۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهره گیری از اینترنت در جهت آشنایی جامعه با افراد دچار آسیب نخاعی

بهره گیری از اینترنت در جهت آشنایی جامعه با افراد دچار آسیب نخاعی

رمضانعلی کاوسی از شهرضا

جانباز ضایعه نخاعی گردنی

آدرس وبلاگ: http://mighat61.blogfa.com

سلام. قصد دارم تجربیات عملی خود را در مورد استفاده ی از اینترنت، در راستای ارتقای روحیه ی یک فرد نخاعی را، در اختیار شما خوبان قرار دهم.ابتدا باید به این نکته اشاره کنم، که ما افراد نخاعی، قبل از اینکه تلاش نماییم از طریق اینترنت افراد جامعه را با وضعیت و مشکلات و سبک خاص زندگی مان آشنا کنیم، باید خودمان بیشتر با هم آشنا شویم و از طریق این دهکده ی مجازی با هم مراوده داشته باشیم.

فکر می کنم میزان اشنایی افراد نخاعی با همدیگر در جامعه ی ما به ۵ درصد هم نرسد. امیدوارم این مهم توسط سایت معلولان ضایعه نخاعی تهران، مرکز ضایعات نخاعی جانبازان و مخصوصا خود عزیزان نخاعی جامه عمل بپوشد.

دو سال پیش به پیشنهاد یکی از دوستان جانباز نخاعی دعوت به تشکیل وبلاگ شدم. تا قبل از این پیشنهاد، واژه «وبلاگ» برایم واژه ی آشنایی نبود. قبل از ساختن وبلاگ، رفتن به اینترنت و سیر در این دنیای مجازی، فقط نوعی سرگرمی برایم محسوب می شد که البته به مرور زمان جذابیت آن نیز برایم کم رنگ شد.

اما وقتی وبلاگ (روزهای جانبازی) را تشکیل دادم، استفاده ی از اینترنت و حضورم در این فضای مجازی، مفهوم دیگری برایم پیدا کرد.

ابتدای امر با سایت پربار مرکز ضایعات نخاعی جانبازان آشنا شدم و سپس وبلاگ دوستان دیگر نخاعی را یافته و با آنان مراوده پیدا کردم. از مطالب و تجربیات آنان نهایت استفاده را نمودم و البته تلاش کردم آنچه در طول ۲۹ سال زندگی، که با وضعیت آسیب نخاعی تجربه کرده ام را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم دوستان عزیز نخاعی بنمایم. وقتی مشاهده می کنم مطالب دست و پا شکسته ی من، توانسته مشکلی از مشکلات دوستان نخاعی را مرتفع کند، در خودم احساس رضایت می کنم، احساس رضایتی که لذت و آرامش را در من دوچندان می کند.

به یاد دارم، جوانی با ضایعه نخاعی از افغانستان برایم ایمیل زده بود و از نحوه ی قرار دادن سوند و مشکلاتی که برایش به وجود آمده بود را از من سوال کرد. من ضمن پاسخ مختصری که برای ایشان نوشتم، وی را راهنمایی کردم که در قسمت پیوندهای روزانه ی وبلاگم، آنچه در باره ی نحوه ی سوند زدن، رفلاکس و چگونگی مراقبت از کلیه ها را نوشته بودم، مطالعه نمایند.

من توسط اینترنت دوستان مجازی زیادی پیدا کرده ام، که از تجربیات یکدیگر استفاده می کنیم. این کار نه تنها باعث تقویت روحیه ی من شده، بلکه باعث شده اوقات فراغتم هدف دار و نه بیهوده، پر شود. بعضی اوقات چنان غرق در نوشتن یا گشت و گذار در سایت ها و وبلاگ ها می شوم که گذر زمان را حس نمی کنم.

از این مقوله که بگذریم، توانستم ذهنیت خیلی از افراد جامعه را با واژه ی جانباز و واژه ی ضایعه نخاعی آشنا کنم.

خیلی از افراد جامعه برایم می نوشتند که با خواندن مطالب تو، دید ما نسبت به این قشر جامعه تغییر پیدا کرد. یکی از آنها که معلم بود در کامنتی نوشته بود، قبلا من فکر می کردم فردی که روی ویلچر نشسته فقط قادر نیست راه برود، در صورتی که با مطالعه ی مطالب شما، به این حقیقت رسیدم، که اشخاص بزرگی بر این صندلی های چرخدار تکیه زده اند. افرادی که با رنج و تعب فراوان به همه ی مشکلات موجود ناشی از ضایعات نخاعی، لبخند زده اند و توانسته اند با توکل بر خداوند و صبر و تحمل مصائب، درس بزرگی به ما افراد سالم جامعه بدهند.

البته باید متذکر شوم که هیچکس نمی تواند مصائبی که یک فرد قطع نخاع تحمل می کند را، درک کند مگر اینکه خودش دچار ضایعه ی نخاعی باشد و در واقع به دریا رفته می داند مصیبت های طوفان را، اما یک فرد نخاعی با غلبه بر مشکلات و مدیریت صحیح حل آن مشکلات، به افراد دیگر جامعه یاد می دهد که برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه، قدرت و جرات لازم است . وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند. بسیاری از افراد دچار آسیب نخاعی را می شناسم که نه تنها در مدیریت صحیح زندگی خودشان موفق بوده اند، بلکه توانسته اند بسیاری از مشکلات دیگران را نیز حل کنند و بر این اندیشه ی غلط در جامعه ی ما که معتقد است «عقل سالم فقط در بدن سالم است»، خط بطلان بکشند.

و نکته ی آخر اینکه:
الهی شب را صبح کردم و روز را به شب بردم، در حالی که بنده ی ذلیل توام.
جز به کمک تو بر جلب نفعی و دفع زیانی قدرت ندارم.
من در حق خودم به خواری و زمینگیری شهادت می دهم.
وبه ضعف قوت و کمی تدبیر خود اعتراف می کنم.
… از اجابت دعایم گر چه به تاخیر افتد نومیدم نکن، چه در خوشی باشم یا ناخوشی، در سختی یا رفاه، در سلامتی یا بلاء، در شدت حاجت یا آغوش نعمت، در دارایی یا تنگدستی، در فقر یا توانگری.
(قسمتی از دعای ۲۱ صحیفه ی سجادیه امام سجاد علیه السلام)

منبع : تجربه شخصی ” بهره گیری از اینترنت در جهت آشنایی جامعه با افراد دچار آسیب نخاعی ” -نویسنده :رمضانعلی کاوسی از شهرضا – : -انتشار در دومین کنفرانس اینترنتی با عنوان آموزش جامعه در خصوص توانمندی ها و مشکلات افراد دچار آسیب نخاعی