۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

گزینه های تغذیه ای برای کمک به بهبود زخمهای فشاری

زخمهای فشاری یک مشکل فزاینده برای بسیاری از افراد نخاعی محسوب می شود ، به خصوص اگر مناطق در معرض خطر ، فاقد حس باشند .یک  زخم فشاری به واسطه وجود فشار مستمر بر یک ناحیه و قطع جریان خون آن قسمت و عدم رسیدن غذا و اکسیژن به سلولهای تحت فشار حادث می گردد . وقتی اولین علائم زخم فشاری بصورت یک قرمزی ساده بروز پیدا می کند ، سریعا” بایستی از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آید . در غیر اینصورت زخم پیشرفت کرده و اوضاع وخیم تر می گردد . حذف فشار ، استفاده از روشهای درمانی مناسب  و تغذیه مناسب باعث برگشت خون رسانی و تامین اکسیژن وغذای سلولها شده و از راهکار های اصلی مبارزه با زخم های فشاری محسوب می شوند . به موازات تغذیه مناسب و غنی از پروتئین  ، بهره گیری از یکسری توصیه های غذائی ، نقش مهمی در بهبودی یک زخم فشاری خواهد داشت .

اگر زخم فشاری دچارعفونت شود ، نکته خیلی مهم این است که در اسرع وقت به پزشک یا یک کلینیک تخصصی مراجعه کنید . اما هنگامی که زخم در مراحل اولیه تشکیل خود بوده و دچار آلودگی و عفونت نشده است ،  می توان ازیکسری جایگزین های طبیعی استفاده نمود  که ثابت شده هیچ خطری برای بدن نداشته و می توانند به درمان زخم کمک کنند .

دکتر جان یانگ ،  مشاور پزشکی افراد دچار آسیب نخاعی می گوید:  زخمهای بستر شده به خاطر ماهیت خود ، اسیدی هستند ، بنابراین درمانهائی که محل زخم را  قلیائی کنند ، می توانند PH را معکوس کرده ، و باعث اکسید کردن سلول های آن ناحیه شده ، و تسریع فرایند درمان را موجب شوند  .

علاوه بر این ، همانطور که گفته شد ، برای سرعت بخشیدن به بهبودی زخمهای فشاری یکسری راه های تغذیه ای نیز وجود دارند .  دکتر ویلیام دانکن ، جراح عروق از پورتلند اورگون ، علاوه بر دبرید کردن ( جراحی زخم فشاری )  و درمان های سنتی  یک پروتکل حاوی ویتامین را نیز تجویز می کند – که سال های زیادی است که نشان داده ، سرعت بسته شدن زخم با این پروتکل با نتایج قابل ملاحظه ای همراه بوده است. او توصیه می کند که بیماران مبتلا به زخم های فشاری هر روز از مکملهای حاوی ویتامین C ( 500 میلی گرم دو بار در روز ) ؛ ویتامین A ( 10،۰۰۰ واحد در روز ) ویتامین D ( 500 میلی گرم) ؛ ویتامین E  (۴۰۰  واحد دو بار در روز) ؛ روی ( ۵۰ تا ۲۵۰ میلی گرم در روز) ؛ L-آرژنین ( ۲۰۰۰  میلی گرم در روز) ؛ و B  کمپلکس استفاده کنند . اما مصرف خوراکی این ویتامین هاکه معمولا”  مستلزم قورت دادن تعداد زیادی قرص است ، برای بیماران چندان خوشایند نیست  ، اما این موضوع دائمی نخواهد بود و تنها تا وقتی که زخم بسته شود آنها را مصرف خواهند کرد .

اما از سوی دیگر ،مصرف بی رویه و خارج از قاعده ویتامینها نیز ممکن است آسیبهای جدی به بدنتان وارد کنند . دکتر ارل مایندل (Mindel  Earl  ) ، نویسنده کتاب ویتامین ها ، به عنوان یک نکته احتیاطی می گوید : توجه داشته باشید مصرف بیش از ۱۵۰ میلی گرم در روز ماده روی در یک دوره طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند.  ال- آرژنین نباید برای کودکان در حال رشد تجویز شود و افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، هرپس ، و یا کسانی که از مهارکننده های ACE  ( برخی داروهای فشار خون بالا )استفاده می نمایند ،  باید آن را با احتیاط مصرف کنند . همچنین ال- آرژنین می تواند بر روی دوز درمانی داروهای فشار خون بالا و داروهای نیترات مانند نیتروگلیسرین تاثیر بگذارد ، پس باید تا زمان بسته شدن زخم ، نظارت دقیقی  بر روی وضعیت تغذیه خود داشته باشید .

کمک به رفع اختلال در گردش خون

همانطور که ذکر شد کافی نبودن جریان خون ، مانع بهبودی زخم فشاری می شود . همچنین باعث می شود دست و پاها سرد شوند . برای کمک به حل این مشکل ، دو ماده غذائی : یعنی زنجبیل و فلفل هندی هر دو به عنوان افزاینده گردش خون شناخته شده اند و می توانند هنگام پخت و پز به غذا اضافه شده و یا در داخل نمکپاش به مقدار کافی ( جهت اجتناب از تند شدن غذا ) روی غذا پاشیده شوند . فلفل قرمز به دو بصورت پودر یا تازه به فروش می رسد.

اما اگر تصمیم به مصرف فلفل دارید ، بهتر است  وعده غذایی خود را تنها با یک فلفل تازه شروع کنید ، تا از سوزش سر دل تان  جلوگیری شود . بعد همزمان با عادت کردن بدنتان و به مرور زمان ، مصرفتان را به دو عدد برسانید . فلفل قرمز به عنوان یک رقیق کننده خون نیز عمل می کند . بنابراین افرادی که از رقیق کننده های خون مثل کومادین یا وارفارین استفاده می کنند ، باید فاکتورهای انعقادی خود را با دقت پایش کنند تا همیشه مقادیر صحیح آن را  حفظ کنند.

 در ضمن بر اساس تجربه برخی افراد بومی ، در برخی مناطق ، کسانی که از سردی پا رنج می برند و یا قصد عزیمت به آب و هوای سرد را دارند ، می گویند که پاشیدن فلفل هندی به کفش می تواند باعث گرم ترشدن پا گردد . البته  این موضوع برای افرادی ارزش امتحان دارد ، که در پای خود دارای حس هستند .

کمک به تنظیم قند خون

دیابت نوع ۲ ، برای همه افراد به خصوص افراد کم تحرک ، یک اپیدمی خطرناک محسوب می شود . بنابراین هر کاری که برای جلوگیری از آن بتوانید انجام دهید ، یک تلاش باارزش خواهد بود . علاوه بر این ، جهت کمک به تنظیم قند خون ، باید به تمام توصیه های شناخته شده از جمله کاهش وزن ، ورزش ، اجتناب از مصرف چربی های ترانس ، پرهیز از غذاهای نشاسته دار ، قندها و نوشابه های گازدار توجه شود . اما برای کمک به  تنظیم قند خون  ، استفاده از حداقل یک ادویه لذت بخش مثل دارچین در غذا توصیه می شود.  پیشنهاد این است : بطور سخاوتمندانه روی املت خودتان ، حبوبات ، سالاد میوه، ماست، نان تست، قهوه، چای ادویه دار، و غیره  بریزید . به نظر می رسد مکمل های دارچین نیز به محدود کردن اشتها و کاهش فشار خون ، و همچنین تنظیم قند خون کمک خوبی می کنند .

منبع :  http://www.newmobility.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران