۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

وقتی ما با یک کودک خردسال سر و کار داریم، گاهی اوقات آرزو می‌کنیم بفهمیم که حقیقت چیست، یا اینکه تلاش می‌کنیم بفهمیم کدام یک از جملاتی که شنیدیم واقعی است و کدامیک زاییده تخیلات کودک

تصور کنید کودکی ۳ ساله را در حالی که میان شیرهای ریخته شده ایستاده و یک لیوان خالی در دست دارد و می‌گوید ” شیرها را من نریختم” یا ” یک نی نی دیگه ماشینمو شکست” یا ” من اسباب بازی‌هامو بیرون نریختم، سگه ریخت” و نظایر آن.

واقعیت موضوع این است که همه بچه‌ها گهگاه دروغ می‌گویند و اگر چه دروغ، قسمتی طبیعی از رشد کودک است، اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. آموزش صداقت و درستی جزء وظایف والدین است. به منظور اقدام بهتر، نیاز است بدانید که چرا فرزند خردسال شما دروغ می‌گوید و چطور به او بیاموزیم که به صداقت و راستی ارج نهد.

دروغ یا خیال پردازی؟

کودکان خردسال هنوز در حال یادگیری هستند و تازه تجربه می‌کنند که چه چیزهایی واقعی و چه چیزهایی فانتزی هستند. در بیشتر مواقع یک کودک ۳-۴ یا ۵ ساله هنوز برای فهم دقیق این که دروغ چیست خیلی کوچک است.داستانهای پریایی که می‌سازد هم نتیجه تصورات‌اش است که در این سن تخیل بچه‌هاخیلی قوی عمل می‌کند. توجه کنید که دروغ‌های این سن بچه‌ها اصلا زاییده افکار شیطانی نیست.

وقتی کودک ۴ساله شما در حالی که مداد شمعی در دستش است می‌گوید که “من روی دیوار خط نکشیدم” در واقع یعنی او آرزو می‌کند که ای کاش این کار را نکرده بود تا شما عصبانی نمی‌شدید.

از آنجا که در واقع منظور او این نیست که دیوار اتاق شما را تبدیل به بوم نقاشی خودش کند، در ذهن‌اش این کار را انجام نداده است. پس در داستانی که می‌بافد، خود را در موقعیتی که دوست ندارد نمی‌گذارد. به جای اینکه با عصبانیت از او بپرسید” تو روی دیوار اتاقم خط کشیدی؟” بگویید “ما تو این خونه یه قانون داریم و اون اینه که فقط یابد روی کاغذ نقاشی بکشیم. بیا حوله و آب بیاریم و اینارو با هم پاک کنیم.

اگر داستانی که کودک می‌سازد عجیب و غریب است مثل این که بگوید ” امروز یه فیل اومده بود مهد کودک” با وی به شیوه‌ای شاد برخورد کنید. بپرسید تا ببینید چیزی که کودک می‌گوید واقعی است یا ساختگی. وقتی کودک پذیرفت که راست نمی‌گوید، آن وقت وارد عمل شوید و در جهت اصلاح وی تلاش کنید. مثلا بگویید “تصور کن اگر واقعا یک فیل به مهد کودک می‌آمد اونوقت چه اتفاقایی می‌افتاد؟” بعد قصه دور و دراز او را به یک داستان احمقانه که دو تایی با هم آن رامی‌سازید، تبدیل کنید و در این بین به او کمک کنید که با تصوراتش بیشتر تمرین کند.

منبع: همشهری آنلاین