۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پنج دلیل اصلی برای آسیب نخاعی

مغز ، نخاع و مجموعه ی اعصاب نخاعی ، به معنای واقعی کلمه تمام فعالیتهای بدن را کنترل می کنند . هنگامی که طناب نخاعی دچار آسیب می شود ، می تواند باعث ایجاد ناتوانی هایی از جمله کوادری پلژی ، پاراپلژی و حتی مرگ گردد . بطور کلی دو نوع اصلی آسیب نخاعی وجود دارد : کامل و ناکامل . در آسیب نخاعی کامل ، بیماران از زیر سطح آسیب ، به طور کامل فلج می شوند . اما در آسیب ناقص ، بیمار در زیر سطح ضایعه خود تا حدودی دارای حس و یا توانایی حرکتی است . با توجه به مرکزملی آمار ضایعات نخاعی ایالات متحده (NSCISC) ، هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد جدید آسیب نخاعی در آن کشور رخ می دهد که پنج دلیل اصلی ایجاد آنها از قرار زیر هستند :

  • تصادفات وسایل نقلیه

آسیبهای نخاعی حاصل از تصادفات ، شایع ترین نوع ضایعات نخاعی هستند . با توجه به آمارهای ارائه شده توسط کلینیک مایو، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل صدمات نخاعی در اثر این عامل ایجاد می شوند. بطورکلی تصادفات شدید وسائط نقلیه اغلب باعث وارد آمدن ضربات شدیدبه ستون فقرات و بافت های نرم آن شده و منجر به فشرد گی یا آسیب بافت های عصبی داخل نخاع می گردد . همچنین این کلینیک گزارش داده که تصادفات گاهی اوقات با مصرف الکل مرتبط بوده است.

  • صدمات ورزشی

بر اساس گزارش شبکه های آسیب نخاعی ، صدمات ورزشی درصد کمی از آمار سالانه صدمات نخاعی را به خود اختصاص داده است . در گروه صدمات ورزشی ، آسیبهای حاصل از شیرجه زدن در آبهای کم عمق بیشترین عامل را تشکیل می دهند . بطور کلی ضایعات نخاعی ناشی از تروما های ورزشی حدود ۷٫۶ درصد از کل صدمات می باشند .

  • خشونت

متاسفانه ، خشونت مسئول ۱۵ درصد از کل صدمات نخاعی است . بر اساس آمار مرکز آسیبهای نخاعی ایالات متحده (NSCISC) بسیاری از این صدمات در اثر جراحات حاصل ازاصابت گلوله و یا ضربات چاقو بطورکلی در اثر برخورد مستقیم یک جسم خارجی با نخاع ایجاد می شوند .

  • سقوط

گزارش کلینیک مایو ، سقوط را شایع ترین علت آسیب نخاعی نزد بزرگسالان دارای سنین بالاتر از ۶۵ سال اعلام کرده است . سقوط عامل حدود ۲۵ درصد از کل صدمات نخاعی است . فعال نگه داشتن بدن و حفظ تعادل مناسب به روشهای مختلف در مراحل بعدی زندگی موضوعی بسیار حیاتی است ، و به ویژه می تواند در جلوگیری از سقوط که ممکن است منجر به آسیب طناب نخاعی گردد ، نقش مهمی داشته باشند .

  • تومورها

تومورهای مختلفی اعم از سرطانی یا غیر سرطانی وجود دارند که عمدتا” می توانند بر روی نخاع تاثیر بگذارند . از جمله ی آنها می توان آستروسیتوما ، ependymoma ، neurofibroma و مننژیوم را نام برد . منشاء این تومورها ممکن است در داخل سلول های بافت عصبی و یا در اطراف آنها باشند که در اثر رشد سبب اعمال فشار بر نخاع می گردند . همچنین تومورهای سرطانی ممکن است در قسمتهای دیگر بدن ایجاد و سپس داخل نخاع متاستاز پیدا کنند . از جمله نشانه های ناشی از تومور های طناب نخاعی می توان به ضعف عضلانی در دستها و پاها ، از دست دادن حس و یا از دست دادن کنترل اجابت مزاج و دفع ادرار اشاره نمود . تومورها ممکن است به آرامی یا به طور ناگهانی ایجاد شوند .

منبع مورد استفاده :  مقاله :”Five Main Causes of Spinal Injury”  نوشته : Mar 23, 2010 | By BlakeB – اقتباس از سایت : http://www.livestrong .com   –  ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( Email :  ohealth2007@yahoo.com)–  دی ماه سال ۱۳۹۰- انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران