۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ویلچرتان تا چه حد ایمن است ؟

هر چه استقلال کاربران ویلچر بیشتر و بیشتر می شود ، در زمینه های کار ، تحصیل ، و زندگی اجتماعی فعال تر شده و حضور آنها در جامعه افزایش می یابد . مشاهده حضور افراد ویلچری در جامعه یک روند مثبت محسوب می شود ، به این دلیل که نشان می دهد وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن جامعه در حال ارتقاء است و می تواند منجر به از بین رفتن کلیشه ها و نگرش های منفی نسبت به افراد ویلچری گردد . اما از سوی دیگر ، نگرانی های مربوط به ایمنی جابجایی کاربران ویلچر مرتبط با این سبک زندگی بیشتر می شود .

دراین مقاله نیم نگاهی به موضوع پیچیده و فنی ایمنی جابجایی ویلچر شده است :

اگر شما به عنوان یک کاربر ویلچر، هنگام سوارشدن به وسائط نقلیه روی ویلچر خودتان می مانید ، باید از خودتان سوالات زیر را بپرسید :

  • آیا روی ویلچر تان آرم “WC 19 ” وجود دارد ؟آرم "WC 19 "
  • آیا با استانداردهای ایمنی حمل و نقل ویلچر آشنا هستید ؟
  • آیا سیستم صندلی ویلچرتان تان توسط شرکت تولید کننده ویلچر ساخته شده ، و یا اینکه یک تولید کننده دیگری به دلیل نیازهای خاص وضعیت بدنی تان آن را طراحی کرده است ؟
  • آیا تجهیزاتی مانند سینی روپائی و یا دستگاه های ارتباطی روی ویلچرتان نصب شده است ؟
  • آیا ویلچرتان را هنگام قرار گرفتن در خودرو ، به کف آن ایمن سازی می کنید ؟ایمن سازی ویلچیر
  • آیا همیشه هنگام سفر ، از کمربند ایمنی لگن و شانه استفاده می کنید ؟
  • کمر بند ایمنی شانه و پا تا چه حد برای تان مناسب است ؟

آرم WC19 چه مفهومی دارد ؟

آرم WC19 چه مفهومی دارد

آرم WC19 ( که معمولا” در سمت راست پشت صندلی ویلچر دیده می شود ) بدان معنی است که تولید کننده ویلچر ، آن را برای استفاده به عنوان صندلی در وسائط نقلیه موتوری طراحی کرده است . این موضوع ، از زمانی که تولید کنندگان به مصرف کنندگان می گفتند که ویلچرتان نباید به عنوان صندلی خودرو استفاده شود ، به عنوان یک توجه مهم در نظر گرفته شد .

بخشی از الزامات استاندارد بودن ویلچر ، به اخذ برچسب ۱۹WC مربوط می شود که ۴ شاخص ایمنی را دربر می گیرد . این علامت بر روی صندلی ویلچری که می تواند به عنوان صندلی خودرو استفاده شود ، باید به خوبی قابل مشاهده و خواندن باشد . تولید کننده می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی انجام آزمونهای اجراشده بر روی ویلچر ارائه دهد .

ویلچرهایی که استاندارد ۱۹WC و یا ۷۱۷۶ -۱۹ISO را ندارند ، از نظر کارکرد ، هنگام استفاده به عنوان صندلی در وسائل حرکتی ، یا مورد آزمایش قرار نگرفته اند ، یل اینکه تائیدیه لازم را ندارند .

فهرست به روز رسانی شده تمام ویلچرهای تحت پوشش استاندارد ۱۹ WC را می توانید در وب سایت :

Crash Tested Products List” مشاهده کنید .

استانداردهای ایمنی حمل و نقل ویلچر چیست ؟

چندین کار گروه ملی و بین المللی ، استانداردهای صنعتی را برای حمل و نقل ویلچر و سیستم های ایمنی سرنشینان ویلچر ( از جمله کمربند ایمنی مخصوص کاربران ویلچر ) را تهیه کرده اند . RESNA ، ( انجمن فن آوری کمکی و مهندسی توانبخشی شمال امریکا ) و ANSI ( موسسه استاندارد ملی آمریکا ) در زمینه طراحی ، اجرا ، تست و برچسب زدن الزامات مورد نیاز برای ویلچرهای مورد استفاده در حمل و نقل همکاریهای زیادی داشته اند و در این راستا توانسته اند استانداردهای لازم را تعیین کنند . ازجمله :

  • طبق استاندارد RESNA / WC19 ، یک ویلچر باید بتواند در برابر برخورد هایی معادل ۳۰ مایل در ساعت ( حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت ) مقاومت کنند ، بطوری که بدون آسیب و یا با کمترین آسیب ساختاری مواجه شوند .
  • ویلچرهای مطابق با استاندارد RESNA / WC19 ، باید حداقل چهار نقطه ایمن سازی داشته باشند بطوری که هر کدام از آنها ، توسط یک تسمه مهارکننده بطور ایمن از پائین به خودرو متصل شوند .
  • RESNA و ISO آزمونهای مورد نیاز برای سیستم های مهار از پائین ویلچر و سیستمهای کمر بند ایمنی سرنشینان ویلچر را ایجاد کرده اند . ( RESNA WC-4:2012 ، بخش ۱۸ استاندارد (WC18) و ISO 10542 ) . این استانداردها ، روشهای طراحی سیستمهای مهار از پائین و کمربندهای ایمنی و میزان قدرتی را موادسازنده آنها باید داشته باشند تا خطر آسیب کاربران ویلچر در هر حادثه به حداقل برسانند ، را دیکته می کنند .
  • سازمان بین المللی استاندارد (ISO ) ، استانداردهای مشابه ای را برای آنهایی که ANSI / RESNA طراحی نموده ایجاد کرده است ، بنابراین شما می توانید استانداردهای ISO را برای ویلچرهای تولید شده در دیگر کشورها را هم ببینید.

با وجود اینکه ، استانداردهای ارائه شده ، بهبودی زیادی در ایمنی افراد استفاده کننده از ویلچر (هم از نظر نشستن و هم از نظر حمل و نقل ) ایجاد کرده اند ، اما مطابقت با این استانداردها برای تولید کنندگان اختیاری است و تولید کنندگان ملزم به رعایت استانداردهای تولید و یا ساخت ویلچرهای استاندارد نیستند . بنابراین ، بسیار مهم است که مشتریان اگر قصد دارند از ویلچرشان در خودرو ها به عنوان صندلی استفاده کنند ، در انتخاب ویلچر شان دقت زیادی داشته باشند و از ویلچرهای دارای استاندارد  WC19 استفاده نمایند .

سیستم های نشیمن و تجهیزات نصب شده روی ویلچر

انتخاب ویلچرهای دارای استاندارد WC19 خطرآسیب دیدگی کاربران ویلچر را هنگام تصادف کاهش می دهد . با این حال ، مهم است به خاطر بسپارید که جایگزینی یا مناسب سازی هر یک از اجزای ویلچر می تواند بر اعتبار رتبه ویلچر تاثیر گذار باشد .

مثلا ” :

  • اگر در مورد استفاده از سیستم صندلی ارائه شده روی ویلچر گزینش نداشته باشید ، فراموش نکنید که خیلی از ویلچرهای موجود در بازار الزاما ” تصادف تست ندارند . این موضوع به خصوص برای سیستم های صندلی که بصورت سفارشی طراحی شده اند ، صدق می کند . حتی اگر چارچوب ویلچر ، تست تصادف داشته باشد ، صندلی های حاضر در بازار و یا سیستم پشتی آنها ممکن است هنگام تصادف خم شده ، بشکنند یا از چارچوب کنده شوند ، و باعث افزایش خطر آسیب دیدگی گردد .
  • مشابه چنین وضعیتی می تواند در مورد تجهیزات نصب شده بر روی ویلچر ، مانند دستگاه های ارتباطی تجمعی ( AAC) و یا چیزهایی مانند سینی های مورد استفاده روی ویلچر اتفاق بی افتد.

کاربران ویلچرهایی که دارای سیستم نشیمن سفارشی هستند و کسانی که از تجهیزات نصب شده روی ویلچر استفاده می کنند ، لازم است به ایمنی استفاده از چنین تجهیزاتی در هنگام حمل ونقل به دقت توجه داشته باشند .

