۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه ویلچرمان را به توالت فرنگی تبدیل کنیم؟

معمولاً هر فرد نخاعی در منزل خود تمهیداتی اندیشیده که بتواند با به کار بستن آن مشکل اجابت مزاج خود را حل نماید. بعضی از افراد نخاعی از توالت فرنگی، بعضی ها از ویلچر مخصوص حمام و بعضی ها به طرزمخصوصی از بالابر تخت، برای اجابت مزاج استفاده می کنند.

یکی از دغدغه هایی که همیشه داشتم این بود که وقتی مسافرت می روم چه درون شهری چه برون شهری، چگونه با مشکل نبود توالت فرنگی مشکلم را حل کنم؟ قبلاً توالت فرنگی سیار با خود می بردم که معمولاً جای زیادی را در صندوق عقب خودرو اشغال می کرد. البته این وسیله از ایمنی لازم هم برای یک فرد آسیب نخاعی برخوردار نیست.

به فکر چاره افتادم. ابتدا قسمت عقبِ کفیِ ویلچرم را بصورت نیم بیضی (شبیه نشیمنگاه توالت فرنگی) بریده و قسمت باقیمانده را با چرخ صنعتی لبه دوزی کردم. وقتی کفیِ ویلچر بدین شکل(U) باشد، شما به راحتی می توانید موقع اجابت مزاج از آن استفاده کنید، حتی مسئله ی شستشو و طهارت را هم رعایت کنید.
سپس از جنس خود کفی ویلچر (در تودوزی ها موجود است) دقیقاً به ابعاد کفی ویلچر تهیه نمودم. بعد به فاصله ی حدود دو تا سه سانتیمتر از کنار دو لبه ی این کفی را بریدم. ابعاد این تکه های برزنتی یا نایلونیِ جدا شده به پهنای دو یا سه سانتیمتر و طول حدود ۴۰ یا ۴۵ سانتیمتر می باشد. سپس این دوتکه ی جدا شده را از دو طرف با دوعدد زیپ محکم غیر فلزی به کفی دوختم. به نحوی که بعد از بستن زیپ، کفی به اندازه ی کفی اصلی ویلچر در آید. بعد لبه های این کفی را از سه طرف (سمت راست و چپ و جلو. عقب کفی باید آزاد باشد) زیر کفیِ اصلی ویلچر که قبلاً بیضی شکل بریده بودم، دوختم. به نحوی که قسمتِ باز شویِ زیپ عقبِ کفی قرار گیرد.

وقتی زیپ کاملاً بسته باشد، کفی ویلچر با کفی ویلچرهای معمولی هیچ تفاوتی ندارد. چنانچه موقع مسافرت نیاز به توالت فرنگی داشته باشید، کافی است از زیر ویلچر دو عدد زیپ را باز کنید. در واقع لایه ی زیری کفی آزاد می شود. بعد از اتمام کار هم زیپ ها را به راحتی ببندید.

چنانچه بخواهید زیبایی کفی هم حفظ شود، یک کفی دیگر به اندازه ی ابعاد کف ویلچر تهیه کنید و با چسب های مخصوص پارچه ای مانندِ خیاطی (که به راحتی چسبیده و جدا می شوند) روی کفی ویلچر بچسبانید.

برای رسیدن به این منظور باید با یک استاد تودوزی یا تعمیرکار صندلی اتومبیل دلسوز و با حوصله صحبت کنید تا موارد مذکور را برایتان عملی کند. امیدوارم توانسته باشم منظورم را درست منتقل کرده باشم.

آدرس وبلاگ جانباز قطع نخاع -رمضانعلی کاوسی : http://mighat61.blogfa.com