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی افراد دچار آسیب نخاعی را بررسی می کند .این سوالات در قالب ۵ گزینه ای انتخاب شد ، سوالات شامل گزینه های ( همیشه – کرارا – گاه گاه – بندرت و هرگز ) می باشد .

فرضیه های پژوهش

۱- بین فعالیتهای ورزشی ، توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی در افراد نخاعی رابطه وجود دارد .

۲- بین فعالیتهای ورزشی و کاهش بیماریها در افراد نخاعی رابطه وجود دارد .

۳- بین فعالیتهای ورزشی و شادابی و سلامتی در افراد نخاعی رابطه وجود دارد .

۴- بین فعالیتهای ورزشی و اخلاقیات افراد نخاعی در سطح جامعه رابطه وجود دارد .

تحلیل یافته های توصیفی تحقیق

الف- آمار توصیفی

جدول (۴-۱) توزیع فراوانی ودرصد پاسخ دهندگان براساس جنسیت

Frequency

Percent

Valid Percent

Cumulative Percent

Valid

مرد

۳۰

۵۰٫۰

۵۰٫۰

۵۰٫۰

زن

۳۰

۵۰٫۰

۵۰٫۰

۱۰۰٫۰

Total

۶۰

۱۰۰٫۰

۱۰۰٫۰

نمودار (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت

نمودار و جدول (۴-۱) مربوط به توزیع فراوانی و درصد پاسخ دهندگان براساس جنسیت می باشد.

همانگونه که در جدول (۴-۱) مشاهده می­شود توزیع فراوانی پاسخ دهندگان ؛ فراوانی مردان و زنان به نسبت یکسان می باشد.

جدول ( ۴-۴) توزیع فراوانی و درصد پاسخ دهندگان بر اساس توزیع سنی

Frequency

Percent

Valid Percent

Cumulative Percent

Valid

کمتر از ۲۰ سال

۶

۱۰٫۰

۱۰٫۰

۱۰٫۰

بین ۲۰ تا ۲۳ سال

۹

۱۵٫۰

۱۵٫۰

۲۵٫۰

بین ۲۳ تا ۲۵ سال

۱۸

۳۰٫۰

۳۰٫۰

۵۵٫۰

بین ۲۵ تا ۳۰ سال

۱۷

۲۸٫۳

۲۸٫۳

۸۳٫۳

۳۰ سال و بیشتر

۱۰

۱۶٫۷

۱۶٫۷

۱۰۰٫۰

Total

۶۰

۱۰۰٫۰

۱۰۰٫۰

ب- آمار استنباطی

فرضیه اول : ۱- بین فعالیتهای ورزشی ، توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی در افراد نخاعی رابطه وجود دارد .

برای بررسی فرضیه فوق از آزمون « ضریب همبستگی » استفاده شده است که با توجه به جدول ضریب همبستگی مقداری ۰۰/ = sig ( سطح معنی داری) کمتر از ۵ درصد بوده و بدین معنا است که همبستگی معناداری بین متغیر (فعالیتهای ورزشی ، توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی) وجود دارد. حال به مقدار ضریب همبستگی نگاه کنیم می بینیم که ضریب همبستگی ۶۳۸ % بوده رابطه مثبتی را نشان می دهد. یعنی هر چه میزان فعالیت های ورزشی افزایش پیدا کند حفظ میزان سلامت و تندرستی در بین افراد نخاعی نیز افزایش پیدا می کند.

جدول (۴-۶) جدول ضریب همبستگی فعالیتهای ورزشی ، توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی

Correlations

فعالیتهای ورزشی

توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی

فعالیتهای ورزشی

Pearson Correlation

۱

.۶۳۸**

Sig. (2-tailed)

.۰۰۰

N

۶۰

۶۰

توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی

Pearson Correlation

.۶۳۸**

۱

Sig. (2-tailed)

.۰۰۰

N

۶۰

۶۰

**. Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).

فرضیه دوم : بین فعالیتهای ورزشی و کاهش بیماریها در افراد نخاعی رابطه وجود دارد .

با مشاهده جدول همبستگی ۴۵۰%= sig بوده که بیشتر از ۵% بوده به این معنا است که همبستگی معناداری بین دو متغیر وجود دارد.

