۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونگی مقابله با عفونت مثانه در زنان دچارآسیب نخاعی

هنگامی که دچارعفونت مثانه می شوید ، لازم است که سریعا” و قبل از اینکه عفونت به کلیه ها گسترش پیدا کند ، اقدامات درمانی و پیگیری های لازم را انجام دهید . کلیه ها اندامهایی هستند که می توانند دچارآسیب دائمی شوند و فرد را با مشکلات جدی مواجه کنند .  بنابراین به هر طریق ممکن باید از انتقال عفونت به کلیه ها پیشگیری نموده و تمام تلاش خود را در راستای پیشگیری متمرکز کنید :
مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از عفونت مثانه از این قرارند :

۱٫    روزانه حدود ۲ تا ۵/۲ لیتر آب بنوشید .

۲٫    از محصولات زنانه که تحریک کننده دستگاه ادراری هستند ، پرهیز نمایید . پودرها و اسپری های خوشبو کننده که می توانند باعث تحریک دستگاه ادراری شوند.

۳٫    به جای تامپون از نوار بهداشتی یا دستمال های نازک مخصوص قاعدگی استفاده کنید .  برخی پزشکان اعتقاد دارند که تامپون می تواند احتمال خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد چرا که فرد  بعد از هر بار رفتن به توالت ، آن را تعویض می کند .

۴٫    بعد از هر بار آمیزش جنسی ، مثانه خود را تخلیه کنید . همچنین ، یک لیوا ن آب بنوشید تا به شستشوی دستگاه ادرای شما کمک کند .

۵٫ هنگام توالت رفتن ، بعد از اجابت مزاج خود را از جلو به عقب تمیز کنید . ( به خصوص خانمها ) :
انجام این کار مانع از تراوش میکروبهای ناحیه مقعد ومدفوع به مجرای ادرار خواهد شد.

۶٫    به محض احساس یا رسیدن زمان دفع ادرار ، آن را تخلیه کنید .  تخلیه مکرر مثانه از رشد باکتریها در داخل آن جلوگیری خواهد کرد .

۷٫    به جای استفاده از وان دوش بگیرید . نشستن در وان پر ازحباب یا کف صابون یا شامپوی بیش ازحد می تواند باعث شسته شدن لایه مخاطی حفاظت کنده مجرای ادرار شده و ایجاد عفونت نماید .

۸٫    شورت و شلوار راحت وآزاد  بپوشید . شورت یا شلوار تنگ می تواند با عث تحریک مجرای ادرار گردد. درصورت تکرار مکرر عفونت ادراری ، پوشیدن لباس زیر نخی بهترین گزینه است.

 نکات مهم  :

  • به محض بروز عفونت ادراری ، یک دوش گرفته و نواحی زنانه را از هر گونه باکتری های قبلی پاک نمایید .
  • اگر یک کودک بطورمکرر دچارعفوت ادراری شود ، ممکن است در دستگاه ادراری خود یک ناهنجاری داشته باشد . جهت بررسی این موضوع ، باید به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه شود تا در مورد سونوگرافی یا دیگر آزمایش ها اقدام گردد.

درمان عفونت مثانه

همانطور که گفته شد ، درصورتی که علیرغم اقدامات و تدابیر پیشگیری ، عفونت مثانه ایجاد شود ، فرد باید سریعا” اقدامات لازم را انجام دهد تا از اسیب دیدگی کلیه ها جلو گیری گردد . بطورکلی جهت درمان عفونت مثانه توجه به نکات زیر بسیار مهم هستند :
۱٫    سریعا” به پزشک مراجعه کرده تا آنتی بیوتیک مناسب را برای شما تجویز نماید . پزشکان انواع متنوعی از آنتی بیوتیک ها از جمله آموکسی سیلین ، آمپی سیلین و سیپروفلوکسین را می توانند برای درمان عفونت مثانه شما تجویز کنند .

 

  • پزشک شما ممکن است یک رژیم دارویی کوتاه مدت یا بلند مدت بسته به شدت عفونت برای تان تجویز نماید .
  • تمام داروهای خود را مصرف کنید ، حتی اگر علائم ناپدید شده باشند . انجام این کار کمک می کند تا مطمئن شوید عفونت بطور کامل ریشه کن کند .  اگر تمام داروهای خود را مصرف نکنید ، شما بطور جدی تری در معرض خطر عفونت قرار خواهید گرفت .


۲٫    داروی ضد درد مصرف کنید . داروهای ضد درد کمک می کند تا دردی که هنگام ادرار کردن در ناحیه مثانه و مجرای ادرارشما حس می کنید ، کمتر شود .

۳٫    عصاره کرانبری بنوشید . عصاره کرانبری ( قره قاط ) می تواند خاصیت ضد عفونت دارد و می تواند به کاهش عفونت مثانه کمک کنید .

۴٫    آب بنوشید . نوشیدن مقدارفراوان آب کمک می کند که ادرار رقیق تر شده و باکتریها از دستگاه ادراری شما به بیرون جاری شوند .

۵٫    از نوشیدن مایعاتی که باعث تحریک مثانه شما می شوند ، پرهیز کنید . تا برطرف شدن کامل عفونت  ، از مصرف نوشیدنی های الکلی ، کافئین و عصاره مرکبات خوداری نمایید .

۶٫    از یک لایه گرم استفاده کنید . در صورتی که درد داشته باشید ، استفاده از یک لایه پارچه ا ی گرم ( مثل حوله ) روی شکم باعث تسکین درد خواهد شد .