۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آراستگی ظاهر در افراد نخاعی و نقش آن در برقراری ارتباط موثر

انسانها نیازمند برقراری ارتباط هستند و اگر این ارتباطات به خوبی انجام شود تاثیرات بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی انسان خواهد داشت. یک ارتباط موفق می تواند علاوه بر اینکه زمینه ساز انتقال تجربیات میان انسانها باشد، باعث جلوگیری از منزوی شدن افراد نیز خواهد شد .  عوامل مختلفی در شروع یک ارتباط موفق نقش دارند و یکی از آنها، آراستگی ظاهر است.

اصولا” هر کسی برقراری ارتباط با افراد توانمند، خوش ظاهر و متین را دوست دارد. یک فرد نخاعی به علت مشکلات عدیده ای که دارد، به مرور زمان ممکن است توجه وی به آراستگی ظاهرش کاهش یابد و بدون آنکه متوجه شود با ظاهری درهم ریخته در جامعه حضور یابد و این خود می تواند تاثیری منفی در برقراری ارتباط با دیگران در پی داشته باشد و بر عکس وقتی چنین شخصی علیرغم داشتن درد ها و مشکلات فراوان، با آراستگی ظاهر و پوششی زیبا و معطر در جامعه حضور یابد، تاثیر فوق العاده بر دیگران خواهد داشت و افراد در برقراری ارتباط با چنین شخصی احساس آرامش می کنند و این می تواند عاملی برای نزدیک شدن جامعه به  افراد نخاعی باشد. بر عکس مواردی بوده است که یک فرد نخاعی بر روی صندلی چرخدار نشسته است و به علت مشغله فراوان، به وضعیت آراستگی خود توجه نداشته است و متاسفانه عابران او را با یک فرد محتاج و نیازمند اشتباه گرفته اند.

انسانها از افرادی که توانمند نبوده و همیشه خود را محتاج کمک دیگران نشان می دهند، دوری می جویند و این عدم توجه به ظاهر ممکن است چنین تاثیری را بر روی دیگران بر جای گذارد و او را فردی ضعیف و ناتوان بپندارند.  پس مهم ترین نکاتی که یک فرد نخاعی باید به آنها توجه داشته باشد به شرح زیر است:

  1. پاکیزگی و تمیز بودن صندلی چرخدار
  2. آراستگی موها و پاکیزگی صورت
  3. پاگیزگی لباس ها و در صورت امکان استفاده از لباسهایی با رنگ شاد و زیبا
  4. واکس زدن کفش ها
  5. معطر بودن
  6. وجود تبسم در صورت، اگر چه بسیاری از عزیزان نخاعی از دردهای مختلف رنج می برند و وجود تبسم در این شرایط کاری بسیار سخت است ، اما با این وجود ، داشتن تبسم بر لب ، نشانه یک شخصیت صبور و مستحکم است.
  7. مودب و متین برخورد کردن
  8. منظم و به وقت بودن که نشانه انسانهای خود ساخته است.

این عوامل باعث می شود که یک فرد نخاعی علیرغم مشکلات، دردها و سختی هایی می کشد، در عوض تاثیر بسیار خوبی را بر دیگران برجای گذارد و او را به یک شخصیت جذب کننده تبدیل کند و زمینه نزدیکی بیشتر را میان جامعه و فرد نخاعی پدید آورد که این خود باعث می شود جامعه شناخت بیشتری نسبت به افراد نخاعی پیدا کرده و در جهت مناسب سازی شرایط زندگی برای این عزیزان بیشتر کوشش نماید.

منبع : مقاله “آراستگی ظاهر در افراد نخاعی و نقش آن در برقراری ارتباط موثر ”   تهیه کننده : حمید میرزاآقایی – انتشار مرکز ضایعات نخاعی