جدول ( ۴-۷) ضریب همبستگی فعالیتهای ورزشی و کاهش بیماریها

Correlations

فعالیتهای ورزشی

کاهش بیماریها

فعالیتهای ورزشی

Pearson Correlation

۱

.۰۹۹

Sig. (2-tailed)

.۴۵۰

N

۶۰

۶۰

کاهش بیماریها

Pearson Correlation

.۰۹۹

۱

Sig. (2-tailed)

.۴۵۰

N

۶۰

۶۰

فرضیه سوم : بین فعالیتهای ورزشی و شاداب و سلامتی در افراد نخاعی رابطه وجود دارد .

با مشاهده جدول همبستگی ۴۶۰%= sig بوده که بیشتر از ۵% بوده به این معنا است که همبستگی معناداری بین دو متغیر وجود دارد.

بنابراین رابطه ای معناداری بین فعالیتهای ورزشی ، شادابی و سلامتی وجود دارد .

جدول ( ۴-۸) ضریب همبستگی فعالیتهای ورزشی ، شادابی و سلامتی

Correlations

فعالیتهای ورزشی

شادابی و سلامتی

فعالیتهای ورزشی

Pearson Correlation

۱

.۰۹۹

Sig. (2-tailed)

۴۶۰٫

N

۶۰

۶۰

شادابی و سلامتی

Pearson Correlation

.۰۹۹

۱

Sig. (2-tailed)

۴۶۰٫

N

۶۰

۶۰

فرضیه چهارم : بین فعالیتهای ورزشی و اخلاقیات افراد نخاعی در سطح جامعه رابطه وجود دارد .

برای آزمون این فرضیه از آزمون t برای نمونه های مستقل استفاده گردید که شامل ۲ خروجی میباشد .

جدول اول به ترتیب تعداد، میانگین ، انحراف استاندارد ، میزان فعالیتهای ورزشی در جامعه زنان و مردان را نشان می دهد که میانگین فعالیتهای ورزشی در جامعه مردان ( ۷/ ۱۸۶%) و در جامعه زنان (۱۳/۱۷۹ %) می باشد.

جدول ( ۴-۹) تعداد، میانگین ، انحراف استاندارد و میزان خلاقیت در جامعه زنان و مردان

Group Statistics

جنسیت

N

Mean

Std. Deviation

Std. Error Mean

dimension1

مرد

۳۰

۱۷۹٫۱۳

۱۵٫۱۵۶

۲٫۷۶۷

زن

۳۰

۱۸۶٫۷۰

۲۴٫۶۸۹

۴٫۵۰۸

بحث و نتیجه گیری

امروز بیش از هر زمان دیگری ارزش فعالیتهای بدنی و نقش آن در سلامت شناخته شده‌ است. در واقع زندگی ماشینی، فعالیتهای حرکتی روزمره را کاهش داده و برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماریها ورزش امری ضروری است.

گاهی یک ورزشکار فراتر از حفظ سلامتی در رشته‌ای خاص جهت کسب مقام قهرمانی کوشش مستمر می‌نماید که در این شرایط تمامی عوامل در بدن تغییر می‌کنند.

قلب، ریه، دستگاه گوارش، هورمون‌ها، سیستم عصبی و بخصوص ماهیچه‌ها نیاز به تطابق با وضعیت جدید دارند. در واقع هیچ استرس و فشاری مانند یک ورزش سنگین و طولانی مدت روی بدن تأثیر نمی‌گذارد. ورزش و حرکات منظم بدنی علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روحی و روانی و اجتماعی فرد فواید زیادی دارد و در سازگاری فرد در جامعه و شخصیت فرد تاثیر می گذارد.

ورزش در درمان بیماری های نظیر افسردگی و نیز بر حافظه تآثیر می گذارد . ورزش برای جوانان تکیه گاهی امن به حساب می آید تا در پناه آن به نهایت رشد و کمال مطلوب انسانی دست یابند . در دنیای معاصر ، ورزش به عنوان پدیده ای موثر در همه ی جوامع جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. ارتباط فعالیت های بدنی و ورزش با علوم مختلف زمینه های جدیدی را برای مطالعه ی انسان فرا هم کرده و گستردگی مطالب و مسائل مرتبط با ورزش و تربیت بدنی به حدی است که نیاز به علوم تخصصی و مطالعات ویژه را ایجاد کرده است در این مقاله مطابق با موضوعی که انتخاب شده است بخش روانی و اجتماعی ورزش مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مطالب ارائه شده جنبه ی کاربردی دارد و تمامی افراد در گرو ه های سنی مختلف می توانند مورد استفاده قرار دهند. نتایج نشان می دهد بین فعالیتهای ورزشی ، توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی ، کاهش بیماریها ، شادابی ، سلامتی و اخلاقیات افراد دچار آسیب نخاعی رابطه ی نزدیک وجود دارد .

پیشنهادهای تحقیق

نگاه جدی به سلامت ، منافع اقتصادی و اجتماعی فعالیت بدنی در زمینه کمک به افراد نخاعی .
تشویق بخشهای عمومی و خصوصی برای سرمایه گذاری در فعالیت بدنی و کمک به افراد نخاعی .
حمایت از برنامه های مربوط به فعالیت بدنی.
قرار دادن فضاهای باز ، پارک و امکانات برای فعالیت بدنی و فعالیتهای بدنی افراد نخاعی .

منابع و ماخذ

الف ) منابع فارسی

دلاور ، علی ( ۱۳۸۵ ) ، روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی ، تهران ، انتشارات ویرایش ، چاپ چهارم .

مقیمی ، سید محمد ( ۱۳۷۷ ) ، سازمان و رویکرد پژوهشی ، تهران ، انتشارات ترمه ، چاپ اول .

طالبعلی ، پورشریعه ( ۱۳۸۷ ) ، کشف راه ارتباط موثر با معلولین جسمی حرکتی ، مازندران .

رضوانی ، کاظم (۱۳۸۷) – ورزش وسلامتی .

اچ . ویلمور ، جک و ال . کاستیل ، دیوید (۱۳۸۶) فیزیولوژی ورزشی و فعالیت های بدنی ، چاپ ششم- مترجمین : مینا معینی ؛فرهاد رحمانی نیا ؛ حمید رجبی ؛حمید آقا علی نژاد و فاطمه اسلامی انتشارات مبتکران پیشروان .

ام. هی وود (۱۳۸۷ ) کاتلین، رشد و تکامل حرکتی در طول عمر ، چاپ نهم – مترجمین : مهدی نمازی زاد و محمد علی اصلانخانی انتشارات سمت .

عزیز آبادی فراهانی ، ابوالفضل ( ۱۳۷۳ ) – تربیت بدنی عمومی(۲) ،چاپ هشتم – تهران ، انتشارات دانشگاه پیام نور

کوشافر ، علی اصغر (۱۳۸۱) – اصول و مبانی تربیت بدنی، چاپ اول –انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

منشئی،غلامرضا(۱۳۷۶)- روانشناسی تندرستی، چاپ اول- انتشارات غزل

گائینی ، عباس و رجبی حمید (۱۳۸۶) – آمادگی جسمانی ، چاپ چهارم – انتشارات سمت

امام خمینی (ره) ( ۱۳۸۶ )-صحیفه نور ،جلد ۷ ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Title

The effect of exercise on the development and maintenance of health and wellbeing of people with spinal injuries from the perspective of university students is a single lever (Bushehr).

Abstract

This study investigated the effect of exercise on the development and maintenance of health and wellbeing of people with spinal injuries from the perspective of university students pay is a single lever. The main objective of this study was to evaluate the effect of exercise on the development and maintenance of health and fitness levels are associated with people with spinal cord injury. With sports activities on the impacts of this research will develop and maintain the health of individuals in relation to Spinal Cord Injury Study.This research using descriptive method – and with the flick of a survey questionnaire made according to approved standard sample with 60 students (boys and girls) has been to leverage the city of light. Analyzed using the SPSS program is located. The average cross talk, middle, thumb, standard deviation and variance among respondents obtained using inferential statistics, correlation coefficients and
Significant relationship between variables obtained results show that the sports activities, develop and maintain the health and wellbeing, reducing health, happiness, health and morality, there is a close relationship with Spinal Cord Injury.

Key words: exercise, health and fitness, spinal injuries, students

 

منبع : مقاله ” تاثیر فعالیت های ورزشی بر توسعه و حفظ میزان سلامت و تندرستی افراد دچار آسیب نخاعی  از دیدگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد اهرم ( بوشهر)   ” -مولفان:رضا فراشبندی ،حکیمه شهبازخو ،علی محمد احمدی قراچه،   اردشیر غریبی ، علی رضا پیرعلی  -انتشار در   سومین  کنفرانس اینترنتی  با عنوان  ورزش و آسیب نخاعی -تیرماه ۱۳۹۱