۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

۸ ماده غذایی برای کاهش فشار روانی

کار‌شناسان معتقدند رژیم غذایی نامنظم یکی از دلایل استرس است. بنابراین گنجاندن یکسری مواد غذایی در رژیم خوراکی می‌تواند مانع استرس شود. در این تحقیق به ۸ ماده غذایی مهم که در کاهش استرس نقش بسزایی دارد اشاره شده است.

ماست:

ماست ماده‌ای است سبک و دارای هضم ساده. به بیان دیگر پروتئین ماست سبب افزایش هورمون‌های عصبی در مغز و نتیجتاً منجر به آرامش در فرد می‌شود. همچنین ماست یا هر ماده لبنی دیگر غنی از تیروسین است که این ماده سبب افزایش سطح هورمون سروتونین مغز می‌شود.

شکلات تلخ:

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان زیاد به شکل فلانوئید است که سبب کاهش سطح هورمون استرس می‌‎شود.

مرکبات:

میوه‎‌ها به دلیل آنکه دارای قند خنثی هستند سبب از بین رفتن استرس در ذهن می‌شوند.

بادام:

به عنوان تسکین دهنده استرس عمل می‌کند. بادام دارای ویتامین B۲، ویتامین E، منیزیوم و روی است. ویتامین B و منیزیوم بادام در تولید سروتونین که به کاهش استرس کمک می‌‎کند نقش دارد. روی موجود در بادام با بعضی اثرات منفی استرس مبارزه می‌کند. ویتامین E بادام هم به عنوان آنتی اکسیدان، رادیکال‌های آزاد وابسته به استرس و بیماری قلبی را از بین می‌‎برد.

چای گیاهی:

چای سیاه یا چای گیاهی خلق و خوی شما را بهتر می‌کند چای پونه، چای گل یاس، گل لاله و یا دیگر چای‌های گیاهی همچون دارو به آرامش ذهن و سیستم بدنی کمک می‌کند.

ماهی:

ماهی یک منبع فراوانی از امگاه ۳ و اسیدهای چرب است. ماهی شامل ویتامین‌های مهم، به خصوص ویتامین‌هایی مانند B۶ و B۱۲ است که پایین آورنده استرس هستند.
در حقیقت B۱۲ یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که در ترکیب هورمون سروتونین مغز نقش دارد. کمبود B۱۲ منجر به افسردگی می‌شود. به بیان دیگر، غذاهای دریایی دارای میزان بالایی از زینک است که مانع استرس می‌شود.

بروکلی:

بروکلی به عنوان سبزی شادی‌آور شناخته شده است. این سبزی سرشار از ویتامین B از جمله اسید فولیک است که در کاهش استرس نقش دارد. اسید فولیک به از بین رفتن استرس، نگرانی، ترس و حتی افسردگی کمک می‌کند. بروکلی به دلیل داشتن فیبر زیاد به درمان یبوست که در اثر استرس پدید می‌آید نیز کمک می‌کند.

سیر:

سیر به کاهش تنش، استرس و گلوکز بدن کمک می‌کند. سیر غنی از آنتی اکسیدان است که در کاهش میزان استرس نقش دارد.

منبع: سلامت نیوز