۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چک لیست ایمنی حریق برای افراد دچار آسیب نخاعی

چک لیست ایمنی حریق برای افراد دچار آسیب نخاعی

شاید برای یک فرد دچار آسیب نخاعی ، هیچ تهدیدی مهمتر و مرگبارتر از حریق نباشد . بنابراین برای افراد نخاعی و مراقبین آنها ضروری است که در مورد احتمال وقوع حریق در محل اسکان آنها به همه جوانب فکر کنند . برای آنها برنامه ریزی داشته باشند و برای موارد برنامه ریزی شده ، از همین الان خود را آماده کنند . در این راستا ، برای اولین اقدام بهتر است با سازمان آتش نشانی محل زندگی خود تماس بگیرید و توصیه های لازم را درمورد برنامه ریزیهای مربوط به تخلیه وترک محل دریافت کنید  .اما مهم این است که اطمینان پیدا کنید نکات ارائه شده با نیازهای شما متناسب باشند . بنابراین وضعیت و شرایط خود را کاملا” برای آنها توضیح دهید . علاوه بر توصیه های مربوط به ایمنی منزل در برابر حریق نظیر تهیه و نصب ونگهداری هشدار دهنده های دود وحریق ، کپسولهای ضد آتش و سایر تجهیزات مورد نیاز ، سایر نکات مهم مربوط به افراد ناتوان نیز باید پیگیری شوند .

دراینجا برای سهولت برنامه ریزی افراد دچارآسیب نخاعی ، نکات مهمی که در مورد ایمنی حریق می توانند کارآمد باشند و به برنامه ریزیهای آنها کمک کنند ، به اختصار ذکر گردیده تا به عنوان یک چک لیست در برنامه ریزیهای لازم از آن اسنفاده شود :

  1. برای تخلیه محل حادثه یک برنامه داشته باشید . برای این منظور با آتش نشانی محل زندگی خود از طریق شماره تلفنهای غیراضطراری تماس بگیرید و نیازهای خاص خود را که مرتبط باناتوانی و مسائل حرکتی هستند توضیح دهید . سازمان آتش نشانی قادراست به شما کمک کند تا یک نقشه تخلیه و فرار برای خودتان طراحی کنید . آنها می توانند با انجام یک بازرسی ، وضعیت ایمنی حریق منزل شما را بررسی کرده ، و پیشنهادات لازم را از جمله قرار دادن زنگ هشدار دود و آتش و سایر تجهیزات مورد نیاز ارائه دهند .
  2. در محل زندگی خود هشدار دهنده های اعلام حریق نصب کنید . سعی کنید از سیستمهای بروزو جدید استفاده کنید
  3. استفاده از تلفن و یا سیستم های آگاه سازی را تمرین کنید – این کار را برای مواقعی همچون : هنگامی که در طبقات بالا هستید، یا زمانی که در رختخواب بسر می برید و غیره انجام دهید .
  4. باز کردن پنجره ها را تمرین کنید . مدیریت پنجره اتاق خواب خود را به خوبی یاد بگیرید ، و همچنین تمام پنجره های طبقه اول را که ممکن است بخشی از جایگزین مسیر فرار شما باشند را ارزیابی و تمرین کنید .
  5. در مورد نحوه انتقال سریع خود از ویلچر روی سطوح مختلف و بالعکس فکر کنید . در صورتی که روش خاصی وجود دارد که می توانید انتقال از روی تخت به روی ویلچر و بالعکس را مدیریت کنید ، انجام دهید .
  6. “افتادن” ایمن از روی تخت به روی زمین ، و همچنین از روی ویلچربه روی زمین را تمرین کنید . برای انجام این کار ، روشهای های درست و غلطی وجود دارد ، بنابراین این کار را همراه با یک درمانگر انجام دهید تا ایمن ترین و راحت ترین روش را پیدا کنید . هنگام تمرین از پد یا تشکچه روی کف استفاده کنید تا دچار آسیب دیدگی نشوید.
  7. سینه خیز رفتن را یاد بگیرید . اگر از نظر عملکرد وقدرت قسمت بالای بدن وضعیت خوبی داشته باشید ، روش ” سینه خیز رفتن ” (- کشیدن بدن رو به جلو با دست و آرنج ، در حالت خوابیده بر روی شکم ) را یاد گرفته و تمرین کنید. روش غلت زدن را هم یاد بگیرید . باز هم هنگام تمرین ، مطمئن شوید که روی کف پد گذاری شده باشد تا دچار آسیب دیدگی نشوید. در شرایط اضطراری “واقعی” ، موقعی که بصورت سینه خیز از پله ها و یا رمپ  پائین می روید ، انرژی خود را ذخیره کنید .
  8. عبور با ویلچر از موانعی مانند پله های کوتاه را یاد گرفته وتمرین کنید . اگر یک راه پله کوتاه نرده دار در مسیر راههای خروجی شما وجود دارد ، و اگر قدرت دستهایتان نسبتا ” خوب است ، در حالت نشسته روی ویلچر ، می توانید از پشت از پله ها پائین بیائید . بدین صورت که با دست های خود نرده را نگه داشته وکمی رو به جلو خم شوید . سپس خود را هل داده ، تا نیروی گرانش بقیه کار را انجام دهد . این کار خیلی ترسناک و خطرناک بنظر می رسد . بنابراین برای آرامش خاطر بهتر است – کسی پشت سر شما حضور داشته باشد و شما را نگه دارد و آماده باشد تا در صورت لزوم ، ویلچر را متوقف کند .

