۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

هیجان انگیز ترین ورزش برای معلولین

آیا شما تیر اندازی به هدف متحرک را محک زده اید ؟
شما با هر نوع شرایط جسمانی که دارید قادر به تیر اندازی خواهید بود . افرادی که از ویلچر استفاده می کنند با حداقل حرکت بازو مطمئنا واجد شرایط هستند. تیراندازان مرد و زن از گروه سنی مختلف که فقط از داشتن یک دست و یا یک چشم برخوردارند میتوانند در این رشته فعالیت داشته باشند
در ابتدا ، احتمالا شما تعجب کنید که تیر اندازی به هدفهای متحرک چیست ؟ هیجان انگیزترین ورزش جدید د ردنیای پهناور شبیه آتش سریع است .


■ تجهیزات اساسی

تیر اندازی به هدف متحرک به توانایی نگهداری یک اسلحه هشت پوندی با حداقل حرکت برای چرخاندن به سوی هدف پرواز ( هدف یا سیبلی که در حالت حرکت است ) نیاز دارد . نشانه گیری انگشت و سلاح شما مستقیما و حرکت سلاح به طرف چپ و سپس به راست می باشد . اگر شما بتوانیدحرکت سلاحتان را حداقل در یک گام هدایت کنید می توانید در مسابقات معلولان به راحتی تیر اندازی کنید . و اگر بتوانید حرکت سلاحتان را دو گام یا بیشتر ، می توانید در مسابقات دوبل و انفرادی تیر اندازی کنید .


■ چرا تحت فشار روحی ؟

این خبر خوبی است برای افرادی که در زندگیشان میزان بالایی از استرس را تجربه می کنند تیر اندازی ، استرس را تسکین می دهد و مردمانی که همگی از ا هداف و علائق یکسانی برخوردارند دور شما جمع می شوند . بیشتر تیر انداران معلولی که قبلا بعلت مشغله و فشار کار با مشکل روحی روبرو بودند از اینکه نمی توانستند کار کنند مجبور بودند داروی ضد افسردگی یا آرام بخش استفاده تا فقط بتوانند سر پا بمانند وقتی آنها تیر اندازی را انتخاب کردند به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافتند …. و خیلی با نشاط شدند  و حتی  آنهایی که در زندگیشان دچار سر در گمی شده بودند .
بنابر این اگر شما از حالتهای خفیف افسردگی به خاطر فشار کار مفرط رنج می برید تیر اندازی می تواند داروی خوبی باشد . از درمانگر خود می توانید برای این ورزش تائیدیه بگیرید . اگر شما از سطح بالایی از افسرده گی رنج می برید ممکن است به ادامه درمان نیاز داشته باشید تا موقعی که بتوانید مطمئن شوید که با تفنگ اخت شده اید . اگر شرایط طاقت فرسا باشد مطمئنا ، بعضی از افراد مجاز به فعالیت در این رشته ورزشی نخواهند بود . پس لطفا ، قبل از اینکه شروع به فعالیت در این رشته بکنید از درمانگر خود مجوز بگیرید .
بسیاری از مردم از کسالت رنج می برند و این منجر به افسرده گی و از دست دادن اعتماد به نفس می شود با یک فعالیت ورزشی جدید می توان یک زندگی نو در پیش گرفت . ورزش تیراندازی به تدریج موجب ارتقاء و بالا رفتن شور و نشاط می شود . بزرگترین عامل ، دیدار  تمام افراد شگفت انگیز است که  واقعا می خواهند با شما رفاقت کنند .
پس ، اگر شما احساس کسالت ، فرسوده گی ، رخوت ،‌می کنید و احتیاج به انجام کاری متفاوت در زندگی دارید به ورزش تیر اندازی به اهداف متحرک روی بیاورید . من معتقدم شما پس از حتی یکبار انجام این ورزش علاقمند شده و ادامه خواهید داد . افراد بسیاری در این دنیای پهناور به این رشته ورزشی روی آورده اند قطعا همه آنها نمی توانند در اشتباه باشند این رشته جدید در حال رشد سریع است بنابر این تا فرصت دارید این ورزش را انجام دهید تا سرگرمی واقعی در زندگیتان داشته باشید .


■ ویلچر

هیچ محدودیتی برای شلیک به سیبل (هدف) وجود ندارد . هر سیبلی مسیر معینی دارد و معمولا دسترسی به تمام اسباب هموار می باشد . حداقل بخش اصلی که شما ممکن است برای تیر اندازی کردن در خواست کنید ممکن است به آسانی قابل دسترس باشد . باشگاهای تیر اندازی وسایل مورد نیاز را متقبل شده و تیر اندازان نام نویسی شده را همراهی می کنند مسئولیت تهیه صندلی مخصوص تیر اندازی را بعهده می گیرند . صندلی متناسب با جایگاه تیراندازی ساخته میشود . پس شما در اینجا مشکلی نخواهید داشت و تیر شما به سوی هدف پیش بینی شده شلیک می شود . این خبر خوبی است …… تیر اندازی یک ورزش ایده ال برای افرادی است  که بر روی ویلچر نشسته او نیاز به تحرک بدنی خیلی زیاد یا کار بدنی سخت نیستند . با یک حرکت آسان یک دست و نشانه گیری سلاح می توانید در مسابقه شرکت کنید …. پس چرا سعی نمی کنید ؟


■ آسیب بینائی

برای تیر اندازی کردن قدرت دید در یک چشم ضروری می باشد . شما در تیر اندازی به دو چشم احتیاجی ندارید . تیر اندازان بسیاری با توجه به اینکه تنها از دید یک چشم برخوردارند در مسابقات جهانی برنده می شوند . در تیر اندازی برای دیدن عمق میدان عمل نیاز واقعی نیست. زوایای هدف سطحی و دور از شما در حال حرکت هستند به همین خاطر نیازی به استفاده از هر دو چشم نیست . در بدترین مورد بر فرض اینکه قدرت دید هر دو چشم شما ضعیف است اما هنوز می توانید هدفها را به صورت سایه یا تیره و تار ببینید در این صورت هم ممکن است شما توانایی تیر اندازی حداقل برای سرگرمی و تفریح را داشته باشید. شما می توانید در مسابقات تورنمنت ها برنده شوید البته در این مورد احتمال ضعیف است اما محال نیست . من معتقدم افراد می توانند شرایط نامساعد را تغییر داده و بی نظیر شوند . پس چرا حداقل سعی نمی کنید در رشته تیر اندازی فعالیت کنید؟


■ آسیب بازو

فقدان یک دست محدودیتی رادر انجام تیر اندازی ایجاد نمی کند . برای گرفتن و نگهداری تفنگ یک طناب در ناحیه شانه بسته و تیر اندازی کنید .پس آیا منتظر دعوتنامه رسمی هستید ؟ تیر اندازی کنید تا با نشاط شوید .


■ قطع عضو

میزان و سطح آسیب ، توانایی شما را برای بازی در این ورزش تعیین می کند فقدان یک دست محدودیتی ایجاد نمی کند چون پایه نگهدارنده می تواند اسلحه را نگه داشته و با دست دیگر ، شما می توانید ماشه را بکشید .پس معمولا فقدان یک دست یا پا نمی تواند مانعی برای فعالیت در این رشته ورزشی باشد .


■ ناشنوایی

تیر اندازان بسیاری وجود دارد که قدرت شنوایی خود را از دست داده اند . آنها از یک سوت ، یا زنگ برقی برای اعلام سیبل(هدف ) استفاده می کنند . در کل مشکلی وجود ندارد .


■ اختلال ذهنی

اگر شما توانایی فرا گرفتن و رعایت اصول ایمنی تیراندازی را دارید، پس دلیلی برای فعالیت نکردن شما در این رشته وجود ندارد . نظارت ممکن است ضروری باشد و بیشتر باشگاههای تیر اندازی خوشحال می شوند که یک تیر انداز با تجربه داشته باشند و در پیشرفت ورزش شما مساعدت می کنند .شما آگاه نخواهید شد مگر اینکه تلاش کنید .


■ آسیب پشت

میزان آسیب و تحمل درد به سر پا ایستادن برای یک ساعت در تیراندازی ثبت شده . برای اینکه بتوانید در برابر لگد انداختن تفنگ مقاوم باشید به تمرین مداوم نیاز دارید . بسیاری از افراد ضایعه نخاعی که در رشته تیراندازی فعالیت دارند ، بیش از میزان عادی احساس درد و ناراحتی نمی کنند مطمئنا ، تیر اندازی کردن موجب آسیب پشت نمی شود و اگر لگد انداختن تفنگ مشکلی برای شما پیش می آورد متد هایی برای کاهش این مشکل قابل دسترسی است . اگر نمی توانید تیر شلیک کنید ، گلف و یا ورزش دیگر انجام دهید ……


■ نابینایی

کم بینایی در کل مشکلی را ایجاد نمی کند توانایی دیدن سیبل در حال حرکت برای امتیاز بالا اساسی است ، اما این به این معنی نیست که شما نتوانید برای سرگرمی و تفریح تیراندازی کنید . بسیاری از مردم که بینایی ۲۰/۲۰ دارند سیبلها را گم می کنند . برای متوازن کردن ، سوراخ تفنگ در دسترس می باشد که به شما این اجازه را می دهد تنها از یک چشم برای تیراندازی استفاده کنید . شما برای تیر اندازی کردن تنها به یک چشم احتیاج دارید . بینا بودن هر دو چشم ضروری نیست و تقریبا تعداد کمی از طرفداران تیراندازی با وجود متد یک چشم آنها از هر دو چشم استفاده می کنند .


■ منزوی و گوشه گیری

این یک نوع عجز و ناتوانی است که هر کسی به آن مبتلا می شود و معالجه آن فقط رفاقت و دوستی است . شما ورزش دیگر یا گروه یا افرادی را سراغ ندارید که پذیرنده یک فرد بیگانه باشد اما در رشته تیراندازی این امکان وجود دارد . همه تیراندازان از یک سطح و درجه مساوی برخوردارند و به نظر می رسد که این باعث پیوند بین آنها می شود . شما باید از یک مسابقه جهانی دیدار کنید و خودتان قضاوت کنید که آیا من حقیقت را می گویم . تیراندازی کنید و با تنهایی خداحافظی کنید . باقیمانده عمر با دوستان جدید دور هم جمع شوید . شوخی نمی کنم ! شما می توانید از رده نوجوانی یا افراد سالخورده در تمام رده های سنی که حضوردارند دوست پیدا کنید . هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد .


■ دلتنگی

غمگینی یا دلتنگی که بعضی مواقع در یک زمان یا از فشار زندگی و شغل ، به ما ضربه می زند می تواند امیال و آرزوها را برای داشتن سرگرمی ، مضمحل و ازبین ببرد . اعتماد به نفس از دست رفته ، و شما در یک چشم انداز منفی زندگی در حال سقوط هستید ، نمی دانید با خودتان چه کاری انجام دهید و یا به کجا بروید . خوب ، می توانید همه چیز را تغییر دهید به میادین تیراندازی گام نهید ، زندگی جدید در انتظار شماست ، به تیراندازان ملحق شوید و سرگرم و شاد باشید .


منبع : تهیه کننده «سارا عزیزی» منتشر شده توسط  مرکز ضایعات نخاعی جانبازان