۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

هفت هزار میلیارد ریال سالانه برای معلولان در ایران هزینه می شود

هفت هزار میلیارد ریال سالانه برای معلولان در ایران هزینه می شودانوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه طی نشستی در بنیاد خیریه پیشگیری از معلولیتهای مادرزادی امام رضا(ع) در مشهد این هزینه را شامل ساخت بناها، تجهیزات، دارو و درمان ذکر و بیان کرد: هر کجا خیرین به عنوان شرکای اجتماعی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پیش قدم بوده اند دولت نیز با تصویب اعتبارات لازم و جداگانه آنها را در این مسیر یاری کرده است.
وی ادامه داد: تلاشها و اقدامات دولت یازدهم در حوزه پیشگیری از معلولیت و آسیبهای اجتماعی بسیار عینی بوده و تدوین برنامه های معلولزدایی در برنامه ششم توسعه نشانگر تلاش جدی دولت برای کاهش معلولیت در جامعه است.
رئیس سازمان بهزیستی یکی از برنامه های اصلی دولت یازدهم را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی افتتاح مراکز خدماتی ذکر و بیان کرد: هدف این سازمان توانمندسازی کل جامعه است لذا بهزیستی در چارچوب فعالیت دولت یازدهم نگاه همه جانبه و مستمر به تمامی افراد داشته بطوری که جامعه هدف خدمات بهزیستی را فقط منوط به معلولان نکرده و با نگاهی اجتماع محور تمامی افراد سالم و معلول را برای پیشگیری از مشکلات آینده مورد حمایت قرار داده است.
وی گفت: هم اکنون علم ژنتیک که در اختیار ایران است در سطح بالایی قرار دارد و در برخی موارد از بسیاری کشورها جلوتر نیز هستیم. با این شرایط ورود سالانه ۳۰ هزار نوزاد معلول به جامعه قابل درک نیست و نشان می دهد نیاز بیشتر به عملیاتی کردن علوم خود داریم.
محسنی افزود: پارسال ۹۰ هزار مورد غربالگری ژنتیکی زوجهای جوان در کشور صورت گرفت. دولت یازدهم با اجباری کردن آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج و رایگان کردن آن برای خانواده های کم بضاعت گامی بلند در مسیر کاهش معلولان جامعه برداشته که امیدواریم میزان تولد نوزادان معلول را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

* کاهش ۲۵ درصدی تولد نوزادان معلول در مشهد
رئیس سازمان بهزیستی همچنین گفت: با ساخت بنیادهای ژنتیک در مشهد میزان تولد نوزادان معلول در این ظرف چهار سال اخیر نسبت به مدت مشابه قبل ۲۵ درصد کاهش یافته است.
وی به پیشتازی خراسان رضوی در مشاوره و آزمایش ژنتیک اشاره و بیان کرد: این مراکز به زودی در ۳۰ شهرستان کم برخوردار در سطح کشور راه اندازی خواهد شد تا دیگر شاهد تولد نوزاد معلول در ایران نباشیم.
همچنین امروز با حضور رئیس سازمان بهزیستی در مشهد دو مرکز خدمات بهزیستی در بلوار توس و خواجه ربیع و یک مرکز کاهش آسیب اعتیاد در خواجه ربیع گشایش یافت.
خبرنگار: حسین عباسی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده