۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پرداخت مابه‌التفاوت مستمری معلولان و مددجویان در آبان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه پرداخت مابه‌التفاوت مستمری معلولان بر اساس یک ساز و کار قانونی است، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده به نظر می‌رسد تا آبان ماه مابه‌التفاوت مستمری مددجویان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت با اشاره به اقدامات انجام شده سازمان بهزیستی در ۵ ماه گذشته از سال ۹۱ اظهار داشت: اقدامات بهزیستی در بخش‌های مختلف مسکن، اشتغال، پیشگیری از معلولیت‌ها، راه‌اندازی مراکز درمانی و کمپ‌های درمان معتادان قابل توجه بوده است.

وی تصریح کرد: مسکن یکی از مهمترین فعالیت سازمان بهزیستی می‌باشد که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و در قالب طرح نهضت تأمین مسکن معلولان و مددجویان تا پایان دولت دهم ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به مددجویان تحویل خواهد شد.

هاشمی اضافه کرد: از ابتدای هفته دولت تا به امروز حدود ۶ هزار و ۶۴۷ واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تحویل شده است که در روزهای آتی نیز مابقی مسکن‌های آماده شده به جامعه هدف بهزیستی واگذار می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ هزار واحد مسکونی در استان‌های مختلف کشور در مرحله واگذاری قرار دارند و تنها در بخشی از موارد با کاستی‌هایی روبرو هستیم که از جمله نبود انشعابات آب، گاز و برق باعث شده تا تحویل واحدهای مسکونی به تأخیر بیفتد.

هاشمی بیان داشت: تا به امروز از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت تأمین مسکن معلولان و مددجویان حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی تحویل شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اعتبارات داخلی سازمان در حوزه مسکن گفت: ۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در حوزه مسکن در سال ۹۰ شده بود که امسال نیز مانند همین رقم در حوزه مسکن کمک خواهیم کرد.

هاشمی ادامه داد: تفاهمنامه‌ای نیز با سازمان بسیج سازندگی استان آذربایجان شرقی، بهزیستی و بنیاد مسکن منعقد شده است که بر اساس این تفاهمنامه ۳ جانبه قرار است ۲ هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف در آذربایجان شرقی احداث شود.

وی ادامه داد: در سایر فعالیت‌های سازمان بهزیستی امسال رقم اعتباری در نظر گرفته شده بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است و این در حالی است که سازمان بهزیستی در حوزه مسکن، اشتغال، بیمه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی مناسبی را کرده است.

هاشمی بیان داشت: در حوزه اشتغال، توسعه مشاغل خانگی و همچنین موضوع تعاونی فراگیر در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر در برخی از استان‌ها تعاونی‌ فراگیر ویژه مددجویان به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است که استان تهران، یزد، کرمان و خراسان رضوی از جمله استانهایی هستند که در آنجا تعاونی فراگیر راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری خود به تغییر کلیات سازمان بهزیستی و نوسازی آن اشاره کرد و گفت: در ابتدای ورود بنده به سازمان و با همکاری معاونین تغییراتی در ساختار سازمان بهزیستی انجام شد و چارت این سازمان دستخوش تغییراتی شد.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ استخدام در کل کشور برنامه‌ریزی شده است و این در حالی است که تقسیمات استانی در این حوزه صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: سازمان توجه ویژه‌ای در زمینه استخدام نیروها در مناطق محروم و شهرستان‌های کم برخوردار دارد.

هاشمی اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های تخصصی سازمان بهزیستی نیز تغییراتی صورت گرفته است که بسیاری از فعالیت‌های گذشته تجمیع و در قالب فعالیت‌های تخصصی‌تر ارائه می‌شود.

وی اضافه  کرد: در حوزه معلولان نیز توجه جدی و ویژه‌ای به بحث توانمندسازی، اشتغال و بیمه‌های اجتماعی شده است چرا که ما اعتقاد داریم باید شرایطی پایدار و آرامی را برای مددجویان فراهم کنیم.

هاشمی با اشاره به لایحه اورژانس اجتماعی گفت: خوشبختانه جایگاه قانونی اورژانس اجتماعی بسیار بهتر از گذشته شده است و این در حالی است که در حال حاضر لایحه اورژانس اجتماعی از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دولت ارسال شده است و در صورت تصویب نهایی می‌توانیم یک اورژانس اجتماعی یکپارچه و در قالب یک شبکه در کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حوزه پیشگیری این سازمان بهزیستی اقدامات قابل توجهی را در سال جاری انجام داده است به طوری که نخستین بنیاد پیشگیری از معلولیت‌ها با رویکرد ژنتیک در خراسان رضوی افتتاح شد و به زودی نیز دومین بنیاد ژنتیک در استان یزد افتتاح خواهد شد و در آینده نیز بنا داریم سومین بنیاد پیشگیری را در آذربایجان شرقی افتتاح کنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی در ۵ ماه گذشته از سال ۹۱ افزایش کمپ‌های مجاز ویژه درمان معتادان بوده است که سال گذشته ۳۲۰ کمپ در کشور فعال بود که این آمار تا به امروز به ۶۲۰ کمپ رسیده است و تا پایان سال بنا داریم تعداد کمپ‌های مجاز را به ۸۰۰ کمپ برسانیم و این در حالی است که بار اعظم درمان اعتیاد و پیشگیری به عهده بهزیستی است.

