۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پنج ماده غذائی که می توانند شما را معتاد خود کنند

افراد دچار آسیب نخاعی از نظر تغذیه باید ملاحظات دقیقی به کیفیت و کمیت رژیم غذایی خود داشته باشند . از این رو ، اگر پنج ماده غذایی ذکر شده در این مقاله جزو غذاهای مورد علاقه تان است ، بهتر است این مقاله را بخوانید :

 

در حالی که همه ما از خطرات مصرف الکل ، مواد مخدر و داروها و سیگار آگاه هستیم ، اما آیا می دانید که شما می ممکن است بوسیله یکسری از غذاها که اتفاقا” ممکن است ازغذاهای مورد علاقه شما هم باشد ، معتاد شوید ؟ مواد غذائی که مصرف می کنیم ، از راه های شگفت آوری ، از پس رفت علائم گرفته تا ایجاد تغییرات در شیمی مغز ،  اشتیاق ما را به خودشان بیشتر می کنند . در این مقاله به پنج ماده غذائی که اعتیاد آور ترین غذاهای جهان محسوب می شوند ، اشاراتی شده است :

ماده غذائی اعتیاد آور شماره ۱ :  شکلات

بسیاری از مردم ادعا می کنند که علاقه ی زیادی به شکلات دارند ، اما آیا شما واقعا” به شکلات معتاد می شوید ؟ پاسخ این است که … احتمال دارد . یکی از دلایلی که بسیاری از مردم احساس می کنند “معتاد” به شکلات شده اند این است که ترکیبات شیمیایی موجود در این ماده غذائی (از جمله تئوبرومین ، فنیل اتیل آمین ، تریپتوفان و  آناندامید) در واقع اثرات لذت آوری دارند که می تواند همچون مواد مخدر بر مغز  اثرگذار باشند  . همچنین شکلات حاوی آلکالوئیدهایی است
( تترا هیدرو- بتا – کربولاینز ) که در حال حاضر در الکل یافت می شوند و در واقع الکلیسم را به این آلکالوئیدها ربط می دهند .
در هر حال – قبل از اینکه سراغ شکلاتهای ناشناس بروید – مهم است که به این نکته توجه داشته باشید :  بسیاری از محققان اشاره کرده اند که مواد شیمیایی موجود در شکلات در غذاهای دیگری نیز وجود دارند که بسیاری از ماها اشتیاقی برای آنها نداریم .از طرفی اشاره شده است که مواد شیمیایی موجود در شکلات در دوزهای بالا به اندازه ای نیست که منجر به اعتیاد گردد . با این وجود ، نمی توانیم این موضوع را نفی کنیم که شکلات یکی از دوست داشتنی ترین مواد غذایی جهان محسوب می شود  –  که البته علت آن هم می تواند به  دلایل روانی و یا اعتیاد بدنی  باشد .
ماده غذایی اعتیاد آور شماره  ۲ : پنیر


در بسیاری از غذاهای فست فود ، از پیتزا گرفته تا چیز برگر  ، پنیر جزء اصلی بسیاری از آنهاست که  به طور گسترده در این رده از مواد غذایی وجود دارد ، اما خیلی بیشتر از آنکه فکرش را می کنیم ، می تواند هوس انگیز  باشد . مطالعات گوناگونی که انجام شده ،  وجود مواد تسکین دهنده ( از جمله  –  مورفین که خاصیت تخدیری بالا دارد )  را در این فرآورده غذائی محبوب تائید کرده اند .

با وجود اینکه مقدار مورفین موجود در پنیرها بسیار کم است  و احتمالا” برای ایجاد اعتیاد کافی  بنظر نمی رسد ، اما برخی از پژوهشگران در مورد سطح کازئین موجود در آن ( پروتئین اصلی موجود در پنیر) که در طول جریان هضم ،  ترکیبات مواد مخدری مشابه مورفین بنام  casomorphins را تولید می کنند ، ابراز نگرانی کرده اند  . در رآس همه ، پنیر شامل فنیل تیلامین (  phenylethylamine ) نیز می باشد . این ماده با خاصیت تحریک کنندگی که دارد به مصرف کنندگانش ، یک احساس طبیعی ” بارز ” می دهد که به ویژگی های مواد اعتیاد آور مشهور است .

ماده غذایی اعتیاد آور شماره ۳: شکر ( قند )


همه ما می دانیم که شکر برای سلامتی مضر است ، اما طبق مطالعات متعددی که انجام شده ، شکر می تواند اعتیاد آور هم باشد . مطالعات نشان داده اند که هنگامی که ما شکر می خوریم ، مواد شیمیایی شبه افیونی ( به نام :opioids  ) در مغز آزاد می شوند ، که منجر به ایجاد یک حس لذت بالا می گردد . این همان حسی است که مردم ممکن است در غیاب شکر اشتیاق آن را داشته باشند  .

مطالعه ای توسط روانشناسان دانشگاه پرینستون انجام شده که طی آن  ، اعتیاد به شیرینی جات را با مطالعه تاثیر آن بر روی موشها تحت بررسی قرار داده اند . آنها کشف کردند که پس از اینکه ، موشها با یک رژیم غذایی سرشار از شکر  تغذیه شدند ، با حذف شکر از رژِیم غذایی آنها ، دچار علائمی ، از جمله لرزش و ایجاد تغییرات در شیمی مغز شدند ، که شبیه به علائم  کسانی بود که مواد مخدرشان قطع شده بود . این مطالعه ، آنچه را که دیگر پژوهشگران مطرح کرده بودند و امکان وابستگی شدید به شکر را تائید نمود .
ماده غذایی اعتیاد آور شماره  ۴ : انواع برگرها و دیگر گوشتهای فرآوری شده


محققان متعدد و مطالعات مختلف نشان داده اند که غذاهای فست فود چرب ، وفرآوری شده مانند همبرگر در واقع می توانند اعتیاد آور باشند . به گفته پروفسور دیوید کسلر – کمیسر سابق سازمان غذا و داروی آمریکا و نویسنده کتاب
« پایان پرخوری » – ترکیبی از چربی ، نمک و مواد قندی موجود در مواد غذایی فست فود ، ” نقطه سلامت ” هر انسانی را هدف قرار می دهند  و ما را از  آنچه که برای سلامتی مان می خواهیم ، دور می کنند .

دانشمندان موسسه تحقیقاتی اسکریپز ( Scripps ) فلوریدا  ، ضمن حمایت از این نظریه ، طی مطالعاتی نشان دادند:  هنگامی که موش های صحرایی با مواد غذائی مانند گوشتهای چرب تغذیه شدند ، واکنشهای اعتیاد آوری در مغز آنها مشاهده گردید که مشابه همان واکنشهایی بود که در افراد مصرف کننده  کوکائین یا هروئین دیده می شد . در رآس این ماده غذائی ، گوشت هم – همانند شکلات ، پنیر و شکر –  در جریان هضم شدن در بدن ، مواد شبه تخدیری آزاد می کنند که برخی از مطالعات نشان داده اند که  می توانند باعث افزایش هوس ما نسبت به آنها گردد .
ماده غذایی اعتیاد آور شماره ۵ : قهوه


خیلی ها احساس می کنند که نمی تواند روز خود را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنند  و مردم اغلب “اعتیاد” به کافئین را شوخی می گیرند . به هر حال این موضوع  ، ممکن نیست که دور از حقیقت باشد . اگر چه سال هاست که در مورد اینکه آیا کافئین واقعا” اعتیاد آور است یا نه ؟ بحث های زیادی وجود داشته و دارد ، اما  به سختی می توانیم انکار کنیم که بیشترمان آن را هوس می کنیم و حس می کنیم نمی توانیم بدون آن گذران کنیم .

یکی از دلایل اینکه احتمالا” بیشتر افراد خیلی طلب کافئین می کنند ، مربوط می شود به اینکه علائم ترک کافئین نسبتا” شدید است و بیشتر آنها با علائمی چون خستگی و سردرد گرفته تا تحریک پذیری و افسردگی مواجه می شوند . در هر حال ، ممکن است شما غیر از وابستگی جسمی به کافئین ، واقعا” به این باور برسید که نمی توانید صبحها را بدون یک فنجان قهوه شروع نمائید . به هر دلیل ، کافئین در زمره محبوب ترین ماده دنیا بوده  و همچنان به عنوان جزء اصلی روال روزانه بسیاری از ما به شمار می رود .

 

منبع  : سایت : http://www.realbuzz.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران