۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ورزش و مصرف پروتئین فراموش نشود

معمولا برای رفع چاقی یا جلوگیری از آن توصیه ‌می‌شود در کنار رژیم غذایی به ورزش و فعالیت نیز بپردازید. رژیم غذایی تنها دریافت را کنترل می‌کند ولی ورزش و فعالیت به طور مستقیم باعث مصرف کالری می‌شود و از این طریق نیز می‌توان به تعادل میزان کالری دریافتی و مصرفی کمک کرد.

دیده شده کسانی که فقط به رژیم غذایی اکتفا نمی‌کنند و برنامه منظمی برای ورزش و فعالیت دارند، در کاهش وزن خود به مراتب از افرادی که یکی از این دو روش را به کار می‌گیرند، موفق‌تر هستند.

بعلاوه حاصل این تحقیقات نشان داده آنهایی که در حال کاهش وزن هستند، باید بیشتر از سایر افراد پروتئین مصرف کنند. امروزه کارشناسان نیاز به پروتئین را نسبت به سایز بدن یا وزن شخص می‌سنجند. کارشناسان به افرادی که در حال کاهش وزن هستند، توصیه می‌کنند وزن خود را بر ۲ تقسیم کنند و عدد به دست آمده را برای مصرف پروتئین در هر روز بر حسب گرم در نظر بگیرند. این کار مانع از دست دادن عضلات می‌شود.

افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، به پروتئین بیشتری نسبت به افراد دیگر نیاز دارند. افراد مسن نیز برای نگه داشتن بافت ماهیچه‌ای خود نیازمند مصرف پروتئین بیشتری هستند، البته برخی بیماران که در دفع مواد ناشی از متابولیسم پروتئین مشکل دارند، مثل بیماران کلیوی باید با پزشک خود مشورت کنند. افزایش مصرف پروتئین معادل افزایش مصرف گوشت نیست، چون معمولا گوشت قرمز خود درصد زیادی چربی دارد، بعلاوه خیلی از غذاهای گیاهی، پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. لوبیا، سبزیجات، غلات، آجیل و دانه‌ها از این دسته هستند.

در طبیعت خوراکی‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به تعدیل میزان چربی بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند. برخی از میوه‌ها هم چربی‌های انباشته‌شده در نقاط مختلف بدن ما را سوزانده و ترکیب بدن را متناسب می‌سازد.

براى لاغرشدن لازم نیست کاملا و به طور جدی دست از غذا خوردن بکشید. در اصل فقط از پرخوری دوری کنید.
آنچه اهمیت دارد این است که تمامی گروه‌های مواد غذایی را در وعده غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

منبع: جام جم