۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نقش ویژه این عوامل در ایجاد معلولیت جسمانی

نقش ویژه این عوامل در ایجاد معلولیت جسمانی
وزیر کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: زندگی یک معلول تنها زندگی یک فرد نیست و خانواده او را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بخشی از مشکلات بیماری‌های مزمن نیز در ارتباط با مسائل ژنتیکی است.

به گزارش بهداشت نیوز، علی ربیعی که در ششمین سمینار سالانه مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها صحبت می‌کرد، با اشاره به خدمات ۲۰ ساله سازمان بهزیستی در مشاوره ژنتیک گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیری مساله معلولیت و برنامه ریزی در این خصوص را از طریق شورای عالی بیمه، بهزیستی و کمیسیون‌های پزشکی مجلس انجام داده است اما باید برای حل مساله بیماری های ژنتیک‌، گفتگوهای بیشتری در جامعه شکل بگیرد.

وی با اشاره به علل بروز بیماری‌های ژنتیک افزود: بخشی از این بیماری‌ها ناشی از سیاستهای اجتماعی، اقتصادی و برنامه‌های ماست.

وزیر کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: زندگی یک معلول تنها زندگی یک فرد نیست و خانواده او را  هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بخشی از مشکلات بیماری‌های مزمن نیز در ارتباط با مسائل ژنتیکی هستند که باید در ارتباط با بیماری‌هایی مانند دیابت و معلولیت نیز سیاستگذاری‌هایی انجام شود.

نقش حوادث طبیعی در شکل گیری معلولیت‌ها

ربیعی با اشاره به نقش حوادث طبیعی در شکل گیری معلولیت‌ها اضافه کرد: با این وجود معلولان ناشی از بیماری‌های ژنتیک از سایر معلولان وضعیت متفاوت‌تری دارند، چرا که زمانی که به دنیا می‌آیند از همان ابتدا با مسائلی همچون ناشنوایی، نابینایی و حتی عقب ماندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از مشکلات ناشنوایی، نابینایی و عقب ماندگی ناشی از معلولیت‌های ژنتیکی همزمان با آغاز زندگی فرد است، افزود: یکی از چهار عامل مرگ و میر افراد زیر پنج سال نیز مربوط به بیماری‌های ژنتیکی است.

وزیر کار  و رفاه اجتماعی با اشاره به بند ۷۵ برنامه ششم توسعه که به معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی می‌پردازد اظهار کرد: در حال حاضر کارهای اولیه این بند در کمیسیون‌های تخصصی دولت انجام شده است و به زودی آئین‌نامه آن در صحن وزیران به تصویب خواهد رسید.

ربیعی با تاکید بر اهمیت هم افزایی و جمع‌آوری اندوخته‌های علمی در زمینه مسائل و بیماری‌ها اضافه کرد: باید نظام منسجمی را طراحی کنیم تا در آن هر کسی که در حوزه مشخصی مطالعه‌ای انجام داده است و مقالات تخصصی را به چاپ رسانده امکان ارائه آن را به سایرین پیدا کند و به این ترتیب دستاوردهای علمی با انتشار در جامعه علمی در دسترس همگان قرار گیرد.

نقش خیرین در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به وضعیت معلولان کشور

وی با اشاره به نقش خیرین در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به وضعیت معلولان کشور تصریح کرد: گاهی خیرین تصور می‌کنند باید کمک‌های خود را در محورهای خاصی در اختیار نیازمندان قرار دهند، این در حالیست که حتی انجام یک کار فرهنگی نیز کمتر از سایر فعالیت‌های خیرانه نیست.

اهمیت مشاوره ژنتیک و فرهنگسازی در شهرها و روستاها

وزیر رفاه با تاکید بر اهمیت مشاوره ژنتیک و فرهنگسازی در شهرها و روستاها، اظهار کرد: گاهی اغناء مردم برای سقط جنینی که مبتلا به بیماری ژنتیکی و معلولیت است در چهارچوب قانون‌هایی که در کشور وجود دارد ، کار راحتی نیست و باید نهادهایی مانند صدا و سیما و مراکز بهداشت فرهنگسازی‌های عمده‌ای را در سطح کشور انجام دهند.

ربیعی با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۲ تا ۹۳ بیش از ۱۳۰ هزار مراجعه از سوی زوج‌های جوان برای مشاوره ژنتیک انجام شده است ادامه داد: این رقم در سال ۹۵ به ۹۰ هزار مراجعه کاهش پیدا کرده است. این در حالیست که امیدواریم با فرهنگسازی بیشتر، مراجعه مردم برای دریافت این خدمات افزایش پیدا کند.

در پایان این مراسم  از تمبر یادبودی به مناسبت بیستمین سال خدمات سازمان بهزیستی در ارائه مشاوره ژنتیک رونمایی شد. همچنین دو کتاب مشاوره ژنتیک کاربردی و کتابچه تاریخ ژنتیک نیز به جامعه علمی کشور معرفی شدند. همچنین از پرفسور محمدحسن کریمی‌نژاد، از بنیانگذاران علم ژنتیک، دکتر یوسف شفقتی بنیانگذار مشاوره ژنتیک در سازمان بهزیستی کشور، پرفسور حسین نجم آبادی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر شهلا فرشیدی از بنیانگذاران مشاوره ژنتیک کشور، دکتر سوسن اکبراوغلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و فرزانه فرهان کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها تقدیر به عمل آمد.