۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نقش رسانه ها در آشنا نمودن جامعه با مشکلات و توانمندی های افراد نخاعی

نقش رسانه ها در آشنا نمودن جامعه با مشکلات و توانمندی های افراد نخاعی

رضا فراشبندی ( مدرس – کارشناس ارشد تعلیم و تربیت )
reza_farashbandi@yahoo.com
فرزاد پورغلامی ( عضو هیئت علمی پیام نور فراشبند – کارشناس ارشد علوم تربیتی )
حمید صباغیان ( عضو هیئت علمی پیام نور مهریز یزد – کارشناس ارشد علوم تربیتی )
مریم فراشبندی ( کارشناس مدیریت بازرگانی )
طاهره جعفری فرد ( کارشناس علوم تربیتی )

هدف

هدف از این مقاله انتقال تجربیات ، مهارتها و نکات کلیدی از طریق رسانه ها ( بالاخص تلویزیون ) در خصوص افراد آسیب نخاعی است با این هدف که از این نکات برای رفاه حال معلولین و جانبازان عزیزمان استفاده گردد .

بحث اول :

نقش رسانه ها در دنیا

در دنیای ارتباطات و نقش رسانه های همگانی برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم می توان به روزنامه ، رادیو ، تلویزیون ، کامپیوتر ، ماهواره و … اشاره کرد که متأسفانه این گونه وسایل برای مردم ، یک سرگرمی در نظر گرفته می شوند و در زندگی اکثریت مردم نسبتاً کم اهمیت قلمداد می شوند که این دیدگاهی بس گمراه کننده و اشتباه است .

وسایل ارتباطی که ما برای سرگرمی و تفریح از آنها استفاده می کنیم در آموزش و در نهایت تجربه ما تأثیر فراوان و به سزایی دارند . این امر تنها به این علت نیست که آنها بر نگرش های ما به شیوه های خاصی تأثیر می گذارند ، بلکه از آن روی که آنها وسیله دسترسی به اطلاعاتی هستند که بسیاری از فعالیت های اجتماعی ما به آن بستگی دارد .

رسانه ها در عصر کنونی تاثیرات شگرف و بی مانندی پدید آورده اند . این تاثیرات به گونه‌ای مشخص در “صنایع اطلاعاتی و ارتباطی”، که به منظور مهار جریان اطلاعات و نیز استفاده هر چه بهتر از آن برای مقاصد گوناگون به وجود آمده ، کاملاً مشهود است .

نوآوری ها و اختراعات دانشمندان در دوران کنونی ، حاصل همین تکنولوژی های نوین جمع آوری ، انباشت و اشاعه اطلاعات علمی و فنی است . در واقع این وسایل ، اطلاعات را به منزله ماده خام ، هم چون یک کالای با ارزش برای تولید سایر فرآورده های صنعتی و علمی مبادله می کنند .

امروزه شکل گیری دهکده جهانی به وسیله شبکه های گسترده ارتباطی و اطلاعاتی ، امکان دسترسی آسان ، ارزان و جریان های متنوع از داده های گوناگون را در جامعه امکان پذیر می سازد . اهمیت وسایل ارتباطی و مبادله اخبار و اطلاعات بین افراد انسانی ، از ضرورت های زندگی اجتماعی است.گستردگی جوامع انسانی ، وجود ابزار ویژه ای را برای برقراری ارتباط ایجاب کرده است. رسانه ها با استفاده از روش ها و فنون مختلف می تواند تاثیرات بسزایی بر افکار عمومی بگذارند .

* ویژگی رسانه های جمعی در تاثیر گذاری بر افکار عمومی در زمینه ی معضلات و مشکلات افراد نخاعی از نظر نویسندگان این مقاله :

* می توانند جوامع را با مسائل ، معضلات و مشکلات افراد نخاعی درگیر کرد و بر رفتار آنان در این زمینه تاثیر بگذارند .
* آگاهی سازی افکار عمومی در مورد این قشر آسیب پذیر.
* با برجسته سازی و انتقال صحیح اطلاعات در مورد این قشر آسیب پذیر جامعه را متوجه این مشکلات کنند .
* رسانه های جمعی می توانند برنامه‌‌‌های خود را با خواست ، نیاز و فرهنگ افراد نخاعی هماهنگی نمایند و آن را به گوش مخاطبان برساند .
* در اختیار داشتن رسانه های جمعی ، به معنای دارا بودن قدرت عظیمی است که اگر به آن توجه کنیم ، می توانیم به افراد نخاعی هم به نحو احسن رسیدگی کرد .
* ضرورت آماده سازی نسل امروز که رهبران آینده خواهند بود بسیار اهمیت دارد و از آنجا که سرعت تحولات در عرصه رسانه ها و فناوری آموزش در چند سال گذشته با هیچ یک از زمینه های آموزشی قابل مقایسه نیست به همین خاطر باید به مقوله معضلات و مشکلات افراد نخاعی برای نسل آینده آگاه سازی کرد .
* رسانه ها می توانند به توسعه ی پیوندها ، رابطه ها و وابستگی متقابل بین افراد جامعه و افراد نخاعی کمک کند .
* رسانه ها می توانند در زمینه ی سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطح جامعه جهت کمک به افراد نخاعی و جانبازان عزیز موثر باشند .
* رسانه ها می توانند به توسعه ی همکاری های ملّی و بین المللی در زمینه ی تبادل اطلاعات در مورد کمک به افراد نخاعی یاری رسانی کنند .
* عموما رسانه ها وارد هر حوزه ای که می شود ، باعث بهره وری بیشتر در آن حوزه می گردد . ولی برای گسترش آن در ایران ، باید آن را در حوزه هایی که بیشترین مشکلات را دارند وارد کرد . که یکی از مهمترین آنها افراد نخاعی می باشند .
* انتقال فرهنگ صحیح کمک رسانی ، درک توانمندی و ایجاد انگیزه در بین معلولین نخاعی .
* کم هزینه تر بودن انتقال اطلاعات توسط رسانه ها در زمینه ی فرهنگ سازی و کمک کردن به افراد نخاعی با طیف وسیع بینندگان .
* رسانه ها می توانند ارزش های یک جامعه را انتقال دهند ، که یکی از این ارزشها افراد نخاعی هستند .
* برخورداری رسانه های جمعی از جمله تلویزیون جاذبه ی زیاد برای مخاطبین دارد که می تواند در جذب کمک به افراد نخاعی کمک کنند.
* ایجاد میزگردهای تخصصی توسط رسانه ها با کمک کارشناسان و اساتید مجرب در این زمینه بطور مستمر و ارائه ی راحلها برای ارتباط بهتر با مردم .

