۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

۷۰۰۰ معلول نهاوندی چشم به راه ارائه خدمات هستند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت صالحی ظهر پنج شنبه در جمع مددجویان و کارشناسان اداره بهزیستی نهاوند در سالن اجتماعات این اداره اظهار داشت: ۳۳۴ خانوار معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نهاوند قرار دارند که به صورت ماهیانه از بهزیستی نهاوند مستمری دریافت می کنند و از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

صالحی گفت: خدمات بهزیستی نهاوند شامل دفترچه خدمات درمانی، هزینه ایاب و ذهاب،  پوشاک، بسته غذایی و وسایل مورد نیاز معلولیت همانند ویلچر و عصا و…است.

وی افزود: هرخانواده ای که دارای یک نفر معلول تحت پوشش مستمری بگیر بهزیستی باشد ماهیانه مبلغ ۵۵ هزار تومان بایت مستمری دریافت می کند که این مبلغ در مقابل هزینه نگهداری معلول بسیار ناچیز است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نهاوند عنوان کرد: ۲۱۱ نفر معلول نهاوندی در نوبت دریافت مستمری بگیر و بهره مند شدن از خدمات بهزیستی قرار دارند که اسامی آنها برای تصویب و موافقت به استان اعلام شده است.

آیت صالحی با اشاره به اینکه پیشگیری از معلولیت و اعتیاد بعنوان مهمترین اولویت کاری بهزیستی نهاوند در سال جاری محسوب می شود، گفت: بزرگترین عامل معلولیت در شهرستان نهاوند ازدواج فامیلی است.

صالحی بیان داشت: متأسفانه افرادی که نسبت فامیلی نزدیک با یکدیگر دارند به توصیه های پزشکی مراکز مشاوره ژنتیکی قبل ازدواج توجه نمی کنند و با یکدیگر ازدواج می کنند که نتیجه آن بروز ژن های پنهان در نوزادانی می شود که معلولیت زا هستند.

وی افزود: در حال حاضر هیچ گونه مرکز نگهداری معلولان حرکتی و جسمی در سطح استان همدان وجود ندارد و در مورد معلولانی که مبتلا به بیماری واگیر دار مانند هپاتیت هستند نیز وضعیت اینگونه است که این موضوع برای خانواده های این معلولان مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند با اشاره به کمبود نیروی متخصص و اعتبار در اداره بهزیستی شهرستان نهاوند افزود: بهزیستی نهاوند نیروی انسانی متخصص و مجرب و قرنطینه مورد نیاز برای باز تربیتی معلولان و افرادی که در آسیب های های ژنتیکی و یا اجتماعی مورد آسیب قرار گرفته اند در اختیار ندارد.