بر اساس استاندارد جدید RESNA ، موسوم به WC 20 ، که به تازگی منتشر شده است ، تستهای تصادف ، برای صندلی ویلچر و پشتی آن بطور مستقل انجام می شود ، به طوری که می توان با اطمینان آنها را در چارچوب ویلچرهای دارای استاندارد ۱۹ WC جا گذاری کرد .

اهمیت سیستم مهار از پائین ویلچر

سیستم مهار از پائین ویلچر چقدر مهم است ؟ این سیستم به اندازه ای اهمیت دارد که ، ADA تمام اتوبوسهای عمومی و وسائط نقلیه حمل ونقل را ملزم نموده که ۲ نقطه را برای استقرار ویلچر در نظر گرفته و آن دو نقطه را به تسمه های ایمنی مورد نیاز برای مهرکردن ویلچر به کف وسیله نقلیه تجهیز کنند . ون های اختصاصی کاربران ویلچر نیز باید ۳ تسمه مهار از پائین یا سیستم اتصال دارای تست تصادف مجهز باشند .

ایمن سازی ویلچر می تواند کاری وقت گیر باشد . افرادی ویلچری که سوار اتوبوس می شوند ، ممکن است به خاطر صرف وقت غیر متعارف با گلایه های راننده یا دیگر مسافران مواجه شده ، از ایمن کردن ویلچر به کف اتوبوس خوداری کنند . در هر حال ، کوتاهی در ایمن سازی ویلچر یک عمل بسیارخطرناک محسوب می شود . ویلچری که به کف وسیله نقلیه ایمن سازی نشده باشد ، هنگام برخورد تصادف می تواند به یک شیء پرتاپی تبدیل شود . حتی در شرایط رانندگی عادی ، زمانی که اتوبوس کج می شود یا به طور خیلی ناگهانی ترمز می کند ، ویلچر می تواند سر خورده و از جای خود خارج شود و موجب آسیب سرنشین یا حتی دیگر مسافران گردد . بنابراین سرنشینان ویلچر لازم است که بتوانند قبل از حرکت اتوبوس ، با اعتماد به نفس بالا درخواست کنند که ویلچرشان به درستی ایمن سازی شود .

اهمیت سیستم مهار سرنشین ویلچر

آیا سیستم مهار سرنشین هم الزامی است ؟ سیستمهای مهار سرنشینان ویلچر نیز به اندازه سیستم های مهار از پائین اهمیت دارند . افرادی که در خودورها ، روی ویلچر شان می نشینند ، اغلب کسانی می باشند که فاقد قدرت و تحرک کافی برای جابجا شدن از روی ویلچر به روی صندلی های معمولی خودرو هستند . بنابراین به همین صورت ، در وضعیت برخورد تصادف نیز ، این افراد ممکن است قادر به گرفتن و نگه داشتن میله های ایمنی و یا دیگر تجهیزات ایمنی خودرو نباشند . از این رو ، هنگام مواجه با یک تصادف یا حتی موقع یک توقف ناگهانی ، سیستم کمربند ایمنی سرنشین ، می تواند تنها چیزی باشد از پرتاپ فرد به خارج از ویلچر جلوگیری کند .

نکته مهم ! تنها استفاده از کمربند ناحیه لگن سرنشین ویلچر ، همانند یک کمربند سیستم نگهدارنده عمل نمی کند !

کمربند های استقرار بدن تنها به منظورحمایت وضعیت بدن هستند . این کمربندها جهت مقاومت در برابر نیروهای حاصل از برخورد طراحی شده اند . برخورد با فضای داخلی وسیله نقلیه و یا پرتاپ شدن از روی صندلی ، از شایع ترین علل آسیب دیدگی ها و حتی مرگ در اثر تصادف وسایل نقلیه موتوری محسوب می شود . از این رو ، سیستم نگهدارنده سرنشین ویلچر در ایمن سازی حمل و نقل ویلچر اهمیت بسیار زیادی دارد .

هنگام ایمن سازی ویلچر در داخل خودرو ، استفاده از سیستم نگهدارنده سرنشین نیز همانند سیستم مهار از پائین زمان بر است . تمام اتوبوس های عمومی و وسایل نقلیه حمل و نقل ، و همچنین خودروهای شخصی تجهیز شده برای ویلچر، به نگهدارنده های شانه و روی پا در وسیله نقلیه مجهز می شوند . ون ها ی خصوصی باید مجهز به کمربندهای نگهدارنده ۳ نقطه ای باشند . سرنشین ویلچر اغلب برای استفاده از سیستم مهار و تنظیم نگهدارنده ایمنی آنها نیاز به کمک دارند . اما در هر حال کاربران ویلچر باید در مورد استفاده از سیستم نگهدارنده سرنشینان اصرار داشته باشند ، حتی اگر برای انجام این کار به خاطر گلایه راننده یا دیگر مسافران تحت فشار قرار گیرند .

کمربند ایمنی مناسب

سیستمهای نگهدارنده سرنشین ویلچر که در وسائط نقلیه نصب می شوند ، برای همه اشکال و اندازه های بدنی و طرحهای ویلچر مناسب نیستند . اگر شما بزرگتر و یا کوچکتر از حد متوسط باشید ، و یا یک ویلچر خیلی بلند یا خیلی کوتاه داشته باشید ، باید خوش شانس باشید که کمربند نگهدارنده نصب شده در وسیله نقلیه ، برای استقرارمناسب قابل تنظیم باشد . اگر اندازه کمربندمناسب نباشد ، نمی تواند به طور موثری از آسیب جلوگیری کند . محل قرارگرفتن صحیح کمربند در ناحیه لگن ، پائین لگن یعنی نزدیک محل اتصال ران و شکم بوده و در ناحیه شانه نیز باید از وسط شانه عبور کند .

کمربند ایمنی مناسب ویلچیر

کمربند ایمنی نباید روی دسته صندلی ویلچر / یا کنار چرخ ویلچر قرار گیرد . این کار باعث می شود کمربند در قسمت روی پا بالاتر و در تماس با قسمت نرم شکم قرار گیرد . این موضوع می تواند موجب افزایش خطر آسیب های جدی در یک تصادف گردد .

کمربند ایمنی مناسب ویلچیر

 

کسانی که از ویلچرهای با قابلیت درازکش استفاده می کنند ، بایدهنگام حمل ونقل در داخل خودرو تا حد ممکن به صورت عمودی بنشینند ، بطوری که کمر بند ناحیه تنه در ناحیه یقه و استخوانهای سینه کاملا” اندازه باشد تا مانع از حرکت رو به جلوی بالاتنه شود .

خلاصه

  1. اگر کسی می خواهد هنگام سوارشدن بر وسیله نقلیه ، روی ویلچر خودش باشد ، باید از ویلچری استفاده کند که با استاندارد “۱۹WC سازگار باشد .
  2. هنگام تهیه یک ویلچر جدید یا یک سیستم صندلی ، به دنبال محصولاتی باشید که با استانداردهای ایمنی حمل ونقل مطابقت داشته باشند .
  3. اگر ویلچر تان با استانداردهای ۱۹WC مطابقت ندارد ، باید یکسری اقدامات احتیاطی را مورد توجه قرار دهید . از جمله اینکه :
  • رو به جلوی خودرو بنشینید .
  • هر ۴ تسمه ایمن سازی را به ویلچر خود وصل کنید .
  • از نگهدارنده ۳ نقطه ای نصب شده روی وسیله نقلیه استفاده کنید .
  1. هنگام استقرار در وسیله نقلیه ، هر نوع تجهیزات نصب شده روی ویلچر را که امکان دارد در موقع حادثه یا حرکت شل و رها شوند ، برداشته و در محل مناسب جا سازی کنید .
  2. همیشه اصرار کنید که تمام ۴ تسمه مورد استفاده برای تامین ایمنی ویلچر حتما ” به کف وسیله نقلیه متصل گردند .
  3. ارزشش را دارد که برای اطمینان خاطر از تامین ایمنی ، وقت بیشتری صرف کرده و ۳ نقطه نگهدارنده سرنشین را متصل کنید .
  4. از پیشرفت ها و تحقیقات ایمنی حمل و نقل ویلچر مطلع شوید ، به طوری بتوانید از فن آوری های جدید در اسرع وقت استفاده کنید .