مهمترین عوامل در ایجاد انزوای افراد آسیب نخاعی

*عدم اعتماد به نفس و استقلال به دلیل عدم آموزش برای ورود به اجتماع ( توانبخشی به موقع ) .
* عدم آموزش اجتماع در برخورد با این افراد و نگاه ترحم آمیز مردم .
* کمبود امکانات لازم برای حضور در اجتماع .
* عدم مناسب سازی فضای شهری .
* کمبود وسایل نقلیه مناسب سازی شده عمومی و بدنبال آن هزینه بالای وسایل حمل و نقل خصوصی .
* کمبود امکانات بهداشتی و توانبخشی مناسب که منجر به ایجاد زخم های بستر شده و برای مدت طولانی فرد را خانه نشین می کند .
با توجه به همه ی موارد بالا باید خاطر نشان کرد که نقش رسانه های صوتی و تصویری در آموزش اجتماع در برخورد با این عزیزان نکته ی کلیدی و حیاتی است .

پیشنهادات نویسندگان به رسانه های ( صوتی و تصویری ) کشور در جهت آگاه سازی جامعه در زمینه ی کمک و درک مشکلات معلولان نخاعی عزیز و بزرگوار :

۱- رسانه ها می توانند در تولید فکر و ایجاد برنامه‌ای استراتژیک به منظور کمک رسانی و شفاف سازی توانمندیها ی این عزیزان در سطح کلان فوق العاده مثمر ثمر باشند .
۲- رسانه ها می توانند در ارزشمند کردن و توجه بیشتر جامعه به این عزیزان مثمر ثمر باشند .
۳- رسانه ها می توانند در بهره‌گیری از نظرات و توانایی‌های اساتید مجرب و دانشجویان برای طراحی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در زمینه ی افراد نخاعی مثمر ثمر باشند .
۴- ارتقاء سطح آگاهی جامعه ، خانواده‌ها و جوانان در زمینه ی کمبود امکانات این عزیزان بیشتر توسط رسانه ها صورت گیرد.
۵- آسیب‌شناسی در سطح جامعه جهت برطرف کردن مشکلات این عزیزان .
۶- ایجاد کانونهای رسانه یی در سطح جامعه جهت کمک رسانی و درک توانمندیهای افراد نخاعی .

منابع :

* آذرنگ ، عبدالحسین ( ۱۳۷۰ ) ، سیاست اطلاع رسانی و تکنولوژی اطلاعاتی ، تهران ، جلد دوم ، انتشارات کویر .
* حقی ، رضا ( ۱۳۸۱ ) ، نقش فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات ICT در توسعه انسانی .
* فرهنگی ، علی اکبر ( ۱۳۷۰ )‌ ، رسانه ها در جامعه اطلاعاتی امروز ، تهران ، جلد دوم ، انتشارات روزنه .

منبع : مقاله   ”  نقش رسانه ها در آشنا نمودن جامعه با مشکلات و توانمندی های افراد نخاعی-نویسندگان :رضا فراشبندی ( مدرس – کارشناس ارشد تعلیم و تربیت ) reza_farashbandi@yahoo.com- فرزاد پورغلامی ( عضو هیئت علمی پیام نور فراشبند – کارشناس ارشد علوم تربیتی ) حمید صباغیان ( عضو هیئت علمی پیام نور مهریز یزد – کارشناس ارشد علوم تربیتی ) مریم فراشبندی ( کارشناس مدیریت بازرگانی ) طاهره جعفری فرد ( کارشناس علوم تربیتی )-   ” –   -انتشار در   دومین  کنفرانس اینترنتی  با عنوان  آموزش جامعه  در خصوص توانمندی ها و مشکلات افراد دچار آسیب نخاعی-دی ماه ۱۳۹۰