هاشمی در ادامه به اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و به خصوص آسیب‌های نوپدید اشاره کرد و گفت: در قدم اول کمیته‌ای در این راستا تشکیل شد که یکی از وظایف این کمیته رصد و بررسی آسیب‌های نوپدید است که در ادامه با برنامه‌ریزی صحیح و با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما و سایر ارگان‌ها اقدامات مناسب در حوزه کاهش آسیب‌های نوپدید انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حوزه اشتغال نیز سال گذشته ۶۷ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی فراهم شد که این آمار امسال افزایش قابل توجهی یافته است ضمن اینکه سال گذشته مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شده بود که این رقم امسال به  ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در ادامه به برخی از آمارها در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، مسکن و تعداد معلولان در حال حاضر اشاره کرد و گفت: در بحث اعتبارات ملی و استانی قبل از دولت نهم اعتبارات بهزیستی ۲۵۱ میلیارد تومان بوده است که این رقم در حال حاضر به  هزار و  ۱۸۶ میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: تعداد اشتغال‌های فراهم شده برای مددجویان قبل از دولت نهم ۱۶ هزار و  ۵۰۰ فرصت شغلی بوده است که این آمار در حال حاضر به ۶۷ هزار فرصت شغلی رسیده است ضمن اینکه در حوزه معلولان تحت پوشش نیز این نکته قابل توجه است که آمار معلولان قبل از دولت نهم ۴۷۶ معلول بوده و در حال حاضر به ۹۹۵ هزار معلول تحت پوشش رسیده است.

هاشمی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه مسکن گفت: تعداد واحدهای مسکونی برای مددجویان قبل از دولت نهم ۲ هزار واحد بوده است که این آمار در حال حاضر به  ۳۲ هزار واحد مسکونی رسیده است ضمن اینکه در حوزه جهیزیه و پوشش کودکان بی‌سرپرست و همچنین حوزه بیمه‌ اجتماعی رشد خوبی داشته‌ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری خود به موضوع زلزله در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: از ابتدای وقوع حادثه سازمان بهزیستی برنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلف انجام داد به طوری که اکیپ‌های مختلفی را جهت ارائه خدمات مختلف به مناطق زلزله زده ارسال کرد.

هاشمی بیان داشت: در روز اول زلزله حدود  ۶ اکیپ تخصصی از سوی سازمان بهزیستی در مناطق زلزله زده حاضر شدند که این آمار در حال حاضر به ۱۱۵ اکیپ تخصصی در مناطق زلزله زده رسیده است که یکی از برنامه‌های اصلی اکیپ‌های تخصصی ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی و همچنین توانبخشی به زلزله‌زدگان است.

هاشمی توزیع اقلام تخصصی توانبخشی، معیشتی، لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی و ارائه خدمات تخصصی از جمله اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده عنوان کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در فاز بعدی سازمان بهزیستی اقدام به شناسایی کودکان بی‌سرپرست، معلولان، سالمندان، بانوان بی‌سرپرست و افرادی که در زلزله دچار ضایع نخاعی شده‌اند کرده است که در همین زمینه نیز در حال حاضر دچار ۱۷نفر از افراد دچار ضایع نخاعی شده‌اند ضمن اینکه کودکانی که در این زلزله بی‌سرپرست شده‌اند ۷۱ نفر هستند که البته تعدادی از این کودکان قبلا نیز بی‌سرپرست بوده‌اند.

هاشمی اضافه کرد: تا به امروز بیش از ۷۵ کامیون از سوی سازمان بهزیستی برای مناطق زلزله زده جمع‌آوری و ارسال شده است ضمن اینکه NGOها و سازمان‌های غیر دولتی نیز تعامل بسیار خوبی را با سازمان بهزیستی در حوزه ارسال خدمات داشته‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: بهزیستی در سال جاری برنامه مدونی را در حوزه پیشگیری برای بیش از  ۱۳ میلیون نفر از افراد پیش‌بینی شده است و این در حالی است که هدف سازمان بهزیستی افق ۱۴۰۴ است.

هاشمی اضافه کرد: یکی از مقوله‌هایی که سازمان بهزیستی به آن توجه ویژه‌ای دارد بحث بیمه‌های اجتماعی است به طوری که سال گذشته ۵۵ هزار زن سرپرست خانوار از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند ضمن اینکه بهزیستی بالغ بر صد میلیارد منابع خود را در حوزه بیمه‌های اجتماعی هزینه کرد.

وی گفت: امسال نیز بنا داریم در بحث بیمه‌های اجتماعی گام‌های مؤثری را برداریم به طوری که مربیان مهدهای کودکان که حدود ۵۰ هزار نفر هستند تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که تا به امروز ۳۰ هزار نفر آنها در سایت تهیه شده ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در بخش بیمه‌های تکمیلی و مکمل معلولان نیز بنا داریم از ظرفیت سازمان بهزیستی استفاده کنیم و در همین زمینه به زودی صندوق بیمه مکمل در درون سازمان راه‌اندازی می‌شود و معلولان می‌توانند از خدمات این صندوق بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

هاشمی در ادامه نشست خبری خود به برگزاری طرح آفتاب در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در این طرح مسئولان بهزیستی سعی می‌کنند دیدارهای چهره به چهره با مددجویان در جامعه هدف بهزیستی و رفع مشکلات آنها داشته باشند به طوری که در ۱۲ مرحله گذشته از طرح آفتاب تمامی پرونده‌های مددجویان بررسی و در نهایت مشکلات آنها رفع شده است.

هاشمی گفت: توزیع بن‌های رمضان نیز از سوی سازمان بهزیستی مرکز به اتمام رسیده است و در واقع توزیع استانی شده است و در حال حاضر جامعه معلولان و مددجویان با مراجعه به دفاتر بهزیستی در سراسر کشور می‌توانند بن‌های تهیه شده را دریافت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان خاطر نشان کرد: مابه‌التفاوت مستمری معلولان باید به تصویب هیئت دولت برسد و چنانچه به تصویب نهایی برسد و از طریق وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهزیستی ابلاغ شود، ما نیز سریعا ما‌به‌التفاوت مستمری معلولان را پرداخت خواهیم کرد