ارائهی یک طرح جهت آگاه سازی و آموزش جوانان پیرامون آسیب نخاعی و راههای پیشگیری از آن
ارائهی یک طرح جهت آگاه سازی و آموزش جوانان پیرامون آسیب نخاعی و راههای پیشگیری از آن
مجید بروجردیان
انجمن حمایت از معلولین آسیب نخاعی اراک
m_boroojerdian@yahoo.com
چکیده
در این مقاله سعی شدهاست تا با توجه به شوق و اشتیاق جوانان برای کسب استقلال و توجه به اموری که این امر را برایشان متجلی میسازد، طرحی ارائه شود که ضمن استفاده از این شور و اشتیاق به آگاهسازی نسبت به آسیب نخاعی و راههای پیشگیری از آن پرداخته شود .
این طرح در راهنمایی و رانندگی و مراکز آموزش جهت اخذ گواهینامه و حین کلاسهای تئوری آنها قابل اجراست .
جوانی زمانیست که همه آنرا دوران اوج زندگی هرکس از بابت شور و شوق و انرژی میدانند . در این سنین است که شاید به جرأت بتوان گفت آخرین آموزشهای قابل نهادینه شدن در انسان قابل ارائه و پذیرش خواهد بود . هرچند چون انسان فی نفسه چنین خلق شده که تا پایان عمر قابل اصلاح و آموزش است ، امّا نقشپذیری بیشتر در این سنین امری غیرقابل انکار است .
ازجمله بارزترین خصوصیّات جوانان میل به استقلال و کسب پارامترهای نشاندهندهی این استقلال و یا به عبارتی “بزرگ شدن” است . پارامترهایی مثل تلاش برای استقلال مالی ، اعلام استقلال فکری ، میل به استقلال علمی و تحصیلی ، شوق استقلال در تصمیمگیری از جمله مهمترین پارامترهای این میل به استقلال هستند .
با کمی دقیقشدن در رفتار جوانان درمییابیم این پارامترهای استقلال در حوزههای مختلفی در عمل خودنمایی میکند مثلا در بخش شوق استقلال در تصمیمگیری ممکن است بخواهد خود به تنهایی برای خرید لباس برود و در مورد پارامترهای دیگر مثالهای دیگر .
یکی از اوّلین رفتارهایی که در ابتدای جوانی جذاب به نظر میآید ، میل به دریافت گواهینامه است که علاوه بر میل به استقلال ، امیال دیگری در جوان مثل تمایل به هیجان را در او تاحدّی ارضاء میکند .
باتوجه به مطلبی که درمورد آموزشپذیری جوانان بیان شد و با درنظرداشتن میل دریافت گواهینامه ، به راحتی میتوان دریافت که یکی از بهترین مراحلی که میشود جوانان را در هر زمینهای مورد آموزش و اطلاعرسانی و یا حتی سنجش قرارداد ، همین آموزشهای قبل از دریافت گواهینامه است .
مضاف بر این مطلب از آنجا که حوادث رانندگی یکی از علل آسیب نخاعی شدن است ، آموزش جوانان جهت آگاهسازی و پیشگیری از این گونه حوادث قبل از دریافت گواهینامه امری ضروری مینماید .
چنانچه در مطلب فوق نیز تلویحا” بیان شد ، طرحی که در این مقاله پیشنهاد میشود آگاه سازی و آموزش جوانان پیرامون آسیب نخاعی و راههای پیشگیری از آن است .
به نظر میرسد به سادگی و فقط با کمی هماهنگی بین دستگاههای و موسّساتی که با موضوع آسیب نخاعی آشنا هستند مثل بیمارستانها ، انجمنها ، مراکز نگهداری ، روانشناسان و … با راهنمایی و رانندگی به خوبی میتوان این طرح را پیاده نمود ، بطوریکه جوانان قبل از دریافت گواهینامه و حین چندین ساعتی که ملزم به طی کلاسهای تئوری هستند ، حداقل یک ساعت در کلاسهایی شرکت کنند که نسبت به آسیبنخاعی و راههای پیشگیری از آن مطّلع گردند .
مطمئنا” اگر این آموزش صحیح و اصولی انجام شود علاوه بر اطلاعرسانی و آگاه سازی ، باعث کاهش قابل توجه تصادفات و تلفات احتمالی خواهد شد زیرا خیلی اوقات که افراد خطایی را انجاممیدهند به این علّت است که یا اصلا” نمیدانند که چه خطری در کمینشان است و یا اگر میدانند عمیقا” و بطور ملموس درکی از این خطر ندارند.
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که مدرّسین و مربّیان این کلاسها چه کسانی هستند؟ در پاسخ به این پرسش پیشنهاد میشود از افرادی استفاده شود که از نزدیک باآسیب نخاعی و مشکلات آن درگیر بودهاند ; نفراتی چون : پزشکان متخصّص ، پرستاران ، مشاوران ، اعضاء افتخاری فعّال انجمنهای حمایت از معلولین آسیب نخاعی و از همهی اینها مهمتر و مؤثرتر خود افراد آسیب نخاعی (علی الخصوص افرادی که بر اثر حوادث رانندگی آسیب نخاعی شدهاند) و اعضاء خانوادههای این بزرگواران .
نتیجهگیری و پیشنهاد
با انجام آموزشهای مناسب در حین کلاسهای تئوری قبل از دریافت گواهینامه به جوانان میتوان از میزان تصادفات و بالطبع از تعداد افرادی که بر اثر تصادف و یا حتی حوادث دیگر آسیب نخاعی میشوند کاست ، ضمن اینکه جوانان به عنوان اعضائی از جامعه نحوهی رفتار با معلولین آسیب نخاعی را هم خواهند آموخت .
پیشنهاد میشود پژوهشگران و کسانی که در زمینهی آسیب نخاعی و اطلاعرسانی آن علاقهمند به تحقیق و ایده پردازی هستند ، به ارائهی طرحهایی برای مقاطعی چون دانشگاه ، خدمت مقدّس سربازی و … بپردازند .
منبع:
- جامعه ی آماری انجمن حمایت از معلولین آسیب نخاعی اراک
- http://www.behzisti.ir/
- http://www.khabaronline.ir/