۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نگاه ترحم‌آمیز به معلولان ازجامعه حذف شود/لزوم توجه به استعدادها

معلولان کراپ شده

 

محمد قزی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: بنا بر حکمت خداوند برخی توانایی‌ها از معلولین گرفته شده اما در مقابل استعدادهای ویژه و خاصی به آنان عطا شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید جامعه نسبت به حقوق معلولان احترام قائل شود، اظهار کرد: نگاه های ترحم آمیز و نگرش هایی که انزوای معلولان را به همراه دارد باید از جامعه حذف شود.

قزی گفت: فرد معلول معلولیت و پیامدهای حاصل از آن را برای خود پذیرفته و در راستای تبدیل اندیشه های منفی به مثبت تلاش دارد.

وی فاصله بین سلامت و معلولیت را اندک دانست و افزود: ممکن است فردی که سالم است روزی بر اثر حوادثی دچار معلولیت شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۴۲۹ معلول از خدمات اداره کل بهزیستی استان بهره مند می شوند، این در حالی است که روز به روز بر شمار معلولین استان افزوده می شود.

وی افرود: خدمات توانبخشی بهزیستی استان در راستای استقلال، خودکفایی و ورود معلولان به جامعه انجام می شود که این امر نیازمند حمایت تمامی دستگاه های اجرایی و پذیرش جامعه است.

قزی اظهار کرد: از مجموع معلولان استان حدود ۳۰۰ نفر دانشجو و هزار و ۵۰۰ نفر نیز دانش آموز هستند.

وی با اشاره به خدمات معاونت توانبشخی بهزیستی استان به معلولان از ابتدای امسال تاکنون گفت: برخورداری یک هزار و ۷۸۱ معلول از اقلام توانبخشی، پرداخت مستمری به چهار هزار و ۱۶۱ معلول، کاشت حلزون برای هفت نفر، تشکیل کمیسیون برای هزارو ۴۵۰ نفر، تشکیل کمیسیون معافیت سربازی برای ۱۴۳ نفر، پرداخت ۱۵۰ فقره تسهیلات مناسب سازی منازل، معرفی ۲۰۴ نفر به منظور دریافت تسهیلات خود اشتغالی به بانکهای عامل و … از جمله این خدمات است.

قزی همچنین از فعالیت ۳۸ مرکز نگهداری از معلولین در استان خبر داد و افزود: با پوشش ۲۷۰ مددجو در طرح مراقبین ۷۰ مراقبت به این مددجویان خدمت ارائه می دهند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی همچین در خصوص مشکلات معلولان نیز گفت: بیشترین مشکل این افراد در حوزه درمان، مناسب سازی اماکن، اشتغال و … است.