۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه ترس های مختلف را از خود دور کنیم

roya

اگر می خواهید از شر ترس ها و افکار منفی خود خلاص شوید توصیه می کنیم از این چند راهکار موثر پیروی کنید و آن ها را از خود دور سازید سعی کنید نگرش مثبتی به زندگی داشته باشید

ترس از کافی نبودن می تواند در انجام یک کار از پا درمان بیاورد. ترس درست مانند یک دوست بد است که همیشه میلیون ها دلیل می آورد که چرا نمی توانی باشی، انجام دهی، و یا به آنچه دوست داری برسی. درست وقتی همه چیز خوب پیش می رود سر و کله اش پیدا می شود تا کارهای اشتباهی که تا به حال انجام داده ای را به خاطرت بیاورد. همینطور که بزرگ می شویم صدای ترس بلند تر و بلندتر می شود اما ما نیز باید باهوش تر و باهوش تر شویم.
به تازگی متوجه شده ام که ترس فقط یک وهم بوده که برای دور کردن خود از خطر استفاده می کردم، و چیزی است که می توانم آن را از درون خود کنترل کنم. پس دیگر عوامل خارجی را دلیل ترسم ندانستم و با مطالعه پیچیدگی های ضمیر ناخودآگاه درک خود را تغییر دادم.
من فهمیدم بیشتر افکاری که به صورت روزانه داریم از همین ضمیر ناخودآگاه می آید. ضمیر ناخودآگاه اساسا یک ضبط صوت است که پر شده از باورها و رفتارهایی که در کودکی مان شکل گرفته. درست مانند نوار ویدئویی ذهن تنها زمانی تغییر می کند که نوارش را عوض کنیم.
در ادامه می خواهیم در ۱۰ گام کمکتان کنیم تا ترس های خود را پاک کنید و طرز فکری جدید بسازید:

۱- درک کنید که ترس چیست و چگونه در زندگی تان ظاهر شده

ترس خیالی است که توسط ذهن خودتان درست شده تا از درد محافظتتان کند. اگر افکارتان از جایی سرشار از عشق سرچشمه نگرفته باشد، پس از جایی می آید که سرشار از ترس است. شروع کنید هر آنچه روزانه به خود می گویید و می دانید از جایگاه ترس می آید را یادداشت کنید.

۲- تصدیق مثبت را تمرین کنید

همین که تمام افکار منفی خود را یادداشت کردید، دوباره اما به روشی مثبت بازنویسی شان کنید. برای مثال مدام می گویید: من به اندازه کافی باهوش نیستم، تاکیدی قوی بسازید مانند: من نابغه هستم و می توانم به این دنیا ارزش دهم. جلوی یک آینه بایستید، در چشم های خود نگاه کنید و این جملات را بلند بگویید. به مرور زمان، این تمرین روزانه کمکتان می کند به جهان رویکردی مثبت تر داشته باشید.

۳- به متفاوت دیدن تمایل نشان دهید

اگر همیشه فکر می کردید که هرگز نمی توانید زندگی شادی داشته باشید، ذهن خود را رو به این امکان که شادی می تواند به سراغتان بیاید باز کنید. مانند دکتر وین دایر که همیشه می گفت: اگر روش نگاه کردنتان به چیزها را عوض کنید، چیزی که می بینید تغییر می کند. برای خود پیام های مثبت بگذارید و در طول روز بارها و بارها بخوانیدشان، به عنوان پس زمینه کامپیوتر یا موبایل قرارشان دهید، روی برگه ای بنویسید و در جاهای مختلف خانه بچسبانید تا همیشه جلوی چشمتان باشند و به یادتان بیاورند که باید طور دیگری به دنیا نگاه کنید.

۴- به خود اجازه دهید که همه چیز را حس کنید

به جای اینکه ترس های خود را مخفی کنید و بنشینید و ببینید که چگونه همیشه عقب نگهتان می دارند، به خود اجازه دهید که واقعا ترس را حس کنید تا بتواند خود را از بدنتان آزاد کند. هر زمان که دچار ترس شدید یا حس خوبی نداشتید، مسالمت آمیز دو تا سه دقیقه در سکوت باقی بمانید، دم و بازدم انجام بدهید، اجازه دهید هر کدام از نگرانی ها به ذهنتان بیایند. حسش کنید و تصور کنید که با هر مرتبه نفس کشیدن بدنتان را ترک می کند. در پایان این تمرین مدیتیشن ساده اما قدرتمند، برای خود موسیقی آرامش بخش پخش کنید و یا کاغذ و قلم بردارید و تجربه خود از اینکه ترسها رهایتان کردند را بنویسید.

۵- به صورت عقلانی ترس خود را تجزیه و تحلیل کنید

ترس اگر بتواند شما را از آسیب های فیزیکی حفظ کند چیز خوبی است. با این حال ترس های ما بیشتر احساسی است نه عملی. این ترس ها همچنین شدید و غیر قابل پیش بینی هستند، نمی توانند به شما آسیب برسانند. از خود بپرسید ترسی که دارید منطقی است و یا فقط احساسی.از ترس های منطقی خود بابت اینکه نمی گذارند احساس ناتوانی داشته باشید تشکر کنید، سپس با مهربانی از آنها بخواهید که بروند.

۶- خود را اول قرار دهید

هر چقدر با ورزش، درست غذا خوردن و تمرین دوست داشتن خود بیشتر به خودتان اهمیت دهید توانایی و اعتماد به نفستان برای مبارزه با ترس ها بیشتر می شود. هر روز زمانی را به خودتان اختصاص دهید، زمانی که بی چون و چرا فقط برای خودتان باشد، حتی اگر فقط چند دقیقه باشد. در این زمان کاری کنید که آرامش بگیرید، مدیتیشن، ورزش، یوگا صبحگاهی هر چیزی که می دانید آرامتان می کند.

۷- بتدریج چیزهایی که باعث ترستان می شوند را دنبال کنید

با کم شروع کنید، گام های کوتاه بردارید. اگر رویایتان صحبت در مقابل جمع است اما افکارتان باعث می شوند ناتوان شوید. ابتدا با خود تنها در اتاق صحبت کنید، و یا برای جمع کوچکی از دوستان این کار را انجام دهید. همین که گام اول را بردارید، باقی کارها برایتان طبیعی می شود.

۸- از مدیتیشن و مناجات برای از بین بردن افکار منفی استفاده کنید

مدیتیشن ابزاری است قدرتمند، و می توانید هر جایی و در هر زمانی انجامش دهید. درباره انواع مدیتیشن مطالعه کنید و ببینید کدامشان به دردتان می خورند. مناجات نیز برای خود نوعی مدیتیشن است ترس های خود را با کسی درمیان می گذارید که می دانید بر همه چیز آگاه است و این باعث آرامش درونی تان می شود. هر زمان افکار منفی به سراغتان آمدند پنج دقیقه منظم نفس بکشید و سپس با مدیتیشن و مناجات خود را آرام کنید.

۹- درباره ترس های خود صحبت کنید

صحبت کردن درباره یک ترس مقداری از قدرتش را از بین می برد. وقتی درباره چیزی صحبت می کنید، رویش کنترل دارید. وقتی درباره ترس خود با دیگران صحبت می کنید قوی تر می شوید و بیشتر قادر به محافظت خود با عشق خواهید بود.

۱۰- به خاطر داشته باشید اگر بتوانید در ذهن خود شکلش دهید، در زندگی نیز پیدایش خواهید کرد

شروع به دوباره نوشتن داستان زندگی خود کنید. می توانید افکار خود را کنترل کنید و بر سرنوشت خود کنترل داشته باشید. باور کنید که می توانید و استحقاقش را دارید که در تمام نقاط زندگی خود شاد باشید. قول می دهم خواهید توانست.