توجه : موفقیت و ایمنی شما  به چیزهای زیادی بستگی دارد که گاهی اوقات از کنترل شما خارج هستند : طراحی پله ها ، طول زیرپایی ، نوع نرده پلکان ، و غیره از چیزهایی هستند که همگی در عبور موفقیت آمیز شما نقش دارند .  اگر متوجه شدید ، این روش برای تان کار آمد نیست ،  از اجرای آن امتناع کرده و برنامه متفاوتی را در نظر بگیرید .

  1. برنامه تخلیه خود را تمرین کنید . به محض اینکه به تمام مراحل برنامه تسلط پیدا کردید ، تمام برنامه خود را از حداقل دو مسیر مختلف تمرین کنید .

تذکر :

خیلی ازراهبردهایی که در این مقاله توضیح  داده شده ، ممکن است برای شما خطرناک باشند . امکان دارد برخی یا خیلی از آنها برای شما کارآمد نباشند – هم به دلیل نحوه طراحی منزل مسکونی شما ، و هم به دلیل سطح آسیب نخاعی شما ، و هم اینکه ممکن است شما هیچوقت تنها نباشید .

درهر حال ، در مورد آنچه که شرح داده شده ، فکر کنید . با توجه به آنچه که توضیح داده شد ، تمام گزینه های خود را بررسی کنید و برنامه ای را طراحی کنید که با وضعیت شما متناسب باشد . برنامه طراحی شده را با نزدیکان خود ، به اشتراک بگذارید ، به طوری آنها بدانند ، در مواقع اضطراری چه باید انجام دهند و انتظار انجام چه کاری از آنها می رود .

چک لیست ایمنی حریق برای افراد دچار آسیب نخاعی

در نهایت ، مهم ترین موضوع ، این است که برنامه طراحی شده  خود  و آن چیزهایی که می توانید با خیال راحت و بدون آسیب دیدگی انجام دهید ، را تمرین کنید . در صورت لزوم از یک حامی استفاده کنید . اما ، اگر احتمال آسیب دیدگی شما در” تمرینات اطفاء حریق ” زیاد است به شانس متکی نباشید ؛ درعوض ، فقط موارد برنامه ریزی شده را به خاطر بسپارید .

به یاد داشته باشید که :

آتش سوزی یک خطر بزرگ محسوب می شود . اما ممکن است احتمال وقوع آن یک خطر بسیار بعید بنظر برسد . اما شما باید بدانید که چگونه اتفاق می افتد و آمادگی های لازم را داشته باشید : بنابراین هر چه آماده تر باشید ، احتمال وقوع آن کمتر خواهد افتاد ! .