۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پاسخ بهزیستی به معترضان طبقه‌بندی بین‌المللی معلولان

مرکز توانبخشی معلولان جسمی حرکتی - بجنورد

مدیر کل دفتر توانمندسازی حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ارائه خدمات مناسب و کافی به معلولان را ضروری دانست و گفت: با اجرای برنامه طبقه‌بندی بین‌المللی، عملکرد و ناتوانی سلامت، هیچ کدام از معلولان سازمان بهزیستی از چرخه حمایتی این سازمان خارج نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر “کیوان دواتگران” در سفر خود به استان یزد در جمع خبرنگاران به اجرای بررسی وضعیت سلامت و عملکرد افراد معلول از طریق کد گذاری سازمان جهانی سلامت در حوزه کمیسیون‌های پزشکی سازمان بهزیستی طی سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: میزان شدت معلولیت افراد معلول در طبقه‌بندی بین‌المللی تغییر می‌کند ولی هیچ کدام از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور با اجرای طبقه‌بندی بین المللی عملکرد و ناتوانی سلامت،‌ از چرخه حمایتی بهزیستی خارج نمی‌شوند.

وی با اشاره به این که کارت‌های تشخیص شدت معلولیت با اعتبار سه سال در اختیار معلولان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تست و ارزیابی شدت معلولیت در بازده زمانی سه ساله از جمله اولویت‌های اجرایی بهزیستی برای تمدید کارت تشخیص شدت معلولیت افراد است.

مدیر کل توانبخشی بهزیستی کشور در مورد گلایه برخی معلولان از اجرای طبقه‌بندی شدت معلولیت نیز تصریح کرد: سازمان بهزیستی در نظر دارد با اجرای صحیح و تعیین درست شدت معلولیت افراد، پاسخ شاکیان اجرای این طرح را بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرد معلول اطلاعات خود را در سامانه سازمان بهزیستی کشور ثبت کرده‌اند،‌ اظهار کرد: خدمات سازمان بهزیستی کشور در قالب چهار بخش ارتقای سلامت، آموزش و افزایش آگاهی، اشتغال و مسائل اجتماعی ارائه می‌شود.

دواتگران با اشاره به ضرورت جذب مشارکت عمومی در راستای توانمندسازی معلولان، اظهار کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به توانمندسازی معلولان اختصاص دارد.

وی در مورد مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی به منظور استفاده معلولان نیز گفت: اگر فضاهای عمومی، منازل و اماکن مختلف مناسب‌سازی شوند، بیش از ۵۰ درصد مشکلات معلولان بر طرف می‌شود.

مدیر کل توانبخشی بهزیستی کشور احساس مسئولیت تمام اقشار جامعه و نهادهای دولتی مختلف را از جمله مهمترین نیاز معلولان کشور دانست و بیان کرد: در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد امکان عمومی کشور برای مشارکت بیشتر معلولان مناسب‌سازی شده است.

وی واگذاری تمام امور مربوط به معلولان به یک سازمان را بزرگترین تبعیض اجتماعی برای معلولان عنوان کرد و ادامه داد: تمام نهادهای دولتی باید سهم خود را در حوزه مسائل اجتماعی ایفا کنند.

دواتگران در پایان در مورد پیشرفت قانون جامع حمایت از حقوق معلولین نیز خاطرنشان کرد: تمام اقدامات این حوزه که مربوط به سازمان بهزیستی بوده انجام و مشکلات مطرح شده نیز حل شده‌اند و در حال حاضر منتظر نظر قطعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.