۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکات تغذیه سالم برای افراد دچار آسیب نخاعی

نکات تغذیه سالم برای افراد دچار آسیب نخاعی

همه می دانیم که تغذیه سالم و ورزش چقدر مهم هستند و نمی شود نقش آنها را در کیفیت زندگی امروزی نفی کرد . اما ، تغذیه سالم برای افراد دچار آسیب نخاعی اهمیت بیشتری دارد .

آسیب های نخاعی بر توانایی حفظ ماهیچه های بدن تاثیر می گذارد . ماهیچه هایی که قبلا” وجود داشته ، اما بعد از ضایعه نخاعی دچار تحلیلی شده و به تدریج توسط چربی که برای سلامتی افراد مضر است ، جایگزین شده اند . هنگامی که بدن عضله از دست می دهد ، در واقع سطح خاصی از سوخت و ساز بدن را که  برای جلوگیری از اضافه وزن ضروری است ، را نیزاز دست می دهد . سوخت و ساز بدن ( متابولیسم ) واکنشهای شیمیایی هستند که در داخل بدن رخ داده و طی آن مواد غذایی و نوشیدنی های مصرفی را به انرژی تبدیل می کنند . برای کم کردن وزن ، هر چه متابلیسم بیشتر باشد ، کالری اضافی سریع تر می تواند بسوزد . اما در افراد نخاعی این مشکل به شکلی نهفته است .

افرادی که متحمل آسیب نخاعی شده اند ، به دلیل کاهش میزان متابولیسم بدن شان ، بیشتر از افراد عادی ، در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت قرار دارند .  دومینیک هریس ،۱۹ ساله ، تترا پلژی C5 -6 ، از کسانی است که پس از حادثه نخاعی ، سبک زندگی خود را از عادات بد غذایی و عدم ورزش به رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی روزمره تغییر داد و متوجه آثار شگفت انگیز آن را در زندگی خود شد . او می گوید : ” من در حال حاضر ازغذاهای حاوی فیبر بیشتر شبیه غلات حبوبات، کافه حبوبات، استفاده می کنم .”

دکتر سندیپ سیملوت  ( Sandeep Simlote)  ، از متخصصان برجسته تغذیه افراد نخاعی می گوید  :

” نکته کلیدی در تغذیه افراد دچار ضایعه نخاعی ، کاهش مصرف کالری ، ضمن حفظ کفایت مواد مغذی مورد نیاز بدن است . مصرف پروتئین در جمعیت آسیب نخاعی موضوع بسیار مهمی است . استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب با پروتئین بالا ، در حفظ سطوح مناسب تغذیه و سوخت و ساز بدن بی نهایت اهمیت دارد . علاوه بر این ، غذاهای هم هستند که باید برای حفظ سلامت پوست مصرف شوند  . ما به افراد نخاعی توصیه می کنیم که به دنبال مواد غذایی بروند که سرشار از پروتئین، روی، ویتامین A و C هستند ” .

بطور کلی برای حفظ سلامت وارتقاء کیفیت زندگی افراد نخاعی ، موارد زیر توصیه می شود  :

توجه :  این مقاله فقط برای استفاده اطلاعاتی است و نباید به عنوان توصیه های پزشکی تلقی شود .

موارد زیر را انجام دهید :

  • ورزش اگر می توانید ، سعی کنید روزانه بیش تر از ۳۰ دقیقه ورزش کنید . روشهای ورزش با ویلچر را یاد بگیرید و بطورمرتب آنها را اجرا نمائید .
  • مصرف آببیشتر افراد فراموش می کنند که روزانه ،  نیاز به مصرف حداقل ۸ لیوان آب  دارند .
  • رژیم غذایی مناسباز خوردن غذا در زمانهای نزدیک به ساعت خواب پرهیز کنید . اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی پروتئین روزانه مصرف می کنید . از مصرف غذاهای آماده و بسته بندی امتناع کنید
  • برای اطمینان از مناسب بودن رژیم غذایی خود با پزشک تان مشورت نمائید .
  • مثبت بودنداشتن نگرش مثبت برای حفظ  مسیر درست و تمرکز ، کمک زیادی خواهد کرد .

موارد زیر را انجام ندهید :                                                                                

  • مصرف فست فودفست فودها دارای کالری زیادی هستند و جذب کالری بیش از اندازه ، برای یک فرد نشسته ی دچار آسیب نخاعی مناسب نخواهد بود . از سوی دیگر ، بیشترغذاهای آماده و بسته بندی شده ، دارای نمک ، چربی و کلسترول اضافی هستند .  
  • پرهیز از غذاهای حاوی نمک ( سدیم ) زیادهمانند غذاهای آماده ، هر نوع غذایی که نمک زیادی داشته باشد ، گزینه خوبی برای یک فرد نخاعی نخواهد بود . علاوه بر نمک خوراکی ، سدیم در اکثر سس ها ،  و چاشنی ها نیز یافت می شود .   
  • مصرف قند زیادازغذاها یا نوشابه های دارای قند زیاد نیز پرهیز کنید . آب نبات ، انواع نوشابه ها ، شیرینی ها و غیره همگی حاوی قند خیلی زیاد و مواد مغذی کمی هستند .
  • مصرف الکلنوشیدنی دیگری که کالری زیادی دارد . از مصرف نوشیدنی های الکلی جدا” پرهیز کنید .

لازم به ذکر است که قبل از شروع هر برنامه تغذیه و ورزش ، ضروری است که آن را با پزشک و یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بررسی کنید .