۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کشف امیدی تازه برای درمان قطعی معلولان

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، در حال حاضر این کاشت در درجه اول برای موارد آسیب نخاعی در موش‌های معمول آزمایش شده است. اما پتانسیل استفاده از این کاشت‌های سطحی در موارد دیگر مانند بیماری صرع، پارکینسون و مدیریت درد بسیار بزرگ است.

محققان قصد دارند این دستاورد را به سمت کارآزمایی بالینی بر روی انسان‌ها پیش برده و نمونه پیش‌ساخت خود را برای تجاری سازی محصولشان آماده کنند.

در این کاشت پیشگامانه، خطر رد یا آسیب به نخاع تا حد زیادی کاهش داده شده است.

کاشت e-Dura با قابلیت کشسانی و انعطاف‌پذیری بالا در زیر «سخت‌شامه» و مستقیما بر روی نخاع قرار می‌گیرد. ارتجاع پذیری این کاشت و پتانسیل آن برای تغییر شکل تقریبا مشابه بافت زنده اطراف آن است. این امر باعث کاهش حداقلی اصطکاک و التهاب می‌شود.

نمونه پیش‌ساخت e-Dura پس از اعمال بر روی موش‌ها و حتی پس از دوماه هیچ‌گونه آسیب یا رد توسط سیستم ایمنی را تجربه نکرد. کاشت‌های سخت‌تر قبلی در همین طول زمانی با آسیب‌های چشمگیر به بافت عصبی همراه بودند.

به گفته محققان، کاشت آن‌ها نه تنها زیست سازگار بوده بلکه همچنین کارش را بخوبی انجام می‌دهد و توانایی موش‌ها را برای حرکت کردن بازیابی می‌کند. از عناصر الکترونیکی برخوردار است که به شبیه‌سازی نخاع در بخش آسیب‌دیده می‌پردازد. ماده سیلیکون با شیارهای ترک خورده طلای رسانای الکتریسیته پوشش داده شده که از قابلیت کشسانی برخوردار است. الکترودها از ترکیب نوآورانه‌ای از ریزمهره‌های سیلیکون و پلاتین ساخته شده‌اند که در هر جهتی از قابلیت تغییر شکل برخوردار بوده و همزمان رسانایی الکتریسیته خود را حفط می‌کنند.

 در نهایت یک ریزکانال سیال به انتقال مواد دارویی – مانند انتقال دهنده‌های عصبی – می‌پردازد که سلول‌های عصبی در زیر بافت آسیب‌دیده را احیا می‌کنند.

از این کاشت همچنین می‌توان برای نظارت فوری بر پالس‌های الکتریکی مغز استفاده کرد