۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چک لیست ایمنی جهت پیشگیری از جراحات کاربران ویلچرهنگام آمد و شد

چک لیست ایمنی جهت پیشگیری از جراحات کاربران ویلچرهنگام آمد و شد

گستره ای از راهبردها وجود دارند که می توان با استفاده ازآنها خطرات آسیب را ( تا سطح قابل قبولی ) برای کاربران ویلچر کاهش داد . البته مواردی که در این مقاله فهرست شده اند ، جامع نیست ، اما می توانند راهنمایی های کلی رابه شما ارائه دهند :

۱٫خطرات مربوط به خرابی تجهیزات را کاهش دهید :

از ویلچری استفاده کنید که از نظر شکنندگی تاییدیه های لازم را داشته باشد . ( در این خصوص می توانید به اطلاعات تولید کننده آن رجوع نمایید ) .

تنها از ویلچرهایی استفاده نمایید که دارای مهار بند پایین ( حالت لنگر ) یا از سیستمهای نگهدارنده فرد
( کمربند ایمنی ) باشند و در هر دو مورد ، تایید استاندارد مربوطه را گرفته باشند . ( استاندارد شماره : AS/NZS 10542: 2009 )

ونکته دیگر اینکه طبق دستور کار مربوطه حفظ ونگهداری شوند .

۲٫ اجزاء ویلچر را مورد توجه قرار دهید :

– یک تکیه گاه برای سر فراهم کنید . بطور کلی تکیه گاه سر نباید کوتاهتر از برآمده ترین نقطه پشت سر و بالای گوش شخص باشد . براکت های تکیه گاه سر ، نباید سایر مسافران را در معرض خطر قرار دهد .

– اساسا” نواحی پشت و سر باید یک تکیه گاه مناسب داشته باشند .

۳٫از عملکرد درست ترمزها اطمینان داشته باشید .

ترمزهای ویلچر باید بطور ایمن کارکنند و هنگام جابجایی ها به خوبی توانایی قفل کردن چرخها را داشته باشند .

۴٫وضعیت ورود وخروج از خودرو :

ابعاد ویلچر باید طوری باشد که قابلیت قرار گرفتن در وسایط نقلیه را در حالتهای مختلف حمل و نقل داشته باشد . وضعیت رانش ویلچر به داخل خودرو ( راندن از عقب ، وسط یا جلو ) می تواند بر روی ورود و خروج ایمن تاثیر داشته باشد . بطور کلی ارتفاع کاربر و ویلچر باید با ارتفاع داخل و درب وسیله نقلیه ی پیشنهاد شده هماهنگی داشته باشد .

۵٫طرز استقرار ویلچر در خودرو :

ویلچر باید طوری در وسیله نقلیه قرار گیرد که هم ویلچر وهم کاربر آن ، رو به جلوی وسیله نقلیه ی در حال حرکت قرار گرفته باشند .

۶٫به نحوه ارتباط ویلچر و وسیله نقلیه توجه کنید :

در این خصوص باید موارد زیررا مورد ملاحظه قرار داد :
– ابعاد ویلچر
-چگونگی ورود و خروج ایمن از وسیله نقلیه (به عنوان مثال استفاده ازرمپ ، ورود از پشت یا بغل وسیله نقلیه ، استفاده بالابر دستی یا برقی ، و … ) .

– مناسب بودن اندازه درب خودرو .
– در صورت امکان ، یک وسیله اتصالی مطمئن برای سیستم نشستن روی ویلچر فراهم کنید . بهتر است این وسیله برای مواقع جابجایی هم مناسب باشد .

– در صورتی که قرار است کاربر ویلچر به روی صندلی خودرو یا هر وسیله جابجایی دیگر از جمله هواپیما جابجا شود ، بعد از جابجا شدن فرد روی صندلی ، باید ویلچراو درجای ایمن و به نحو مطلوب جاسازی شود . در مورد ویلچرهای برقی باید ویلچر و باتری آن در تمامی گزینه های حمل و نقل عمومی و خصوصی و اشکال پیش بینی شده ، به خوبی ایمن سازی و نگهداری گردد .

۷٫ نحوه استقرار بدن کاربر ویلچر در خودرو

– کاربر ویلچرباید تا آنجا که ممکن است صاف بنشیند ( تا حد ۳۰ درجه از حالت عمودی ) . از کج کردن ویلچر در طول حمل ونقل در داخل وسیله نقلیه باید امتناع نمود .

۸٫ کلیه ملحقات ویلچر را جدا کرده و در جای ایمن نگهداری نمائید .

– تجهیزات اضافی ویلچر از جمله سینی و دستگاه های ارتباطی و از این قبیل اقلام را باید در داخل خودرو مدیریت کنید . بهتر است سینی و کلیه دستگاه های ارتباطی هنگام حمل ونقل برداشته شده و در جای امن نگهداری شوند تا از ایجاد مانع و مزاحمت برای دیگران و خطرات احتمالی حاصل از افتادن یا پرتاپ انها در وسیله نقلیه پیشگیری گردد .

۹٫ تجهیزات کنترلی باید به خوبی مدیریت شوند .

– کنترل هایی که توسط چانه فرد عمل می کنند ، می توانند یک مانع محسوب شوند . بنابراین باید آنها را چرخانده و تا حد امکان دورتر از جلوی فرد قرار گیرند .

– کنترلهای ویلچرهای برقی باید در طول سفر خاموش باشند.

۱۰٫ به عوامل فردی توجه کنید :

– نگرانی های پزشکی ، به عنوان مثال ، نیاز به دستگاه های پزشکی حیاتی مانند دستگاههای کمک تنقسی باید در طول سفر به خوبی ایمن سازی شوند ، ضمن اینکه دسترسی به آنها در مواقعی که کاربر ویلچر نیاز به اقدامات اضطراری دارد ( مثل صرع و یا مشکلات راههای تنفسی ) به راحتی امکان پذیر باشد .

– مسائل رفتاری مانند عدم تمایل کاربر به استفاده از کمربند ایمنی و مقاومت او در برابر اجرای موارد ایمنی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرند . روشی که در این خصوص ترجیح داده می شود شامل استفاده از ایجاد یک برنامه مداخله رفتاری توسط یک روانشناس است . اگر مداخله بیشتری مورد نیاز باشد، گزینه های دیگری از جمله استفاده از یک همراه محافظ و یا یک پوشش کمربند ایمنی ممکن است توصیه گردد .

۱۱٫ عوامل محیطی خود را ارزیابی کنید :

– به محیط محل زندگی و شیوه های حمل ونقل قابل دسترس وهر گزینه دیگری که کاربر توانایی دسترسی
( عمومی یا خصوصی ) به آنها را دارد باید مورد توجه قرار گیرند .

ترجمه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com ) ؛ منبع مورد استفاده ؛ سایت : http://www.ilcnsw.asn.au – مقاله : Injury prevention during transportation checklist – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران